Donošenjem Pravilnika o upravljanju ambalažom i ambalažnim otpadom početkom ove godine i nedavnim odabirom tvrtke Ekopak za operatera započela je uspostava integriranog sustava za upravljanje ambalažnim otpadom u Federaciji.
Amela Hrbat, direktorica Ekopaka, navodi da su dozvolu za operatera za upravljanje ambalažnim otpadom u Federaciji dobili krajem svibnja ove godine nakon što su prošli zahtjevne kriterije Federalnog ministarstva turizma i zaštite okoliša.
Naime, za samu aplikaciju potpisali su ugovore s 30-tak ambalažera koji svoju odgovornost prebacuju na Ekopak kako bi dosegli iznos od 30.000 tona ambalaže godišnje. Morali su imati i predugovore saovlaštenim sakupljačima otpada - od državnih do privatnih i dr. Sve ovo pokazuje, kaže Hrbat, da se gradi ozbiljan i održiv operater sustava, piše portal ekapija.
Jedna od bitnih stvari je, kaže naša sugovornica, da stupanjem pravilnika na snagu nije došlo do poskupljenja proizvoda kao što je to bio slučaj u Hrvatskoj gdje su proizvodi poskupili za 30 posto.
"Iako je BiH zadnja zemlja u regiji koja je krenula u sređivanje ovog područja pozitivno je to što smo se mogli voditi negativnim iskustvima susjeda i izbjeći ih kao što je bio slučaj s ovim u Hrvatskoj. Vidjeli smo najbolje prakse i njih ugradili u pravilnik. Zbog svega se može reći da je pravilnik postavio temelj za daljnji razvoj i nadogradnju oblasti i prikupljanja ambalažnog otpada i reciklaže", navodi Hrbat.
Smatra da je on zadovoljio obje strane. Naime, potrošačima je bilo bitno da ne dođe do nerazumnog zakonskog rješenja koje bi dovelo do poskupljenja proizvoda, a to je bio interes i proizvođača jer bi to i njima uzrokovalo smanjenje prodaje, proizvodnje i moguće zatvaranje radnih mjesta.
Do kraja 2012. potrebno je reciklirati 8 posto ambalažnog otpada
Novim pravilnikom uspostavljeni su temelji za regulaciju ovog područja, a kreirane su i obveze vezane za reciklažu. Pravilnikom je određeno da bi ove godine oko 8 posto od ukupnog ambalažnog otpada koji ide na tržište trebalo reciklirati, a taj bi iznos 2013. trebao biti 13 posto. Ukoliko se ti ciljevi ne ispune Ekopak je dužan Fondu za zaštitu okoliša Federacije platiti kaznu, pojašnjava Hrbat. Fond iz tih sredstava može raditi neke svoje projekte usmjerene na dizanje svijesti građana vezane za zaštitu okoliša.
Cilj uspostave ovog sustava je osigurati ispunjavanje zakonskih obveza klijenata tj. reciklažu i iskorištenja ambalažnog otpada uz najveće moguće ekološke benefite na ekonomski najefikasniji način
Inače, zadatak operatera sustava je da uspostavi mrežu prikupljača, prodaje i prerađivača putem posebnih vrsta ugovora. Kao bitnim naglašava i to da Ekopak nije zamišljen tako da ostvaruje profit na ambalaži. Naime, naknade koje kompanije uplaćuju na ime zbrinjavanja ambalažnog otpada tolike su da će moći pokrivati troškove prema komunalnim poduzećima koje za njih skupljanju otpad, administraciju kompanije i edukativne aktivnosti. "Godinu moramo završiti s nula profita", navodi direktorica.
Cilj uspostave ovog sustava je osigurati ispunjavanje zakonskih obveza njihovih klijenata tj. reciklažu i iskorištenja ambalažnog otpada uz najveće moguće ekološke benefite na ekonomski najefikasniji način. Ističe također da će iznosi koja budu plaćali komunalnim kompanijama za prikupljanja ambalažnog otpada omogućiti tim poduzećima da i dalje ulažu u uspostavu reciklažnih dvorišta, nabavku nove opreme, kontejnera i sl. Sve to će rezultirati otvaranjem novih radnih mjesta te uspostavom održivog sustava. To su pokazala i iskustva iz drugih EU zemalja, prije svega Češke. Što se tiče naknada koje ambalažeri moraju plaćati, pravilnikom je određeno da imaju mogućnost da nakade plaćaju Fondu za okoliš ili ovlaštenom operateru, s tim da je naknada za Fond znatno veća. Hrbat također ističe da su pored postojećih otvoreni i za potpisivanje ugovora s ostalim firmama iz ambalažne industrije koje su zainteresirane za suradnju.
Sređivanje podataka
Ova i sljedeća godina biti ključne za prikupljanje podataka o količini ambalaže koja se distribuira na bh. tržište jer sada postoji obveza proizvođača da te podatke dostavljaju Fondu i Federalnom ministarstvu turizma i okoliša koja će formirati svojevrsnu bazu podataka. Već sljedeće godine bi se trebalo znati koliko se ambalaže stavlja na tržište i količina koju će trebati reciklirati za svaki ambalažni materijal. Trenutno nema podataka koliko se uopće ambalaže godišnje plasira na tržište od strane kompanija pa se prema tome ne mogu odrediti ni ciljevi vezani za to koliko firme moraju reciklirati ambalaže.
Podsjećamo, Ekopak je kompanija osnovana od strane Argete, Banjalučke pivare, Bihaćke pivovare, Bimala, Coca-Cole HBC BH, Orbica i Violete.