«
Povratak na sadržaj
Broj 2 | Godina 2013
Što možemo ponuditi?
Kvalitetan tisak za europskog kupca
Dio hrvatskih tiskara već izvozi u zapadnoeuropske zemlje, dok drugi dio intenzivno pokušava ući na to tržište. S obzirom na situaciju na našem tržištu, ne preostaju druge opcije do pronalaženja posla za Zapad, gdje su još uvijek dobre cijene, sigurno plaćanje i dovoljno posla.
Međutim, tu dolazimo do jednog malog problema, a to je pitanje što ti kupci očekuju od nas?
Neću govoriti o plaćanju jer je tu manje-više sve jasno. Što se tiče naših cijena, tu imamo prostora nuditi svoje usluge i proizvode i možemo konkurirati.
Ostaje zadnje pitanje - što je s kvalitetom naših usluga i proizvoda? Materijali, strojevi i oprema na istoj su kvalitativnoj razini. Ostaju na kraju zaposlenici i proces kojim se dobije gotov proizvod. Osposobljenost zaposlenika nije ista i tu imamo jedan od mogućih problema, a najveći problem je u procesu izrade proizvoda. Radi se o procesu koji je standardiziran i koji se kontrolira.
Rade li naše tiskare prema standardima koje Zapad već niz godina primjenjuje?
Kvaliteta tiska
Oni koji već rade s kupcima sa Zapada znaju o čemu govorim. Govorimo o kvaliteti proizvoda ili, bolje rečeno, o kvaliteti otiska. Čak 90% svih reklamacija otpada na otisak odnosno na boje i vizualni doživljaj boja. Rijetke su reklamacije zbog doradnih procesa.
Najčešći problem tiskara je zadovoljavanje očekivanja kupca po pitanju boja. Stoga često čujemo izjave tiskara da im kupci korigiraju nanose boja na stroju prilikom ovjere otiska, da komentiraju doživljaj boja na grafički neprihvatljiv način...
Većina kupaca u EU ne raspravlja o kvaliteti otiska. Oni točno znaju što očekuju. Takvom kupcu ne možete izjaviti: “Znate, gospodine kupče, naš je otisak savršen i izgleda točno kao na vašoj pripremi koju ste poslali” .
Proces Standard Offset
Što to oni znaju ili rade, a što mi ne radimo?
Govorit ću o ofsetnim tiskarama jer one imaju najviše problema i traže posao na EU tržištu. Takve tiskare u EU već niz godina primjenjuju tehničke standarde za grafičku industriju. Posebice u ofsetnom tisku postoji opisani standardizirani proces rada koji se naziva PSO - Proces Standard Offset.
Temelji se na tehničkoj normi za ofsetni tisak ISO 12647-2 u kojoj je opisan način rada, od ulaza kupčeve datoteke pa do otisnute naklade. Ta norma obuhvaća rukovanja datotekama, upravljanje bojama, izradu probnog otiska, njenu provjeru i certifikaciju, izradu CtP ploče, kontrolu prirasta rastertonskih vrijednosti, nanose i nijanse boja u tisku, kontrolu otisnute naklade itd.
Korištenjem PSO-a jamčite za kvalitetu izrade cjelovitog tiskanog proizvoda, od stvaranja datoteke do gotovog proizvoda. PSO opisuje koji su odgovarajući mjerni uređaji i kontrolne metode kojima proizvodni proces može biti nadziran, vođen i dokazan. To uključuje mjerne uređaje sa spektroskopskim i denzitometrijskim postavkama, kao i odgovarajuće ispitne elemente (npr. kontrolni strip). Nadalje, PSO postavlja nominalne vrijednosti i tolerancije za tisak na modernim proizvodnim materijalima, pokazujući što je razumno i ostvarivo.
Oni koji se pridržavaju i rade prema toj normi imaju otisak koji je u standardu i on je početna točka za sve ostale otiske.
Osim te norme, postoji još čak 86 primjenjivih tehničkih normi za grafičku industriju, ali neću o njima govoriti jer naši tiskari obično znaju nabrojati jednu do dvije norme.
Zašto je važno raditi prema opisanom standardiziranom procesu za ofsetni tisak?
Zato što je kvaliteta postala mjerljiva, provjerljiva i izvodiva!
Zato što ćete imati najmanje problema u proizvodnji, izbjeći ćete reklamacije, i to je ono što EU kupac očekuje od vas - da isporučite otisak u skladu s tehničkom normom za ofsetni tisak.
Kupac više nema vremena da mu šaljete probni otisak ili bilo kakvu probu. On jednostavno traži od vas dokaz da vaši otisci odgovaraju standardu.
Zbog toga sve češće na međunarodnim natječajima za tisak možete vidjeti jednu od stavki zahtjeva pod nazivima FOGRA39, PSO ili ISO 12647-2 itd.
To su sve različiti nazivi za isti cilj, a to je otisak koji svatko tko se pridržava uputa može postići.
Nažalost, velik broj hrvatskih tiskara nije čulo za grafičke standarde pa ih tako i ne primjenjuje i tu nastaje problem kad nudite svoju uslugu kupcu koji zna što je standard. Sada kada smo postali dio Europske unije i otvorila su se vrata velikog tržišta, možemo raditi za to tržište jedino ako radimo onako kako kupci to očekuju.
Mislite na standardizaciju!
U protekle tri godine Grafik.net potiče tiskare na razmišljanje i uvođenje norme 12647-2. Osobno informiram tiskare u Hrvatskoj o standardizaciji ofsetnog tiska. Grafik.net je organizirao radionice na kojima je bio određen broj ljudi iz tiskara, ali ne i vlasnici koji donose odluke. Poslali smo newsletter na tisuću adresa u Hrvatskoj o toj temi, ali ljudi i dalje ništa ne mijenjaju.
Tako je sve dok njihov kupac ne zatraži promjene. Onda vlasnici počinju pitati što je to i kako to postići.
Evo još jedan razlog zašto bi bilo dobro da znate raditi po standardu 12647-2. Sve češće slušam izjave tiskara da imaju problem s neopravdanim reklamacijama koje kupci koriste kako bi im umanjili vrijednost isporučene robe. Što tiskara u tom trenutku radi? Prihvaća reklamaciju te daje dodatni rabat na isporučenu robu. Kupac to prepoznaje kao priliku da svaki put reklamacijom dobije više za manje novca. Kupac je uvijek u pravu - reći će neki, pa nema smisla raspravljati s njim o opravdanosti reklamacije. Ako radite prema proceduri za ofsetni tisak i to možete dokumentirati te kvalitetno prezentirati vašem kupcu, on će znati da surađuje s profesionalcem koji prihvaća činjenice temeljene propisanim procedurama priznatim od strane ISO međunarodne organizacije.
Vjerujte mi da će to biti zadnja reklamacija od kupca koju ćete dobiti.
Isplati se investirati!
Još jedan problem je novac jer za uvođenje standarda potrebno je investirati u edukaciju zaposlenika, mjernu opremu, softver i sam certifikat. Da, treba investirati da bi mogao nešto dobiti. Osobno mislim da je bolje investirati u to nego u nove strojeve jer ionako će otisci biti isti kao i prije. Zaposlenici koji ne znaju procedure za ofsetni tisak, radit će isto na bilo kojoj opremi. Možda dobro, možda ne, ali vi to ne znate.
Na svu sreću, ima svijetlih primjera tiskara koje su prepoznale potrebu za poštivanjem zadanih procedura i praćenjem procesa ofsetnog tiska. Iskustvo govori da su uvođenjem standardizacije svi zadovoljni jer se točno zna kako i na koji način treba raditi i kakav otisak moramo dobiti.
Na kraju svim svojim kolegama grafičarima želim da se upoznaju s PSO i ISO 12647-2, da rade na taj način kako bi mogli bez ikakvih problema konkurirati na svim tržištima, kao i na EU tržištu koje nam se sada otvorilo.
Dragi kolege, budite pravi profesionalci i u tehničkom smislu, a ne samo u komercijalnom.
Dean Tolp, direktor razvoja, Grafik.net d.o.o., Zagreb; savjetnik za unaprjeđenje grafičke proizvodnje, FOGRA partner za pripremu i podršku za certifikaciju prema PSO (ISO 12647)
Neću govoriti o plaćanju jer je tu manje-više sve jasno. Što se tiče naših cijena, tu imamo prostora nuditi svoje usluge i proizvode i možemo konkurirati.
Ostaje zadnje pitanje - što je s kvalitetom naših usluga i proizvoda? Materijali, strojevi i oprema na istoj su kvalitativnoj razini. Ostaju na kraju zaposlenici i proces kojim se dobije gotov proizvod. Osposobljenost zaposlenika nije ista i tu imamo jedan od mogućih problema, a najveći problem je u procesu izrade proizvoda. Radi se o procesu koji je standardiziran i koji se kontrolira.
Rade li naše tiskare prema standardima koje Zapad već niz godina primjenjuje?
Kvaliteta tiska
Oni koji već rade s kupcima sa Zapada znaju o čemu govorim. Govorimo o kvaliteti proizvoda ili, bolje rečeno, o kvaliteti otiska. Čak 90% svih reklamacija otpada na otisak odnosno na boje i vizualni doživljaj boja. Rijetke su reklamacije zbog doradnih procesa.
Najčešći problem tiskara je zadovoljavanje očekivanja kupca po pitanju boja. Stoga često čujemo izjave tiskara da im kupci korigiraju nanose boja na stroju prilikom ovjere otiska, da komentiraju doživljaj boja na grafički neprihvatljiv način...
Većina kupaca u EU ne raspravlja o kvaliteti otiska. Oni točno znaju što očekuju. Takvom kupcu ne možete izjaviti: “Znate, gospodine kupče, naš je otisak savršen i izgleda točno kao na vašoj pripremi koju ste poslali” .
Kvaliteta je postala mjerljiva, provjerljiva i izvodiva!
Proces Standard Offset
Što to oni znaju ili rade, a što mi ne radimo?
Govorit ću o ofsetnim tiskarama jer one imaju najviše problema i traže posao na EU tržištu. Takve tiskare u EU već niz godina primjenjuju tehničke standarde za grafičku industriju. Posebice u ofsetnom tisku postoji opisani standardizirani proces rada koji se naziva PSO - Proces Standard Offset.
Temelji se na tehničkoj normi za ofsetni tisak ISO 12647-2 u kojoj je opisan način rada, od ulaza kupčeve datoteke pa do otisnute naklade. Ta norma obuhvaća rukovanja datotekama, upravljanje bojama, izradu probnog otiska, njenu provjeru i certifikaciju, izradu CtP ploče, kontrolu prirasta rastertonskih vrijednosti, nanose i nijanse boja u tisku, kontrolu otisnute naklade itd.
Korištenjem PSO-a jamčite za kvalitetu izrade cjelovitog tiskanog proizvoda, od stvaranja datoteke do gotovog proizvoda. PSO opisuje koji su odgovarajući mjerni uređaji i kontrolne metode kojima proizvodni proces može biti nadziran, vođen i dokazan. To uključuje mjerne uređaje sa spektroskopskim i denzitometrijskim postavkama, kao i odgovarajuće ispitne elemente (npr. kontrolni strip). Nadalje, PSO postavlja nominalne vrijednosti i tolerancije za tisak na modernim proizvodnim materijalima, pokazujući što je razumno i ostvarivo.
Oni koji se pridržavaju i rade prema toj normi imaju otisak koji je u standardu i on je početna točka za sve ostale otiske.
Osim te norme, postoji još čak 86 primjenjivih tehničkih normi za grafičku industriju, ali neću o njima govoriti jer naši tiskari obično znaju nabrojati jednu do dvije norme.
Zašto je važno raditi prema opisanom standardiziranom procesu za ofsetni tisak?
Zato što je kvaliteta postala mjerljiva, provjerljiva i izvodiva!
Zato što ćete imati najmanje problema u proizvodnji, izbjeći ćete reklamacije, i to je ono što EU kupac očekuje od vas - da isporučite otisak u skladu s tehničkom normom za ofsetni tisak.
Kupac više nema vremena da mu šaljete probni otisak ili bilo kakvu probu. On jednostavno traži od vas dokaz da vaši otisci odgovaraju standardu.
Zbog toga sve češće na međunarodnim natječajima za tisak možete vidjeti jednu od stavki zahtjeva pod nazivima FOGRA39, PSO ili ISO 12647-2 itd.
To su sve različiti nazivi za isti cilj, a to je otisak koji svatko tko se pridržava uputa može postići.
Nažalost, velik broj hrvatskih tiskara nije čulo za grafičke standarde pa ih tako i ne primjenjuje i tu nastaje problem kad nudite svoju uslugu kupcu koji zna što je standard. Sada kada smo postali dio Europske unije i otvorila su se vrata velikog tržišta, možemo raditi za to tržište jedino ako radimo onako kako kupci to očekuju.
Mislite na standardizaciju!
U protekle tri godine Grafik.net potiče tiskare na razmišljanje i uvođenje norme 12647-2. Osobno informiram tiskare u Hrvatskoj o standardizaciji ofsetnog tiska. Grafik.net je organizirao radionice na kojima je bio određen broj ljudi iz tiskara, ali ne i vlasnici koji donose odluke. Poslali smo newsletter na tisuću adresa u Hrvatskoj o toj temi, ali ljudi i dalje ništa ne mijenjaju.
Tako je sve dok njihov kupac ne zatraži promjene. Onda vlasnici počinju pitati što je to i kako to postići.
Evo još jedan razlog zašto bi bilo dobro da znate raditi po standardu 12647-2. Sve češće slušam izjave tiskara da imaju problem s neopravdanim reklamacijama koje kupci koriste kako bi im umanjili vrijednost isporučene robe. Što tiskara u tom trenutku radi? Prihvaća reklamaciju te daje dodatni rabat na isporučenu robu. Kupac to prepoznaje kao priliku da svaki put reklamacijom dobije više za manje novca. Kupac je uvijek u pravu - reći će neki, pa nema smisla raspravljati s njim o opravdanosti reklamacije. Ako radite prema proceduri za ofsetni tisak i to možete dokumentirati te kvalitetno prezentirati vašem kupcu, on će znati da surađuje s profesionalcem koji prihvaća činjenice temeljene propisanim procedurama priznatim od strane ISO međunarodne organizacije.
Vjerujte mi da će to biti zadnja reklamacija od kupca koju ćete dobiti.
Isplati se investirati!
Još jedan problem je novac jer za uvođenje standarda potrebno je investirati u edukaciju zaposlenika, mjernu opremu, softver i sam certifikat. Da, treba investirati da bi mogao nešto dobiti. Osobno mislim da je bolje investirati u to nego u nove strojeve jer ionako će otisci biti isti kao i prije. Zaposlenici koji ne znaju procedure za ofsetni tisak, radit će isto na bilo kojoj opremi. Možda dobro, možda ne, ali vi to ne znate.
Korištenjem PSO-a jamčite za kvalitetu izrade cjelovitog tiskanog proizvoda, od stvaranja datoteke do gotovog proizvoda
Na svu sreću, ima svijetlih primjera tiskara koje su prepoznale potrebu za poštivanjem zadanih procedura i praćenjem procesa ofsetnog tiska. Iskustvo govori da su uvođenjem standardizacije svi zadovoljni jer se točno zna kako i na koji način treba raditi i kakav otisak moramo dobiti.
Na kraju svim svojim kolegama grafičarima želim da se upoznaju s PSO i ISO 12647-2, da rade na taj način kako bi mogli bez ikakvih problema konkurirati na svim tržištima, kao i na EU tržištu koje nam se sada otvorilo.
Dragi kolege, budite pravi profesionalci i u tehničkom smislu, a ne samo u komercijalnom.
Dean Tolp, direktor razvoja, Grafik.net d.o.o., Zagreb; savjetnik za unaprjeđenje grafičke proizvodnje, FOGRA partner za pripremu i podršku za certifikaciju prema PSO (ISO 12647)