«
Povratak na sadržaj
Broj 3 | Godina 2011
Oliver Tabak, direktor tvrtke Grafik Zagreb d.o.o., Zagreb
Tražit će se usko profilirane tiskare
Jedan od razloga što kriza nije pokosila Grafik Zagreb je i taj što tvrtka kontinuirano prati trendove i pokušava ih inkorporirati u svoje poslovanje te na taj način dodatno učvrstiti svoju poziciju na tiskarskom tržištu, na kojem, prema mišljenju gospodina Olivera Tabaka, direktora Grafik Zagreb, treba uvesti malo reda jer ulaskom u EU greške bi se mogle skupo plaćati. Što još o grafičkoj industriji i poziciji Grafik Zagreba na njoj promišlja gospodin Tabak, donosimo u nastavku.
Tvrtka Grafik Zagreb d.o.o. na hrvatskom je tržištu prisutna od 1998. godine. Opišite nam ukratko kako je tekao vaš razvojni put.
Tvrtka Grafik Zagreb d.o.o. osnovana je, kao što ste rekli, prije 12 godina od strane naše sestrinske tvrtke Grafik iz Ljubljane. Od tada do danas mnogo se toga promijenilo kao što se i samo tržište mijenjalo, no ostala je premisa kvaliteta i servis. Od samih početaka bili smo partneri Akzo Nobela potom Xsysa te na kraju Flint Groupe, jednog od vodećih proizvođača grafičkih boja. Dugogodišnji smo partner Boettchera, a putem Actega Terre postali smo vjerojatno jedan od najvećih distributera lakova u regiji. Varn i Day International upotpunjuju ponudu visoko kvalitetnih proizvoda.
Kako izgleda profil tvrtke danas?
Danas tvorimo kompaktni tim od pet ljudi s tim da ostvarivanjem pojedinih otvorenih projekata, uskoro namjeravamo proširiti taj tim. Samim time namjera nam je poziciju na tržištu učvrstiti daljnjim ulaganjem u nove projekte.
Nema sektora koji kriza nije dotaknula pa tako ni grafička industrija nije prošla neokrznuto. Koliko je utjecala na vaše poslovanje?
Kriza je zaslužna i pogodi vas u onoj mjeri koliko pojedinac ili kolektiv to dopuste. Mnogi, a tu uključujem i Grafik Zagreb, podcijenili su efekte te krize. Primjerice, 99 posto repromaterijala kojeg tiskare koriste inozemnog je podrijetla, što znači u vlasništvu korporacija koje su na ovoj ili onoj burzi. Kako su one reagirale? Naravno, poskupjeli su kako bi spasile bilance! Nije samo Grafik stradao, pogledajte što se s ostalima događa. Dealeri financiraju loše stojeće tiskare koje malo pomalo nestaju povlačeći sa sobom i nas.
Od nedavno ste ipak ponovno pojačali prisutnost tvrtke u javnosti. Koliko smatrate da je važno ulagati u marketing i sudjelovati na stručnim skupovima?
Velika je zabluda štedjeti na marketingu. Na tržištu kakvo je hrvatsko vrlo je lako ispasti iz igre jer konkurencija čeka svako vaše posustajanje. Moram priznati da mi je svako sudjelovanje na nekom skupu otvorilo neke nove vidike, ali i ukazalo na pogreške. Neprocjenjivo je s kolegama iz raznih područja djelovanja razmijeniti iskustva osobno.
Nedavno je došlo do potpune reorganizacije u tvrtki te ste Vi promovirani na mjesto direktora. Koje je promjene je reorganizacija donijela Grafik Zagrebu?
Kao što sam već rekao i mi smo podcijenili ovu krizu. Rezultat toga je reakcija vlasnika i potreba da se učini korak više i unese nova krv. Još uvijek smo daleko od ostvarivanja ciljeva, no više projekata na kojima intenzivno radimo pomoći će nam u tome.
Ovlašteni ste distributer i servisni centar nekoliko svjetski renomiranih proizvođača strojeva i opreme. Kako segmentirate svoju ponudu?
Grafik Zagreb je oduvijek bio distributer vrhunskih proizvođača repromaterijala u grafici. Naša filozofija u osnovi ostaje ista, vrhunski proizvod za vrhunske rezultate. Upotpunjujemo je i s proizvodima manjeg cjenovnog razreda s odličnim rezultatima, ali ne bih sada ulazio u detalje jer se radi o projektu koji je u tijeku. Svaki grafičar zna što znači boja Flint, lak Actega, valjak Boettcher, guma Day, itd. Iz iskustva znamo kako s tim proizvodima postoji najmanja mogućnost reklamacija, a da ne pričamo o uštedama na cjelogodišnjoj razini.
Na žalost, danas prednjače low budget proizvodi umjerene kvalitete, ali to ionako nije slučaj samo u grafičkoj branši.
Misija Grafik Zagreba je razumjeti potrebe kupaca, otvoriti im nove mogućnosti i ponuditi im rješenja u tiskarskoj industriji te biti pouzdani dobavljač. U kojem su se smjeru promijenile potrebe suvremenih tiskara?
Moram priznati da nam je cilj educirati i sebe i tiskare za vremena u koja ulazimo. Primjerice, u ponudu uvodimo boju za tisak bez potrebe za alkoholom. Zaštita okoliša, smanjenje troškova i ostale norme koje će nam se nametati ulaskom u EU predstavljaju izazov na koji će trebati odgovoriti u suradnji s tiskarima. Da ne pričam o bržoj interakciji između potreba tiskara i distributera.
Potpuna usluga podrazumijeva i osiguran servis. Na koji način funkcionira i je li dostupan svima koji se odluče na kupnju Vaše opreme?
Kao primjer izdvojit ću valjke Boettcher. Vrlo jednostavna procedura osigurava kupcu zamjenski valjak bez nepotrebnog dugotrajnog zaustavljanja proizvodnje. Servis osigurava preuzimanje osovina bez obzira na stanje te dostavu zamjenskog Boettcher kvalitete. Pravilnom upotrebom mirni ste tri do četiri godine. “Uštede” po principu gumiranje osovina od strane nekih lokalnih proizvođača vrlo su kratkotrajne prirode, a tko si to može priuštiti bogat je.
S obzirom na najnovije trendove u kojima tiskari sve više proaktivno nude svoje proizvode i sve veći porast digitalnog tiska, u kojem smjeru planirate daljni razvoj poslovanja?
Naša sestrinska tvrtka već je neko vrijeme aktivna na tom dijelu i budite sigurni da ćemo je pratiti te iskustva implementirati u Hrvatskoj.
Kakvo je Vaše mišljenje o hrvatskoj grafičkoj i ambalažnoj industriji? Možete li je usporediti sa srodnim industrijama u regiji?
Svjedoci smo očitog pada u grafici na svim poljima. Na žalost, mišljenja smo da će se taj trend i dalje nastaviti s očitim posljedicama. S druge strane postoje svijetli primjeri gdje je nastavljeno ulaganje u nove tehnologije i znanje. Postajemo svjesni naše pozicije u globalnom i lokalnom okolišu. Mislim kako će se profilirati tiskari usko specijalizirani za određenu vrstu i uslugu tiska, prateći neprekidno zahtjeve krajnjeg kupca. Samim time morat će se reducirati “posredništvo” na hrvatski način, uvesti plaćanje u razumnim rokovima bez kompenzacija, ali i dugotrajno investiranje u znanje i tehnologiju. Do sada je grafika investirala u opremu koja je postala višak i opterećenje.
Tvrtka Grafik Zagreb d.o.o. na hrvatskom je tržištu prisutna od 1998. godine. Opišite nam ukratko kako je tekao vaš razvojni put.
Tvrtka Grafik Zagreb d.o.o. osnovana je, kao što ste rekli, prije 12 godina od strane naše sestrinske tvrtke Grafik iz Ljubljane. Od tada do danas mnogo se toga promijenilo kao što se i samo tržište mijenjalo, no ostala je premisa kvaliteta i servis. Od samih početaka bili smo partneri Akzo Nobela potom Xsysa te na kraju Flint Groupe, jednog od vodećih proizvođača grafičkih boja. Dugogodišnji smo partner Boettchera, a putem Actega Terre postali smo vjerojatno jedan od najvećih distributera lakova u regiji. Varn i Day International upotpunjuju ponudu visoko kvalitetnih proizvoda.
Kako izgleda profil tvrtke danas?
Danas tvorimo kompaktni tim od pet ljudi s tim da ostvarivanjem pojedinih otvorenih projekata, uskoro namjeravamo proširiti taj tim. Samim time namjera nam je poziciju na tržištu učvrstiti daljnjim ulaganjem u nove projekte.
Nema sektora koji kriza nije dotaknula pa tako ni grafička industrija nije prošla neokrznuto. Koliko je utjecala na vaše poslovanje?
Kriza je zaslužna i pogodi vas u onoj mjeri koliko pojedinac ili kolektiv to dopuste. Mnogi, a tu uključujem i Grafik Zagreb, podcijenili su efekte te krize. Primjerice, 99 posto repromaterijala kojeg tiskare koriste inozemnog je podrijetla, što znači u vlasništvu korporacija koje su na ovoj ili onoj burzi. Kako su one reagirale? Naravno, poskupjeli su kako bi spasile bilance! Nije samo Grafik stradao, pogledajte što se s ostalima događa. Dealeri financiraju loše stojeće tiskare koje malo pomalo nestaju povlačeći sa sobom i nas.
Od nedavno ste ipak ponovno pojačali prisutnost tvrtke u javnosti. Koliko smatrate da je važno ulagati u marketing i sudjelovati na stručnim skupovima?
Velika je zabluda štedjeti na marketingu. Na tržištu kakvo je hrvatsko vrlo je lako ispasti iz igre jer konkurencija čeka svako vaše posustajanje. Moram priznati da mi je svako sudjelovanje na nekom skupu otvorilo neke nove vidike, ali i ukazalo na pogreške. Neprocjenjivo je s kolegama iz raznih područja djelovanja razmijeniti iskustva osobno.
Nedavno je došlo do potpune reorganizacije u tvrtki te ste Vi promovirani na mjesto direktora. Koje je promjene je reorganizacija donijela Grafik Zagrebu?
Kao što sam već rekao i mi smo podcijenili ovu krizu. Rezultat toga je reakcija vlasnika i potreba da se učini korak više i unese nova krv. Još uvijek smo daleko od ostvarivanja ciljeva, no više projekata na kojima intenzivno radimo pomoći će nam u tome.
Ovlašteni ste distributer i servisni centar nekoliko svjetski renomiranih proizvođača strojeva i opreme. Kako segmentirate svoju ponudu?
Grafik Zagreb je oduvijek bio distributer vrhunskih proizvođača repromaterijala u grafici. Naša filozofija u osnovi ostaje ista, vrhunski proizvod za vrhunske rezultate. Upotpunjujemo je i s proizvodima manjeg cjenovnog razreda s odličnim rezultatima, ali ne bih sada ulazio u detalje jer se radi o projektu koji je u tijeku. Svaki grafičar zna što znači boja Flint, lak Actega, valjak Boettcher, guma Day, itd. Iz iskustva znamo kako s tim proizvodima postoji najmanja mogućnost reklamacija, a da ne pričamo o uštedama na cjelogodišnjoj razini.
Na žalost, danas prednjače low budget proizvodi umjerene kvalitete, ali to ionako nije slučaj samo u grafičkoj branši.
Misija Grafik Zagreba je razumjeti potrebe kupaca, otvoriti im nove mogućnosti i ponuditi im rješenja u tiskarskoj industriji te biti pouzdani dobavljač. U kojem su se smjeru promijenile potrebe suvremenih tiskara?
Moram priznati da nam je cilj educirati i sebe i tiskare za vremena u koja ulazimo. Primjerice, u ponudu uvodimo boju za tisak bez potrebe za alkoholom. Zaštita okoliša, smanjenje troškova i ostale norme koje će nam se nametati ulaskom u EU predstavljaju izazov na koji će trebati odgovoriti u suradnji s tiskarima. Da ne pričam o bržoj interakciji između potreba tiskara i distributera.
Potpuna usluga podrazumijeva i osiguran servis. Na koji način funkcionira i je li dostupan svima koji se odluče na kupnju Vaše opreme?
Kao primjer izdvojit ću valjke Boettcher. Vrlo jednostavna procedura osigurava kupcu zamjenski valjak bez nepotrebnog dugotrajnog zaustavljanja proizvodnje. Servis osigurava preuzimanje osovina bez obzira na stanje te dostavu zamjenskog Boettcher kvalitete. Pravilnom upotrebom mirni ste tri do četiri godine. “Uštede” po principu gumiranje osovina od strane nekih lokalnih proizvođača vrlo su kratkotrajne prirode, a tko si to može priuštiti bogat je.
S obzirom na najnovije trendove u kojima tiskari sve više proaktivno nude svoje proizvode i sve veći porast digitalnog tiska, u kojem smjeru planirate daljni razvoj poslovanja?
Naša sestrinska tvrtka već je neko vrijeme aktivna na tom dijelu i budite sigurni da ćemo je pratiti te iskustva implementirati u Hrvatskoj.
Kakvo je Vaše mišljenje o hrvatskoj grafičkoj i ambalažnoj industriji? Možete li je usporediti sa srodnim industrijama u regiji?
Svjedoci smo očitog pada u grafici na svim poljima. Na žalost, mišljenja smo da će se taj trend i dalje nastaviti s očitim posljedicama. S druge strane postoje svijetli primjeri gdje je nastavljeno ulaganje u nove tehnologije i znanje. Postajemo svjesni naše pozicije u globalnom i lokalnom okolišu. Mislim kako će se profilirati tiskari usko specijalizirani za određenu vrstu i uslugu tiska, prateći neprekidno zahtjeve krajnjeg kupca. Samim time morat će se reducirati “posredništvo” na hrvatski način, uvesti plaćanje u razumnim rokovima bez kompenzacija, ali i dugotrajno investiranje u znanje i tehnologiju. Do sada je grafika investirala u opremu koja je postala višak i opterećenje.