«
Povratak na sadržaj
Broj 4 | Godina 2011
Tiskare s vjerom u budućnost
“Stara pravila više ne vrijede. Nova se pravila stvaraju u hodu.”
Davatelj tiskarskih usluga koji je tim riječima opisao situaciju u Canonovu Insight Reportu “Redefinicija digitalnog tiska” savršeno je sažeo učinak digitalne tehnologije na tiskarsku industriju. To je klasičan opis disruptivne tehnologije koja u potpunosti mijenja stanje stvari.
Taj je davatelj tiskarskih usluga ujedno prepoznao i potrebu za djelovanjem – za stvaranjem novih pravila. Kada smo suočeni s toliko promjena i mogućnosti, ponekad je lako ne učiniti ništa i nadati se da će se prave odluke donijeti same od sebe. No akcije su ono što održava zamah poslovanja, a to je i razlog zbog kojega je važnije no ikad imati poslovni plan.
Pozornost treba skrenuti upravo na tu činjenicu jer i previše tvrtki izjavljuje da se slaže s načelom, ali ga se ne pridržava. Upita li se izvršnog direktora ima li njegova tvrtka poslovni plan, odgovor će gotovo sigurno biti potvrdan, no upita li ga se kada je izrađen, gdje se nalazi i kada ga je zadnji put pogledao, odgovor će biti malo drukčiji. Većina poslovnih ljudi smatra da je poslovni plan nešto što moraju imati da bi dobili sredstva za početno ulaganje u tvrtku, no kada to dobiju i pokrenu posao, misle da im on više ne treba.
To je velika pogreška. U današnjoj tiskarskoj industriji čak i tvrtke s dugom poviješću trebaju poslovni plan jer davatelji tiskarskih usluga rade u vremenu koje u jednakoj mjeri obilježavaju dosad neviđene prilike i neobuzdane opasnosti. Za uspjeh na iznimno konkurentnom tržištu koje se stalno mijenja potrebno je planiranje, oko za detalje i vojnički stroga provedba zacrtanog plana.
Očito je, dakle, zašto je potrebno imati poslovni plan. Očito je, također, i da nije teško saznati kako strukturirati takav plan – internet i organizacije za pomoć u poslovanju nude mnoštvo savjeta, a i Canon je objavio koristan vodič za poslovno planiranje u sklopu svog programa Essential Business Builder. Konkretna struktura ovisi o namjeni plana. Ako želite nekoga uvjeriti da uloži sredstva u vašu tvrtku, trebat će vam marketinški plan, prodajni plan i provedbeni plan te, što je vrlo važno, realan financijski plan. No ako želite plan koji će vam olakšati usredotočivanje na razvoj poslovanja, možda će biti dovoljno postaviti jednostavna, ali važna pitanja: Koja je srž našeg poslovanja? U kojem ga smjeru želimo razvijati? Što nam treba da bismo to ostvarili?
Uobličavanje tih odgovora predstavlja veći izazov (oni su jedinstveni za vašu tvrtku i samo ih vi znate), no itekako su isplativi jer će vas prisiliti da svoje poslovanje razmotrite podrobnije nego što ste vjerojatno naviknuli.
U akcijskom planu u deset točaka iznesenom u već spomenutom Insight Reportu profesor Frank Romano preporučuje da počnete od onoga što poznajete – svoje tvrtke i tiskarske industrije te promjena koje uočavate na oba područja. Trebali biste, prema njegovim riječima, “propitati status quo” analizom svakog tiskarskog posla u potrazi za prilikama za ostvarivanje dodatne vrijednosti. Tako će, primjerice, usmjerena izravna pošta možda samo djelomice biti tiskarski posao – ona obuhvaća i usluge baze podataka, personalizirani URL i internetske usluge te usluge slanja pošte, čime se stvaraju tri nova područja za povećanje prihoda. Druga je preporuka usredotočiti se na tiskarske proizvode za koje je manje izgledno da će postati žrtvom elektroničkih zamjena – proučite poslovanje klijenata te odredite postoji li mogućnost da će u komunikaciji zamijeniti papirnatu poštu e-poštom ili slanje informacija poštom informacijama dostupnima na web stranicama.
Poslovni plan svakog davatelja tiskarskih usluga mora se temeljiti na sljedećem savjetu: “Promičite svoju tvrtku pomoću novih kanala, ali nemojte zaboraviti tisak!” Neka vam to bude podsjetnik na činjenicu da je najuvjerljiviji argument u korist tiska prikazati koliko se dobro uklapa u novije komunikacijske kanale. Profesor Romano iznio je u jednom članku misao da kad bi tisak imao svjedodžbu, u njoj bi pisalo da “lijepo radi i igra se s drugim medijima”. To nas dovodi do još jedne nezamjenjive komponente poslovnog plana – vjere u budućnost tiskarske industrije. Kada se sve zbroji i oduzme, to je najbolji argument za izradu poslovnog plana i početak njegove provedbe: dat će vam vjeru u vašu sposobnost da pozitivno iskoristite promjene.
Davatelj tiskarskih usluga koji je tim riječima opisao situaciju u Canonovu Insight Reportu “Redefinicija digitalnog tiska” savršeno je sažeo učinak digitalne tehnologije na tiskarsku industriju. To je klasičan opis disruptivne tehnologije koja u potpunosti mijenja stanje stvari.
Taj je davatelj tiskarskih usluga ujedno prepoznao i potrebu za djelovanjem – za stvaranjem novih pravila. Kada smo suočeni s toliko promjena i mogućnosti, ponekad je lako ne učiniti ništa i nadati se da će se prave odluke donijeti same od sebe. No akcije su ono što održava zamah poslovanja, a to je i razlog zbog kojega je važnije no ikad imati poslovni plan.
Pozornost treba skrenuti upravo na tu činjenicu jer i previše tvrtki izjavljuje da se slaže s načelom, ali ga se ne pridržava. Upita li se izvršnog direktora ima li njegova tvrtka poslovni plan, odgovor će gotovo sigurno biti potvrdan, no upita li ga se kada je izrađen, gdje se nalazi i kada ga je zadnji put pogledao, odgovor će biti malo drukčiji. Većina poslovnih ljudi smatra da je poslovni plan nešto što moraju imati da bi dobili sredstva za početno ulaganje u tvrtku, no kada to dobiju i pokrenu posao, misle da im on više ne treba.
To je velika pogreška. U današnjoj tiskarskoj industriji čak i tvrtke s dugom poviješću trebaju poslovni plan jer davatelji tiskarskih usluga rade u vremenu koje u jednakoj mjeri obilježavaju dosad neviđene prilike i neobuzdane opasnosti. Za uspjeh na iznimno konkurentnom tržištu koje se stalno mijenja potrebno je planiranje, oko za detalje i vojnički stroga provedba zacrtanog plana.
Tiskare danas rade u vremenu koje u jednakoj mjeri obilježavaju dosad neviđene prilike, ali i neobuzdane opasnosti
Poslovni je plan nužan za donošenje odluka, a pruža i nekoliko vrlo važnih prednosti. Pomoću njega je lakše utvrditi je li ono što želite postići izvedivo, realno i održivo. On služi kao karta i kao kompas koji vodi čelnike i zaposlenike, definira jasna mjerila uspješnosti i postavlja ključne točke koje je potrebno dostići ako želimo ostvariti ciljeve. Solidan poslovni plan koji se redovito revidira i dotjeruje olakšat će i prepoznavanje potrebne opreme i resursa te prikupljanje sredstava ako je to potrebno.Očito je, dakle, zašto je potrebno imati poslovni plan. Očito je, također, i da nije teško saznati kako strukturirati takav plan – internet i organizacije za pomoć u poslovanju nude mnoštvo savjeta, a i Canon je objavio koristan vodič za poslovno planiranje u sklopu svog programa Essential Business Builder. Konkretna struktura ovisi o namjeni plana. Ako želite nekoga uvjeriti da uloži sredstva u vašu tvrtku, trebat će vam marketinški plan, prodajni plan i provedbeni plan te, što je vrlo važno, realan financijski plan. No ako želite plan koji će vam olakšati usredotočivanje na razvoj poslovanja, možda će biti dovoljno postaviti jednostavna, ali važna pitanja: Koja je srž našeg poslovanja? U kojem ga smjeru želimo razvijati? Što nam treba da bismo to ostvarili?
Uobličavanje tih odgovora predstavlja veći izazov (oni su jedinstveni za vašu tvrtku i samo ih vi znate), no itekako su isplativi jer će vas prisiliti da svoje poslovanje razmotrite podrobnije nego što ste vjerojatno naviknuli.
U akcijskom planu u deset točaka iznesenom u već spomenutom Insight Reportu profesor Frank Romano preporučuje da počnete od onoga što poznajete – svoje tvrtke i tiskarske industrije te promjena koje uočavate na oba područja. Trebali biste, prema njegovim riječima, “propitati status quo” analizom svakog tiskarskog posla u potrazi za prilikama za ostvarivanje dodatne vrijednosti. Tako će, primjerice, usmjerena izravna pošta možda samo djelomice biti tiskarski posao – ona obuhvaća i usluge baze podataka, personalizirani URL i internetske usluge te usluge slanja pošte, čime se stvaraju tri nova područja za povećanje prihoda. Druga je preporuka usredotočiti se na tiskarske proizvode za koje je manje izgledno da će postati žrtvom elektroničkih zamjena – proučite poslovanje klijenata te odredite postoji li mogućnost da će u komunikaciji zamijeniti papirnatu poštu e-poštom ili slanje informacija poštom informacijama dostupnima na web stranicama.
Poslovni plan svakog davatelja tiskarskih usluga mora se temeljiti na sljedećem savjetu: “Promičite svoju tvrtku pomoću novih kanala, ali nemojte zaboraviti tisak!” Neka vam to bude podsjetnik na činjenicu da je najuvjerljiviji argument u korist tiska prikazati koliko se dobro uklapa u novije komunikacijske kanale. Profesor Romano iznio je u jednom članku misao da kad bi tisak imao svjedodžbu, u njoj bi pisalo da “lijepo radi i igra se s drugim medijima”. To nas dovodi do još jedne nezamjenjive komponente poslovnog plana – vjere u budućnost tiskarske industrije. Kada se sve zbroji i oduzme, to je najbolji argument za izradu poslovnog plana i početak njegove provedbe: dat će vam vjeru u vašu sposobnost da pozitivno iskoristite promjene.