«
Povratak na sadržaj
Broj 2 | Godina 2010
Mrežni ispis – put do dobiti
Malo je jednostavnih poslovnih odluka – uvijek se pojavi niz argumenata za i protiv te ih je potrebno pažljivo razmotriti. Odluka za ulaganje u mrežni ispis (Web-To-Print ili W2P) relativno je jednostavna.
Malo je jednostavnih poslovnih odluka – uvijek se pojavi niz argumenata za i protiv te ih je potrebno pažljivo razmotriti. Odluka za ulaganje u mrežni ispis (Web-To-Print ili W2P) relativno je jednostavna. Naklade i prosječna vrijednost narudžbi se smanjuju, proizvodi postaju sve zahtjevniji, a vrijeme raspoloživo za izvršenje narudžbe sve je kraće. Tiskari zato moraju tražiti nove načine za povećanje učinkovitosti te se razlikovati od konkurencije, jer je digitalni ispis, osobito onaj s nepromjenjivim podacima, postao roba.
Mrežni ispis može zadovoljiti oba zahtjeva, uvjereni su u Canonu, koji je svoj program podrške za poslovanje (Essential Business Builder Program) dogradio modulom radnih stanica za W2P, koji pokriva različite pristupne strategije. Modul obrađuje izazovne i uspješne strategije, a pritom stavlja naglasak na rizike, koristi i mogućnosti povrata investicije u W2P. Namjena je modula predstaviti te strategije onima koji odlučuju kako investicija u mrežni ispis može pridonijeti ostvarivanju njihovih poslovnih ciljeva te otkriti način koji je najbolji za njegovu implementaciju. Riječ je o jednoj od najboljih prilika u zadnjih nekoliko godina, pomoću koje tiskari zaista ostvaruju visoke prihode, smatraju stručnjaci.
Na prvi pogled europski tiskari misle jednako: u istraživanju InfoTrendsa iz 2007. godine 68 posto više tiskara najavilo je da će W2P implementirati do 2012. godine. No malo dublja analiza pokazuje da gotovo polovica ispitanika ne namjerava uvesti W2P, kao razloge navodeći nedovoljno poznavanje IT-a i sumnju u pozitivan učinak mrežnog ispisa na poslovanje.
Takav otpor u suprotnosti je s realnošću (sjetimo se što je stolno izdavaštvo značilo za web-dizajn i reprotisak) i 90-postotnoj zastupljenosti interneta u zapadnoeuropskim tvrtkama. Rezultat masovnog korištenja interneta značajno je povećanje broja podataka, što pridonosi povećanju dobiti koju ostvaruju digitalni tiskari. Kao dokaz navedimo da se broj ispisanih stranica u boji neprestano povećava te će do 2011. godine dostići 200 milijardi. Već se 2008. godine pokazalo da su tiskari koji su se odlučili za W2P povećali prihode u prosjeku 11,9 posto, a naručitelji istovremeno uštedjeli 14,4 posto.
Istraživanje profesora Franka Romana pokazuje kako europski reprografski odjeli pokazuju puno veće zanimanje za mrežni ispis nego njihovi kolege s područja komercijalnog tiska.
W2P je postala standardna usluga koju pružaju najbolji reprografski odjeli. Čak 31 posto odjela koji imaju internetsku stranicu za naručivanje ispisa postiglo je daleko najveći stupanj zadovoljstva među korisnicima, 55,3 posto odgovora bilo je “odlično”, 39,2 posto “zadovoljavajuće”, a samo 5,5 posto “nezadovoljavajuće”. Reprografski odjeli bez internetske stranice postigli su sljedeće rezultate: 22,5 posto “odlično”, 46,4 posto “zadovoljavajuće” i 31,1 posto “nezadovoljavajuće”.
Ponuđači se trude da implementacija usluge W2P bude što jednostavnija, stoga radi postizanja najveće koristi razvijaju rješenja koja objedinjuju naprednu automatizaciju procesa i jednostavno korištenje. Primjerice, Canonov sustav Helix Production Workflow donosi jednostavno mrežno naručivanje s naprednim funkcijama upravljanja ispisom te tako dodaje vrijednost na svim stupnjevima produkcije, a pritom štedi vrijeme i smanjuje troškove. Naručitelji svoje narudžbe šalju putem internetske ili mrežne veze, preuzimaju datoteke i narudžbenice ili odabiru dokumente u mrežnoj knjižnici. Moguće je preuzeti više datoteka odjednom, a i samo jednom narudžbenicom poslati više narudžbi. Dodatna mogućnost nadzora korisnicima je omogućena na razini tvrtke, odjela ili individualnih korisnika.
Zašto, dakle, neki tiskari ne namjeravaju investirati u mrežni ispis? Jedan je od razloga očita zbrka oko stvarnog značenja pojma mrežni ispis. Prema InfoTrendsovu istraživanju, mnogi među tiskarima koji su odgovorili da neće investirati u mrežni ispis (52 posto) uvjereni su da već imaju W2P u obliku FTP poslužitelja i e-pošte, to jest da je zaprimanje narudžbi na CD-ovima zadovoljavajuće (46 posto).
“Pojam mrežnog ispisa zapravo ne govori mnogo”, pojašnjava profesor Frank Romano. “Mreža u određenoj mjeri zaista omogućuje ispis. To znači da možemo poslati datoteku, provjeriti njenu valjanost, nešto kupiti, odrediti specifikacije, pratiti narudžbe, unositi popravke i tako dalje – sve putem mreže. Riječ je zapravo o potpunoj integraciji ispisa u mrežu na globalnoj razini”.
Integracija na razini potpuno funkcionalnog rješenja W2P znači generiranje dokumenta pomoću mrežne aplikacije i daljnju komercijalnu produkciju narudžbe. U praksi tiskare stvaraju samoposlužne mrežne portale na kojima korisnici ostavljaju narudžbe koje se prosljeđuju na realizaciju. Narudžbu nakon toga zaprima tiskara, dobije narudžbenicu, koju ispiše i isporuči, a računovodstvo za obavljeni posao ispostavlja račun.
Postoje dvije vrste portala. Portal “zatvorenog” tipa namijenjen je jednom korisniku čiji zaposlenici imaju pristup skupu predložaka, slika i ostalome. Što mogu naručiti i koliko potrošiti, dogovoreno je unaprijed, što korisniku omogućuje nadzor nad identitetom robne marke i troškovima. Drugi model portala jest mrežna trgovina za tvrtke. Namijenjena je svima te je stoga često nazivamo virtualnom trgovinom.
Većina rješenja W2P podržava oba modela, no portal zatvorenog tipa često je poželjniji onima usmjerenima na mrežni ispis jer omogućuje rad s jednim ili dva korisnika. Tako možemo upoznati njihove kupovne navike, kakav ispis naručuju i kako ga naručuju te bolje nego pomoću strojne opreme možemo shvatiti vlastite i korisničke radne procese. Odluka o mrežnom ispisu jednostavna je, dok odabir odgovarajućeg sustava i početak primjene zahtijevaju pomno promišljanje i marljiv rad.
“Pri usvajanju strategije mrežnog ispisa postoje tri ključna čimbenika”, tvrdi Goran Sretenoski, voditelj programa poslovnih rješenja u Canon Adriji. “Morate razumjeti kako vaši korisnici prodaju svoje proizvode i rješenja te kako i tko će vam plaćati za ispis. Odlučite je li vaš osnovni cilj privući korisnike, zadržati ih ili poboljšati poslovanje s njima. Odgovori na ta pitanja pomoći će vam u traženju najuravnoteženijeg rješenja između potreba korisnika te vaših kapaciteta i procesa”.
Umjesto razvrstavanja korisnika prema industrijskim granama, treba se usredotočiti na njihov poslovni model. Primjerice, podružnica veće tvrtke ima centralizirani marketinški nadzor i zato mora poslovati prema strogim pravilima robne marke, a sredstva joj dodjeljuje vodstvo tvrtke. Na drugoj su strani franšize koje se plaćaju kreditnim karticama, nemaju ograničenja pri narudžbama te ne moraju koristiti sustave matične tvrtke.
Za početak je bolje odabrati manjeg korisnika s velikim potencijalom, nego svojem najboljem korisniku obećati usluge koje nećete moći pružiti. Kada uspijete s jednim korisnikom i jednim modelom usluge, s dohodovne je strane pametnije postojeći W2P ponuditi korisnicima sa sličnim potrebama. Uspješan W2P portal korisnicima omogućuje da svoja digitalna sredstva pretvore u marketinške poruke, koje su dalekosežnije, učinkovitije i pouzdanije te više pridonose zaštiti okoliša. “Vi pružate infrastrukturu i stručno znanje, a oni daju sadržaj i korisnike, što je dobitna kombinacija”, zaključio je Sretenoski.
Mrežni ispis može zadovoljiti oba zahtjeva, uvjereni su u Canonu, koji je svoj program podrške za poslovanje (Essential Business Builder Program) dogradio modulom radnih stanica za W2P, koji pokriva različite pristupne strategije. Modul obrađuje izazovne i uspješne strategije, a pritom stavlja naglasak na rizike, koristi i mogućnosti povrata investicije u W2P. Namjena je modula predstaviti te strategije onima koji odlučuju kako investicija u mrežni ispis može pridonijeti ostvarivanju njihovih poslovnih ciljeva te otkriti način koji je najbolji za njegovu implementaciju. Riječ je o jednoj od najboljih prilika u zadnjih nekoliko godina, pomoću koje tiskari zaista ostvaruju visoke prihode, smatraju stručnjaci.
W2P je postala standardna usluga koju pružaju najbolji
Na prvi pogled europski tiskari misle jednako: u istraživanju InfoTrendsa iz 2007. godine 68 posto više tiskara najavilo je da će W2P implementirati do 2012. godine. No malo dublja analiza pokazuje da gotovo polovica ispitanika ne namjerava uvesti W2P, kao razloge navodeći nedovoljno poznavanje IT-a i sumnju u pozitivan učinak mrežnog ispisa na poslovanje.
Takav otpor u suprotnosti je s realnošću (sjetimo se što je stolno izdavaštvo značilo za web-dizajn i reprotisak) i 90-postotnoj zastupljenosti interneta u zapadnoeuropskim tvrtkama. Rezultat masovnog korištenja interneta značajno je povećanje broja podataka, što pridonosi povećanju dobiti koju ostvaruju digitalni tiskari. Kao dokaz navedimo da se broj ispisanih stranica u boji neprestano povećava te će do 2011. godine dostići 200 milijardi. Već se 2008. godine pokazalo da su tiskari koji su se odlučili za W2P povećali prihode u prosjeku 11,9 posto, a naručitelji istovremeno uštedjeli 14,4 posto.
Istraživanje profesora Franka Romana pokazuje kako europski reprografski odjeli pokazuju puno veće zanimanje za mrežni ispis nego njihovi kolege s područja komercijalnog tiska.
W2P je postala standardna usluga koju pružaju najbolji reprografski odjeli. Čak 31 posto odjela koji imaju internetsku stranicu za naručivanje ispisa postiglo je daleko najveći stupanj zadovoljstva među korisnicima, 55,3 posto odgovora bilo je “odlično”, 39,2 posto “zadovoljavajuće”, a samo 5,5 posto “nezadovoljavajuće”. Reprografski odjeli bez internetske stranice postigli su sljedeće rezultate: 22,5 posto “odlično”, 46,4 posto “zadovoljavajuće” i 31,1 posto “nezadovoljavajuće”.
Ponuđači se trude da implementacija usluge W2P bude što jednostavnija, stoga radi postizanja najveće koristi razvijaju rješenja koja objedinjuju naprednu automatizaciju procesa i jednostavno korištenje. Primjerice, Canonov sustav Helix Production Workflow donosi jednostavno mrežno naručivanje s naprednim funkcijama upravljanja ispisom te tako dodaje vrijednost na svim stupnjevima produkcije, a pritom štedi vrijeme i smanjuje troškove. Naručitelji svoje narudžbe šalju putem internetske ili mrežne veze, preuzimaju datoteke i narudžbenice ili odabiru dokumente u mrežnoj knjižnici. Moguće je preuzeti više datoteka odjednom, a i samo jednom narudžbenicom poslati više narudžbi. Dodatna mogućnost nadzora korisnicima je omogućena na razini tvrtke, odjela ili individualnih korisnika.
Zašto, dakle, neki tiskari ne namjeravaju investirati u mrežni ispis? Jedan je od razloga očita zbrka oko stvarnog značenja pojma mrežni ispis. Prema InfoTrendsovu istraživanju, mnogi među tiskarima koji su odgovorili da neće investirati u mrežni ispis (52 posto) uvjereni su da već imaju W2P u obliku FTP poslužitelja i e-pošte, to jest da je zaprimanje narudžbi na CD-ovima zadovoljavajuće (46 posto).
“Pojam mrežnog ispisa zapravo ne govori mnogo”, pojašnjava profesor Frank Romano. “Mreža u određenoj mjeri zaista omogućuje ispis. To znači da možemo poslati datoteku, provjeriti njenu valjanost, nešto kupiti, odrediti specifikacije, pratiti narudžbe, unositi popravke i tako dalje – sve putem mreže. Riječ je zapravo o potpunoj integraciji ispisa u mrežu na globalnoj razini”.
Integracija na razini potpuno funkcionalnog rješenja W2P znači generiranje dokumenta pomoću mrežne aplikacije i daljnju komercijalnu produkciju narudžbe. U praksi tiskare stvaraju samoposlužne mrežne portale na kojima korisnici ostavljaju narudžbe koje se prosljeđuju na realizaciju. Narudžbu nakon toga zaprima tiskara, dobije narudžbenicu, koju ispiše i isporuči, a računovodstvo za obavljeni posao ispostavlja račun.
Postoje dvije vrste portala. Portal “zatvorenog” tipa namijenjen je jednom korisniku čiji zaposlenici imaju pristup skupu predložaka, slika i ostalome. Što mogu naručiti i koliko potrošiti, dogovoreno je unaprijed, što korisniku omogućuje nadzor nad identitetom robne marke i troškovima. Drugi model portala jest mrežna trgovina za tvrtke. Namijenjena je svima te je stoga često nazivamo virtualnom trgovinom.
Većina rješenja W2P podržava oba modela, no portal zatvorenog tipa često je poželjniji onima usmjerenima na mrežni ispis jer omogućuje rad s jednim ili dva korisnika. Tako možemo upoznati njihove kupovne navike, kakav ispis naručuju i kako ga naručuju te bolje nego pomoću strojne opreme možemo shvatiti vlastite i korisničke radne procese. Odluka o mrežnom ispisu jednostavna je, dok odabir odgovarajućeg sustava i početak primjene zahtijevaju pomno promišljanje i marljiv rad.
Ponuđači se trude da implementacija usluge W2P bude što jednostavnija
“Pri usvajanju strategije mrežnog ispisa postoje tri ključna čimbenika”, tvrdi Goran Sretenoski, voditelj programa poslovnih rješenja u Canon Adriji. “Morate razumjeti kako vaši korisnici prodaju svoje proizvode i rješenja te kako i tko će vam plaćati za ispis. Odlučite je li vaš osnovni cilj privući korisnike, zadržati ih ili poboljšati poslovanje s njima. Odgovori na ta pitanja pomoći će vam u traženju najuravnoteženijeg rješenja između potreba korisnika te vaših kapaciteta i procesa”.
Umjesto razvrstavanja korisnika prema industrijskim granama, treba se usredotočiti na njihov poslovni model. Primjerice, podružnica veće tvrtke ima centralizirani marketinški nadzor i zato mora poslovati prema strogim pravilima robne marke, a sredstva joj dodjeljuje vodstvo tvrtke. Na drugoj su strani franšize koje se plaćaju kreditnim karticama, nemaju ograničenja pri narudžbama te ne moraju koristiti sustave matične tvrtke.
Za početak je bolje odabrati manjeg korisnika s velikim potencijalom, nego svojem najboljem korisniku obećati usluge koje nećete moći pružiti. Kada uspijete s jednim korisnikom i jednim modelom usluge, s dohodovne je strane pametnije postojeći W2P ponuditi korisnicima sa sličnim potrebama. Uspješan W2P portal korisnicima omogućuje da svoja digitalna sredstva pretvore u marketinške poruke, koje su dalekosežnije, učinkovitije i pouzdanije te više pridonose zaštiti okoliša. “Vi pružate infrastrukturu i stručno znanje, a oni daju sadržaj i korisnike, što je dobitna kombinacija”, zaključio je Sretenoski.