« Povratak na sadržaj Broj 2 | Godina 2009

Gerald Schneider, Canonov service manager za srednju i istočnu Europu

Živjeti i raditi zajedno za zajedničko dobro / Living and Working Together for the Common Good

U bečkoj palači Hofburg, nekadašnjoj rezidenciji carske dinastije Habsburg i domu sadašnjeg predsjednika Heinza Fischera, Canon je od 1. do 3. travnja 2009. na svom Business Forumu okupio gotovo 3000 gostiju iz cijele regije.
Dvodnevna događanja obilovala su predavanjima vodećih ljudi iz Canona, prezentacijama novih proizvoda i softverskih rješenja, ali i izložbom Canonovih projekata kojima pridonose zaštiti okoliša, održivom razvoju i preuzimaju svoj dio društvene odgovornosti. O svim smo tim temama razgovarali s gospodinom Geraldom Schneiderom, Canonovim service managerom za srednju i istočnu Europu.

Prošle je godine Canon naručio opsežno neovisno istraživanje tržišta o budućnosti tiska. Objavljeni Insight Report pod vodstvom prof. Franka Romana predviđa da će do 2020. digitalni tisak preuzeti veći dio tržišta. Kako se nalazi njegova istraživanja uklapaju u Canonovu filozofiju kyosei?
Svoju korporativnu filozofiju kyosei – što u prijevodu znači “živjeti i raditi zajedno za zajedničko dobro” - Canon provodi još od 1988. godine. Za njezino ostvarivanje postavili smo tri osnovna cilja: uspostavljanje globalne korporacije, prihvaćanje pionirske odgovornosti i zadovoljstvo svih zaposlenih. Kako je Canon jedan od vodećih globalnih proizvođača i strojeva za digitalni tisak, smatramo da živeći svoju filozofiju možemo i na taj način promovirati svoje vrijednosti. Naravno da želimo prodati i svoje proizvode, ali namjera nam je da tim putem znanje, iskustva i tehnologija kojom raspolažemo budu dostupni čitavoj zajednici i to na globalnoj razini. Na taj ćemo način, poboljšanjem tijeka rada, društveno odgovornim poslovanjem i proizvodnjom opreme vrhunske kvalitete također pridonijeti i očuvanju okoliša.

Možete li nam dati neke primjere iz prakse kako Canon živi kyosei u svijetu i Europi?
Prije tri godine Canon je bio prva kompanija koja je uvela certifikat ISO 14001 na globalnoj razini. To znači da je svaka tvornica, svako prodajno mjesto, svaki službeni serviser certificiran prema tim pravilima koja slijedimo kako bismo učinili sve što je u našoj moći da zaštitimo okoliš. Krajem svake godine Canon izdaje svoj Izvještaj održivosti (Sustainability Report) u kojem se može vidjeti napredak, ili nazadovanje, u određenim segmentima društveno odgovornog poslovanja.
Prije tri godine Canon je bio prva kompanija koja je uvela certifikat ISO 14001 na globalnoj razini

Iz ovogodišnjeg izvješća mogu izdvojiti trend smanjenja emisije CO2 unatoč povećanju proizvodnje zbog primjene načela učinkovitosti zasnovanog na proizvodnji, korištenju i recikliranju naših proizvoda. Veliku uštedu energije ostvarili smo i kroz tehnološke inovacije, primjerice uredski pisači i kopirni uređaji koji nakon četiri ili pet sekundi nekorištenja automatski prelaze u standby troše čak i do 85% manje energije. Mi ovdje u Europi konkretno ulažemo velike napore u recikliranje spremnika za toner i tintu koje skupljamo u čim je moguće većem broju u našem pogonu u Bretagni.

Na koji način motivirate korisnike da vam vraćaju prazne spremnike?
U originalnoj se ambalaži nalazi povratni obrazac koji korisnik samo treba ispuniti i besplatno poslati poštom najbližem Canonovu uredu. Iz svakog se ureda skupne pošiljke spremnika potom šalju u Canon Bretagne gdje ih se podvrgava procesu recikliranja.

Samo se recikliraju ili ih se i puni za ponovno korištenje?
Spremnike se ne puni tonerom niti tintom za ponovno korištenje. Neke se metalne dijelove temeljito čisti i provjerava te, ako zadovoljavaju visoke standarde, šalje ponovno u tvornicu da budu ugrađeni u nove spremnike. Međutim, svi plastični dijelovi se recikliraju i od njih se izrađuju neki novi proizvodi, primjerice palete za prijevoz Canonovih pisača. Godine 2007. prikupili smo i reciklirali oko 30 tisuća tona spremnika za toner i 103 tone spremnika za tintu. Osim toga, u Europi prikupljamo svoje kopirne i multifunkcionalne uređaje i odvozimo ih u pogon u Giessenu, u Njemačkoj, gdje ih u potpunosti obnavljamo ili zamjenjujemo istrošene dijelove. Prilikom obnove zamjenjuju se ili održavaju svi unutrašnji dijelovi uređaja koji time dobiva novi vijek trajanja. Kućište se temeljito čisti i takav je uređaj po svim performansama jednak novom. Prilikom zamjene istrošenih dijelova uređaj se također čisti u najvećoj mogućoj mjeri, u njega se stavlja novi toner i takav se uređaj prodaje kao rabljeni. Zamijenjene dijelove također recikliramo; primjerice, od ladice za papir kopirnih uređaja radimo kućište za napajanje ink jet pisača.



Koliko na taj način kupci mogu uštedjeti u usporedbi s kupnjom novog uređaja?
Teško je reći napamet jer sve ovisi o stanju u kakvom je uređaj bio kad smo ga zaprimili. Osim toga, obnavljanje i “osvježavanje” uređaja najčešće radimo u dogovoru s naručiteljima koji su ih od nas i kupili tako da i na taj način smanjujemo troškove proizvodnje i ostajemo korak ispred konkurencije. Najčešće se radi o uštedama između 10 i 15% za naručitelja, no također se radi i o uštedi energije potrebne za proizvodnju i smanjenju količine otpada, čime Canon potvrđuje svoju ulogu društveno odgovorne kompanije.

Kad govorimo o društvenoj odgovornosti i odgovornosti prema okolišu, je li to isto što i održivost, odnosno kakvu ulogu u svemu tome ima održivi razvoj?
Prema kyoseiju, Canon osjeća odgovornost prema društvu u cjelini. Jedan aspekt toga je svakako i zaštita okoliša, no kako bismo bili uspješni u poslovnom smislu, moramo razmišljati u pojmovima održivog razvoja. Naš ekonomski uspjeh kao kompanije istovremeno donosi sigurnost našim zaposlenicima, utječe na njihov odnos prema okolini i okolišu, dok kvalitetom naših proizvoda postavljamo globalne trendove smanjenja potrošnje energije i prirodnih resursa.

Implicira li nužno održivi razvoj odre­đena odricanja u pogledu profi­tabilnosti i koji dijelovi poslovanja ga najviše osjećaju?
Naravno da, ako se primjenjuje ozbiljno i odgovorno, održivost ima svoju cijenu. Međutim, u području kojim se mi bavimo pokušavamo je čim je više moguće podvući pod marketinške troškove. Smatram da je, uz iznošenje informacija o novim proizvodima, njihovim tehničkim specifikacijama i inovacijskim prednostima, uvijek potrebno naglasiti što oni predstavljaju i u pogledu zaštite okoliša, koliko su “zeleni”, u kojoj su mjeri proizvedeni od recikliranih ili ponovno upotrijebljenih materijala, troše li manje energije od drugih sličnih proizvoda i slično. U tom smislu, pravilno marketinški upotrijebljena, održivost može biti i profitabilna.
Korporativnu filozofiju kyosei – “živjeti i raditi zajedno za zajedničko dobro” - Canon provodi još od 1988. godine


U usporedbi s drugim kompanijama koje nisu ekološki osviještene i koje ne ulažu u održivi razvoj, što biste rekli, koje su najveće prednosti Canona?
Mislim da zbog medijske eksponiranosti problema klimatskih promjena i emisije CO2 iz dana u dan sve više ljudi iskazuje interes za prepoznavanje je li neka kompanija “zelena” i u kojoj mjeri. Jedna od osoba koja je te probleme popularizirala među širokom publikom bio je i kandidat za američkog predsjednika Al Gore. Stoga smatram da je već danas iznimno važno, a ta će važnost s vremenom samo dodatno rasti, da svaka kompanija ima nekakav “zeleni”, odnosno ekološki imidž. Uvjeren sam da je Canon na pravom putu da takav imidž ostvari na globalnoj razini i to je jedini način na koji možemo napredovati.

Prije dolaska u Canon bogata ste radna iskustva stekli radeći za velike globalne kompanije kao što su Commodore, Agfa i 3M. Možete li usporediti njihovu društvenu odgovornost i ulaganje u održivi razvoj s Canonovim?
Teško je to usporediti jer su se vremena definitivno promijenila. Neke kompanije, poput Commodorea, u međuvremenu su prestale i postojati. U vrijeme kad sam radio za njih o održivom se razvoju i zaštiti okoliša nije ni razmišljalo. Sjećam se da su se u Austriji vodile nekakve rasprave o kiselim kišama i opasnosti atomske energije, no nitko se nije osobno osjećao odgovornim. Černobil se naprosto dogodio, dok je za kisele kiše bila odgovorna teška industrija. Takav se stav, međutim, promijenio tijekom godina. U to sam se vrijeme bavio mikrofilmovima te sam, kao i svi naši kupci, svakodnevno bio u doticaju s kemikalijama za razvijanje i fiksiranje koje se po korištenju naprosto izlijevalo u kanalizaciju. Nitko nije mario za okoliš, sve dok nismo počeli korisnicima prenositi poruku da bi ih trebali skupljati i propisno odlagati. U to su vrijeme na snagu stupili i prvi zakoni, a na teren su izišli i inspektori koji su provjeravali koliko su potrošači tekućine za razvijanje i fiksiranje kupili, a koliko su odložili u reciklažna dvorišta. To je predstavljalo velik korak u povećanju ekološke osviještenosti i zaštite okoliša.

U kojoj se mjeri osviještenost može podići edukacijom zaposlenika i što Canon radi po tom pitanju? Kako njegovi zaposlenici doživljavaju korporativnu filozofiju?
Osobno smatram da se kyosei u velikoj mjeri podudara s mojom životnom filozofijom i promocijom vrijednosti do kojih mi je stalo. Jednako tako, trudimo se educirati svakog svog zaposlenika. Proces koji smo započeli certifikacijom prema standardu ISPO 14000, kada su svi zaposlenici morali proći kratak trening, nastavljamo na godišnjoj razini obavještavajući ih o novostima koje se događaju iz područja zaštite okoliša. Svake godine također dobivamo službene spotove iz japanske središnjice, nakon čijeg gledanja slijede pitanja i odgovori. Pokušavamo analizirati kako svaka od kompanije pridonosi ostvarivanju globalnih smjernica, što i kako radi na lokalnoj razini te može li svoja djelovanja ikako unaprijediti. Naravno, ako educirate vlastite zaposlenike, možete biti sigurni da će se te vrijednosti dijelom odraziti i u njihovu privatnom životu i životu njihovih obitelji. I ja sam neke od tih ideja prenosim što bolje mogu svojoj djeci, ali vidim da ih dobivaju i iz drugih izvora, što samo potvrđuje moje stajalište. Ne mislim da je to nešto o čemu bi se trebalo pametovati i propovijedati kao u crkvi, nego činiti i živjeti u skladu s tim što govorimo, neprestano učiti nove stvari i prenositi ta saznanja čitavoj zajednici na lako razumljiv i nenametljiv način.

Za kraj, imate li kakav savjet za hrvatske kompanije kako da povećaju svoju odgovornost prema okolišu?
Kao prvo, znam da je Hrvatska iznimno lijepa zemlja, i po mnogočemu različita od Austrije. Mi smo planinska zemlja, dok vi imate prekrasne plaže i iznimno čisto more. No jednako tako mislim da smo na ovom svijetu svi zajedno i da bi svaki stanovnik svake zemlje trebao čuvati okoliš čim je više moguće da ga možemo predati budućim generacijama u jednakom stanju u kojem smo ga primili ili još boljem. To je poruka koju bih uputio svima, ne samo hrvatskim kompanijama.

Može li se to postići kupnjom Canonovih proizvoda?
Kupnjom Canonovih uređaja bit ćete potpuno sigurni da kompanija od koje ih kupujete ulaže velike napore u zaštitu okoliša. Time ne želim reći da to druge kompanije ne čine, no pitanje je u kolikoj mjeri i s kolikim uspjehom. Mislim da je u ovom trenutku Canon jedinstven po tome što najviše ulaže u brigu za okoliš i društveno odgovorno poslovanje nudeći istovremeno najkvalitetnije proizvode na tržištu.
 

Institut Infoblic

Elektroničko izdanje

Više...

 

PARTNERI: