Tisak nove generacije / New Generation Printing
Tiskarima će u godinama koje dolaze digitalni tisak biti pokretačka sila novih ulaganja i izvora prihoda, rezultat je Canonova izvještaja.
Predviđanje budućnosti oduvijek je vrlo opsežan i prilično nezahvalan zadatak. Najbolje što možemo jest proučiti dominantne industrijske trendove, razgovarati sa stručnjacima i uzeti u obzir što širi set podataka na temelju kojih je moguće izvući vjerodostojne zaključke. Upravo to su i učinili u multinacionalnoj kompaniji Canon, kad su naručili izvještaj Canon Insight o budućnosti digitalnog tiska. Pod vodstvom Franka Romana, profesora emeritusa s Tehnološkog instituta u Rochesteru, ta studija pokušava dokučiti kako će izgledati 2020. godina razmatrajući prošle i sadašnje trendove.
Više je razloga zašto digitalni tisak sve više dobiva na popularnosti, no svi se svode na to da on predstavlja poslovno rješenje kojim se povećavaju prihodi. Prema rezultatima izvještaja, 80% pružatelja tiskarskih usluga diljem svijeta najveći rast prihoda očekuju u godinama koje dolaze, i to prije svega od digitalnog tiska u boji.a
Taj je rast ponajviše posljedica prednosti koje potrošači prepoznaju kod digitalnog tiska. Veća učinkovitost pri manjim nakladama i brže vrijeme isporuke iznimno su privlačni tvrtkama čiji energičan ritam poslovanja nije kompatibilan s visokim nakladama i dugim vremenom pripreme klasičnog ofsetnog tiska. Nadalje, korisnici mogu prilagoditi otiske vlastitim željama, što je osobito važno voditeljima marketinga, te iskoristiti prednosti brojnih mogućnosti automatske dorade i uvezivanja. Strmoglav pad na tržištu pomaže u fokusiranju pažnje i varijabilnog tiska (VDP – Variable Data Printing) na izravne tržišne komunikacije, kao što je slanje izravnih dopisa, koje mogu rezultirati višestrukim povratom uloženih sredstava.
Troškovi i proizvodnja na globalnom tiskarskom tržištu. Iako je digitalna proizvodnja tiskarima došla kao financijski dar s neba, zahvaljujući kojem svojim klijentima mogu ponuditi fleksibilna rješenja koja odgovaraju njihovim potrebama, zajedno s njom došli su i viši troškovi. Prema izvještaju, cijene papira u neprestanom su porastu i ne pokazuju tendenciju pada.
Izvještaj savjetuje da tiskari smanje troškove proizvodnje, a jedan od načina kako su to do sada uspijevali jest globalizacija. Danas se manje od 45% tiska proizvodi u krugu 100 kilometara od naručitelja, a predviđa se da će taj postotak dodatno pasti – ali ne mnogo. Lokalizirani tisak još uvijek igra važnu ulogu na globalnom tržištu, ponajviše zbog klijenata koji ne zahtijevaju velike naklade, ili kojima je važan kratak rok isporuke.
Iako su pojavom novih strojeva i seljenja proizvodnje u inozemstvo u proteklom desetljeću mnogi poslovi postali suvišni, do 2020. profil zaposlenika tiskarske industrije će se još drastičnije promijeniti. Otprilike jednu četvrtinu novozaposlenih u tiskarskoj industriji danas čine informatičari. Prema rezultatima izvještaja, “tiskari koji se žele razlikovati od konkurencije ključnim novim vještinama smatraju informatičke sposobnosti”. Kako klasične ofsetne tiskare bivaju polako zamijenjene novim ulaganjima u digitalnu tehnologiju, tako se očekuje da će taj trend zapošljavanja informatičara u tiskarstvu i dalje rasti.
Naklade i trendovi tijeka rada. Nekadašnje velike naklade nestaju velikom brzinom jer su usavršavanjem digitalnog tiska i male naklade postale isplative. Izvještaj pokazuje da su “prije deset godina časopisi s nakladom većom od milijun primjeraka bili normalna pojava, dok su tolike naklade danas znatno rjeđe”. Iako danas više od 30% tiskarskih poslova otpada na velike naklade, tj. naklade veće od 10 000 primjeraka, očekuje se da će do 2020. godine taj postotak pasti na 25%, dok će manje naklade, od tisuću do dvije tisuće primjeraka, preuzeti 53% tržišta. Uzrok te promjene su financijske prednosti i kratki rokovi isporuke. Istovremeno, pojava brzih digitalnih pisača u boji sve više smanjuje potrebu za prethodno otisnutim papirom budući da digitalni pisači teže integriranom tijeku rada. Izvještaj pokazuje da će “pojavom novih pisača u boji nestati potreba za prethodno otisnutim papirom, koja će s sadašnjih 63% do 2020. godine pasti na svega 31%”.
Tisak u 2020. Dakle, kako će izgledati tisak 2020. godine? Digitalni će se tisak sigurno pokazati kao pobjednik, no i ofsetni će tisak zadržati svoj dio kolača – za sada ne postoji naznaka da će digitalni tisak predstavljati ozbiljnu konkurenciju što se tiče velikih naklada. Međutim, svi su izgledi da će do 2020. godine najveći pobjednici ipak biti kupci i korisnici tiska. Primjena digitalne tehnologije tiskarima omogućuje da svoju ponudu do kraja prilagode potrebama naručitelja te će to nastaviti biti dominantan trend. Kako se tržište bude definiralo kao što fleksibilnije i učinkovitije, tako će biti sve više okrenuto zahtjevima korisnika, a sve manje prema tehnologiji tiska, budući da će im tehnologija, koja ih je nekoć ograničavala, sada pružati dodatne mogućnosti. Do 2020. godine tiskari će imati više mogućnosti i fleksibilnosti nego ikada do sada, što je izvrsna vijest za klijente, ali i tiskare.
Izvori prihoda. Ako ste tiskar koji je uložio u digitalnu proizvodnju, znači da ste zauzeli dobar položaj za dočekivanje budućnosti. Prema Canonovu izvještaju, tiskarima će u godinama koje dolaze digitalni tisak biti pokretačka sila novih ulaganja i izvora prihoda. Izvještaj pokazuje da danas više od 80% pružatelja usluga tiska u svijetu najveći rast prihoda tijekom sljedećih dvije do pet godina očekuje od digitalnog tiska u boji. Kako bi izašli na kraj s raznim trendovima, tiskari diljem svijeta istražuju i razvijaju nove izvore prihoda zasnovane na uslugama koje dodaju vrijednost – ponajprije iz razloga što digitalni tisak pruža brojne takve mogućnosti.
Kad govorimo o udjelu na tržištu, očekuje se da će litografski tisak doživjeti nagli pad s 80% svih prihoda u 2000. na otprilike 30% 2020. godine. S druge strane, digitalni će tisak rasti s 15% udjela na tržištu na nešto preko 30%. Razliku će popuniti dodatne usluge vezane uz tisak kao što su digitalni marketing, aplikacije s bazama podataka i integrirane usluge, koje će predstavljati ključ za visoku profitabilnost. U osnovi svih tih predviđanja jest sposobnost pružanja personaliziranog, visokokvalitetnog tiska malih naklada u boji.
Sve je izraženija potražnja za malim nakladama i složenim dokumentima – najčešće s velikim brojem stranica. I danas već 48% ukupnog tiska otpada na naklade manje od 2000 primjeraka, a predviđa se da će taj postotak dodatno rasti.
Stručno osposobljavanje. Tiskarska industrija trenutačno pati od nedovoljne kvalificiranosti, koja je dodatno naglašena pojavom digitalnog tiska. Potrebu za izrađivačima tiskovnih formi, pomoćnicima na tiskarskom stroju te tehničarima za skeniranje, polako, ali sigurno istiskuje potreba za dizajnerima, tehničarima za provjeru pripreme, stručnjacima za slike, informatičarima i stručnjacima za upravljanje mrežama, tehničarima digitalnog tiska, analitičarima baza podataka te stručnjacima za marketing. Pregled načina poslovanja tiskara s visokim profitima diljem svijeta pokazuju zajedničku značajku – svi ulažu u stručno osposobljavanje. Primarna metoda za podizanje kvalificiranosti zaposlenika jesu interni treninzi, dok se na drugom mjestu nalazi ugovaranje dodatnog osposobljavanja sa specijalizirani m kućama, u koju svrhu je Canon osnovao CEBBP – Canon Essential Business Builder Program.
Preporod malih “digitalnih” tiskara. Slično kao što su u 1960-ima i 70-ima niknule brojne nove tiskare potaknute pojavom ofsetnih strojeva za umnožavanje kao zamjena za uređaje za knjigotisak, jednaka se stvar ponavlja na početku 21. stoljeća. Ovaj put promjenu unosi pojava isključivo digitalnih usluga tiska koje nudi čitava nova generacija poduzetnika.
Ovaj se fenomen širi čitavom zemaljskom kuglom kako fotokopirnice, tiskari uredskog pribora, tiskari koji nude brze usluge ili mali komercijalni tiskari usvajaju nove tehnologije digitalnog tiska. Kad ih se uzme u obzir, što tradicionalna industrijska udruženja često ne čine, tada tiskarstvo možemo smatrati rastućom industrijom. Dok velike tiskare i tiskare srednje veličine udružuju poslovanje ili čak smanjuju opseg ponude usluga, diljem svijeta niču na tisuće manjih tiskara.
Put u budućnost. U Canonu vjeruju u akcijski plan u deset točaka za budućnost digitalnog tiska koji se zasniva na rezultatima izvještaja dubinskog istraživanja Insight Report. One uključuju:
•Razumijevanje zašto personalizirana stranica vrijedi više – ciljana promocija je učinkovitija, vrednija i efektnija što se tiče prodaje.
• Maksimalno iskorištenje usluga i proizvoda s dodanom vrijednošću – nismo više samo tiskari, nego nudimo komunikacijske usluge putem tiska. Prestanimo prodavati otiske i počnimo prodavati proizvode i usluge koji poslovnim suradnicima pružaju opipljive rezultate.
- Stručno vladanje bazama podataka – podaci su moć. Naučite kako ih koristiti prije nego sklopite ponudu.
- Digitalni marketing – kupci tiska više ne trebaju samo tisak, nego dijelove ili čitave marketinške kampanje.
- Edukacija, edukacija, edukacija – ulažite u zaposlenike jer oni nose rast poslovanja.
- Stvaranje, a ne prodavanje usluga – saznajte čime se vaš klijent bavi. Predstavite im ideje i uzorke. Pobudite im maštu. Nemojte se natjecati za postojeće poslove, pomozite stvoriti nove.
- Razvoj superiorne učinkovitosti – napravite plan u kojem se svaka kuna nepotrebnog troška izbacuje iz proračuna.
- Nadogradnja – održavajte sustave uvijek u najvećoj mogućoj mjeri nadograđenima.
- Nadopunjavanje tiska i elektroničkih rješenja – planirajte promociju na web-stranicama i putem slanja elektroničke pošte na čitavu bazu adresa jednako kao i obavljanje naručenih poslova. Postavite Internet u središte svakog aspekta poslovanja.
- Inovacija i integracija – pronađite prave ideje i kombinaciju opreme za ostvarivanje zacrtanih planova.
Goran Sretenoski, Canon Adria