« Povratak na sadržaj Broj 3 | Godina 2014

Prednosti i mogućnosti In Mould etiketa

Rastući trend dekoriranja ambalaže u zadnjih nekoliko godina je tehnika In Mould etiketa. Termin nije preveden na hrvatski jezik pa se u praksi susrećemo s nekoliko izvedenica: IML, In Mold labeling, In Mould Labeling, Injection In Mould Labeling itd. Svi ti termini referiraju se na najbrže rastuću tehnologiju dekoriranja ambalaže u zadnjih desetak godina.
In Mould etikete danas su u širokoj upotrebi uglavnom za ambalažu prehrambenih proizvoda (mliječni proizvodi, sladoledi, salate, dehidrirani i praškasti proizvodi, razni namazi itd.), a također je vidljiv trend rasta kod kozmetičkih, kemijskih i proizvoda za autoindustriju.
Vrlo općenit opis tehnike i doslovno prevođenje znači da se etiketa, koja je proizvedena od istog materijala kao i ambalaža (uglavnom se odnosi na doze, kantice ili čaše od polimernih materijala), umeće u kalup prije samog formiranja ambalaže. Dolazi do fuzije i spajanja te etiketa postaje sastavni dio ambalaže i samim time eliminira potrebu za bilo kakvim sredstvom za adheziju.
Dva su procesa proizvodnje ambalaže od polimernih materijala kod kojih je moguće aplicirati In Mould etiketu. Injection Moulding se većinom koristi za tube, podloške i razne tipove posudica. Uglavnom se koriste sljedeći materijali; PP, PE-HD, PS, PET i PVC. Drugi proces u kojem je moguće koristiti In Mould etikete je Blow-moulding, a koji se u većini slučajeva koristi za formiranje boca od polimernih materijala (PET).
Sam proces započinje odabirom ispravnog materijala za In Mould etiketu. Uglavnom se radi o materijalima iz grupe polipropilena, uobičajeno bijele boje, mat s jedne strane, sjajan s druge, debljina materijala koji se koristi kreće se od 45 – 70 μ. Nakon odabira adekvatnog materijala slijedi odabir tehnike tiska. Etikete za In Mould moguće je tiskati u svim konvencionalnim tehnikama tiska (ofset, fleksotisak, bakrotisak), te u digitalnom tisku. Odabir same tehnike ovisi o nizu faktora, a koji utječu na odabir tehnike tiska i kod ostalih ambalažnih materijala. U tisku etiketa primjenjuju se boje koje moraju imati certifikat o niskoj migraciji i namijenjene su za prehrambenu industriju, a također ih odlikuje niska razina mirisa, dobra svojstva adhezije, sjaj i postojanost. Kao zaštita se uglavnom nanose lakovi na bazi vode koji, osim zaštitne uloge, imaju i zadatak smanjiti elektrostatički naboj prilikom odvajanja etiketa u spremniku. Samo apliciranje etikete na za to predviđenu poziciju moguće je pomoću vakuuma ili elektrostatičkog naboja.
Najvažniji faktor kod In Mould etiketa je – preciznost. Etikete moraju biti proizvedene od materijala koji savršeno odgovara, te otisnute bojama i zaštićene lakovima koji su specijalno formulirani i proizvedeni za tu tehniku dekoriranja ambalaže. Čak i najmanje varijacije i pomaci kod rezanja mogu dovesti do neželjenih posljedica i velikih problema u samom procesu formiranja ambalaže.

Niz prednosti
Tehnika In Mould etiketa nudi niz prednosti u odnosu na konvencionalne etikete koje se koriste u proizvodnji, te pridonosi povećanju vidljivosti proizvoda.
In Mould etikete skraćuju vrijeme u proizvodnom procesu i reduciraju troškove. Ambalaža dolazi spremna za proizvodnu liniju i punjenje sadržaja. Nema dodatne aplikacije etiketa (samoljepljive, papirnate), kartonskog plašta ili sleeve folije. Štede se resursi u proizvodnji te se smanjuju potrebe za dodatnim strojevima (etiketirke, tuneli za sleeviranje).

Povećana vidljivost
Povećava se vidljivost proizvoda na polici i površina za apliciranje dizajna. Aplikacija je moguća sa svih strana, na dnu i poklopcu. Taj je segment izuzetno važan zbog sve većih zahtjeva za apliciranje obaveznih podataka deklariranja, nutritivnog označavanja te ostalih obaveznih i neobaveznih elemenata dizajna. Povećanjem prostora i zahtjeva za obaveznim elementima susrećemo se s nedostatkom prostora za neobavezni, marketinški dio. In Mould svojim mogućnostima aplikacije na cijelu površinu ambalaže rješava problem nedostatka prostora. Također se smanjuje rizik za mogućnost oštećenja etiketa prilikom manipulacije proizvodom, na proizvodnoj liniji, u transportu, i na samoj polici. Danas je moguće aplicirati In Mould etiketu na gotovo sve oblike i volumene.

Otpornost na vanjske utjecaje
Ovaj tip ambalaže može izdržati vrlo velike temperaturne razlike i otporan je na ekstremno niske i visoke temperature. Zbog toga se danas uglavnom koristi za kompletan asortiman ambalaže za sladolede. U obzir možemo uzeti i činjenicu da potrošači ponekad koriste taj tip ambalaže za refil i ponovnu upotrebu kao određenog spremnika. Takvim načinom produžava se korištenje ambalaže, a samim je time i naš brend dugo vidljiv i ostaje u mislima. Ambalaža s apliciranom In Mould etiketom izdržat će velik broj ciklusa pranja u perilici posuđa bez ikakvih oštećenja. Ono što je važno s ekološkog aspekta je činjenica da je ambalažu s apliciranim In Mould etiketama vrlo lako i jednostavno reciklirati, odnosno vratiti u proizvodni proces, a razlog tome jest da su i spremnik i etiketa od istog materijala.
Etikete za In Mould moguće je tiskati u svim konvencionalnim tehnikama tiska te u digitalnom tisku


In Mould u Podravki
Podravka je u svojem asortimanu, kod proizvoda gdje je to moguće, prihvatila ovu tehniku i sve više koristi prednosti In Mould etiketa. Od ranije smo na polici prisutni s Lino ladom i Podravka voćnim namazima u tom tipu ambalaže. Kod juha i umaka za Gastro segment nedavno smo umjesto doze s kartonskim plaštom uveli In Mould dozu s etiketom, a nova ambalaža Senfa bit će pravo osvježenje na polici za sve naše vjerne potrošače. Korištenjem In Mould etiketa doprinosimo održivom razvoju, smanjujemo troškove u proizvodnji i pratimo trendove u ambalažnoj industriji.
Tisak In Mould etiketa moguć je i u Hrvatskoj, vrlo ga uspješno radi i tiskara H.O.N.-ing iz Sv. Križa Začretje. Prednost da imamo dobavljača za tu tehniku izrade etiketa u okruženju je velika, od fleksibilnosti i mogućnosti raznih testiranja na koje su hrvatski dobavljači uvijek spremni, do razumijevanja naših specifičnih potreba i malih serija.

Pripremila: Renata Tomerlin, direktorica službe Razvoj ambalaže, Podravka d.d., Koprivnica
 

Institut Infoblic

Elektroničko izdanje

Više...

 

PARTNERI: