« Povratak na sadržaj Broj 1 | Godina 2014

Novi pogoni za još kvalitetniju proizvodnju

Temeljena na tradiciji obiteljskog poslovanja, ulaganjem vlastitih napora te partnerstvom s priznatim farmaceutskim, prehrambenim i kozmetičkim tvrtkama, gradila se Hajduk plastična ambalaža d.o.o. Razlog našeg posjeta tvrtki je novi proizvodno-skladišni pogon otvoren sredinom prošle godine u Novom Marofu, kojim obitelj Hajduk dokazuje da proizvodnja u Hrvatskoj može konkurirati Europi.
Već na ulasku u Novi Marof, u vizuri mjesta uočava se niska zelena zgrada. Unutar poslovno-trgovačke zone Novog Marofa zgrada se izdvaja besprijekorno uređenim okolišem. I baš kao da je nečiji vrt u pitanju, tu dominira podšišana trava, nigdje nema viška materijala, tek manji viličar daje naslutiti da je riječ o proizvodnom okruženju. Na ulazu vijori bijela zastava s napisom Hajduk plastična ambalaža d.o.o. Riječ je o novom proizvodnom pogonu tvrtke koja već više od 20 godina uspješno posluje u segmentu proizvodnje plastične ambalaže. Tvrtka Hajduk temeljena je na tradiciji obiteljskog poslovanja, pa nas dio članova obitelji dočekuje na ulazu – direktorica Tamara Hajduk Milak i direktor Vladislav Hajduk. S desne strane nam pokazuju mali, ali učinkovit laboratorij za ispitivanje kvalitete proizvoda za koji ćemo kasnije saznati da je umnogome olakšao suradnju s priznatim farmaceutskim, prehrambenim i kozmetičkim tvrtkama. Vlastiti laboratorij omogućuje stalnu provjeru parametara kvalitete u odnosu na definirane zahtjeve, specifikacije, zakonske propise i pravilnike, navodi Maja Hajduk, voditeljica kontrole kvalitete, koja nam se pridružuje u obilasku.


Uspješna obiteljska priča prenosi se i na mlađe generacije (Maja Hajduk, voditeljica kontrole kvalitete; Tamara Hajduk Milak, direktorica; Vladislav Hajduk, direktor)


Ulazimo u prostoriju za koju nas Hajduk Milak upozorava da ćemo se duže zadržati. To je prostorija u kojoj se vrše higijenske pripreme za ulazak u pogon i u šali kaže: “Ovdje se pripremamo kao da ulazimo u operacijsku dvoranu”. I doista, odijevamo zaštitne kape, kutu, a na koncu navlačimo i zaštitne nazuvke za obuću. Iz kontaminiranog prelazimo u čisto. Još preostaje samo isprati ruke dezinfekcijskom tekućinom i vrata pogona nam se otvaraju. Unutra nas čeka niz strojeva u punom radu i dvoje zaposlenika. Potrebe za velikim brojem djelatnika nema jer nema puno manualnog rada, kasnije ćemo saznati da pogon radi u tri smjene, a u njemu je po smjeni četvero zaposlenika. Iz pogona u kojem se proizvode zatvarači i bočice može se vidjeti i čista soba klasa D/8 (kontrolirani klasificirani prostor) – soba u kojoj vladaju još stroži uvjeti i u koju nismo ni ulazili, a koja je uz ostalo bila jedan od uvjeta za dobivanje certifikata. Upravo je razlog našeg posjeta svježe dobiven certifikat i novi proizvodno-skladišni pogon otvoren u srpnju prošle godine kojim obitelj Hajduk dokazuje da proizvodnja u Hrvatskoj itekako može konkurirati Europi.

Pogon na zavidnoj razini
Unutar pogona postavljeno je 18 linija za proizvodnju plastične ambalaže (boca, zatvarača, čaša, odmjernih elemenata) s tehnologijom izrade u ekstruzijskom puhanju i injekcijskom ubrizgavanju. Iz pogona odlazimo u preostale dijelove tvornice, a do njih nas vode tzv. tuneli pa tako bacamo pogled i na kondicionirano skladište gotovih proizvoda, skladište sirovina, servis i održavanje. “Koristimo domaće resurse po pitanju servisa i održavanja alata te izradu ambalaže”, govori nam Hajduk Milak dok prolazimo kroz popratne prostore.

Entuzijazam, znanje i rad
Vraćamo se u prostore Uprave i priča o Hajduku počinje. I to najnovijim vijestima.
“Upravo smo postali vlasnici dugo željenog certifikata ISO 15378 (GMP), a obnovili smo i certifikat ISO 9001 koji imamo već više od deset godina. Certifikati su nam jako važni jer tek njima ostvarujete sinergiju koja daje rezultate”, tumače Vladislav Hajduk i Tamara Hajduk Milak. Upravo su certifikati, za koje je potrebno udovoljiti vrlo strogim zahtjevima, selidba u novi pogon, čista soba i motivirani zaposlenici ono što čini uspješnom proizvodnju plastične ambalaže u tvrtki Hajduk.

Kako je sve počelo?
Obiteljska priča o uspjehu počela je osamdesetih godina prošlog stoljeća kada su dvojica braće, Danijel i Vladislav Hajduk, obojica inženjeri građevine po struci, odlučili promijeniti zanimanje te započeli s “radioničkom” proizvodnjom plastične ambalaže za kozmetičku industriju. Započelo je s partnerima Zlatorog Maribor i Pliva kozmetika, a 1990. godine braća osnivaju Hajduk plastičnu ambalažu i započinju novi ciklus poslovanja usmjeren na domaće kupce - Podravku i Belupo.

Kada bismo danas nabrajali njihove proizvode, bio bi to impresivan popis, pa spomenimo tek neke - ambalaža za Podravkinu Vegetu, marmeladu, senf, Lino ladu, Belupov Portalak, Belosalic, ambalaža za krute oralne lijekove...

“S obzirom da su se zahtjevi za kvalitetom ambalaže povećali, 2001. godine uvodimo ISO 9001 sustav upravljanja kvalitetom koji sa sobom donosi rad prema načelima vođenja zapisa o sirovinama, proizvodnji i kvaliteti gotovog proizvoda. Kako su se i potrebe za plastičnom ambalažom povećavale, tako je i Hajduk prerastao vlastite proizvodno-skladišne kapacitete i donijeli smo odluku o gradnji novog pogona izvedenog u skladu sa zahtjevima GMP (Good Manufacturing Practice) te se 2011. kreće u pripremu potrebne dokumentacije”, tumači Vladislav Hajduk. GMP standard je izuzetno zahtjevan u pogledu infrastrukture, opreme i edukacije pa je i izazov bio veći.
“S obzirom da je odnos prema kvaliteti u farmaceutskom poslovanju beskompromisan, naši napori da zadovoljimo stroge principe dobre proizvođačke prakse rezultirali su brojnim auditima koje su proveli naši kupci te konačno dobivanjem važnog GMP standarda i ISO certifikata”, ističe Vladislav Hajduk.
Za njega ni u jednom trenutku nakon 30 godina rada u proizvodnji ambalaže za medicinu, kozmetiku i prehrambenu industriju nije bilo sporno podizanje kvalitete, na čemu su kontinuirano radili, jer sve je više postajao svjestan da će Hrvatska, kada uđe u Europu, postati ne samo sastavni dio Europe, nego će na to tržište i izvoziti, a izvoznici u Europu moraju imati certificiranu proizvodnju i to zahtijeva zadovoljavanje vrlo definiranih uvjeta.

“Od samog smo početka bili svjesni da ćemo morati uložiti izniman napor kako bismo zadovoljili sve potrebne elemente, ali odluka je donesena – brat i ja smo još prije deset godina odlučili izgraditi novi objekt i proizvoditi plastičnu ambalažu sukladno svim zahtjevima dobre proizvođačke prakse. Kada smo odlučili da odemo u novu proizvodnu priču, ispriječio se niz problema, no bili smo svjesni da Hrvatska ide u Europu te smo odlučili da i naša tvrtka ide u Europu”, prisjeća se Vladislav Hajduk.

Kada su 2011. napravili troškovnik, uvidjeli su da je on daleko iznad njihovih mogućnosti te su se obratili HBOR-u za kreditiranje, no njihova poslovna banka i HBOR nisu pronašli rješenje vezano uz postotak podjele rizika, s obrazloženjem da su premali da bi se mogli toliko razviti. Stoga su bili prisiljeni uzeti komercijalni kredit od poslovne banke. Na svu njihovu imovinu je stavljena hipoteka kako bi dobili potreban kredit od 13,5 milijuna kuna, a dodatno su uložili i vlastita sredstva. S obzirom da su krenuli u izgradnju pogona koji će zadovoljiti stroge zahtjeve za proizvodnjom plastične ambalaže koja dolazi u direktan kontakt s hranom i farmaceutskim proizvodima, i ideja o funkciji samog pogona već je u projektnoj fazi zamišljena na najvišoj razini.

Ukupna površina novog kompleksa je 6500 četvornih metara, tlocrtna bruto površina građevine je 1320 četvornih metara, a zelene površine 3500 četvornih metara, stoga u slučaju potrebe postoji i mogućnost proširivanja proizvodno-skladišnih kapaciteta. Dok vodimo razgovor, primjećujemo da iz svih prostorija pogled puca na zelenilo, što svakako doprinosi pozitivnom radnom okruženju.
“U svibnju 2013. dobili smo uporabnu dozvolu za novi pogon u Zoni za razvoj malog i srednjeg poduzetništva u Novom Marofu i započeli smo rad u novom pogonu prema zahtjevima ISO 15378. Naša nastojanja da dobijemo željene certifikate ostvarena su 28. veljače kada smo imali uspješan audit za GMP, a obnovili smo i ISO 9001. Prije certificiranja imali smo audite od Belupa i Podravke i predaudit još jedne velike farmaceutske tvrtke . U završnim smo pregovorima s tom renomiranom tvrtkom i cilj nam je postati proizvođač dijela njihove ambalaže. Ako se to realizira, osim standarda koje smo zadovoljili, morat ćemo zadovoljiti i uvjete FDA s obzirom da ta tvrtka izvozi na američko tržište. Bio bi to veliki poduhvat i značajno povećanje naše proizvodnje”, u jednom nam dahu govori Vladislav Hajduk.

Svojim kupcima Hajduk nudi personalizirana rješenja, fleksibilni su u razvoju specifičnih zahtjeva postojećih kupaca i budućih partnera. U fazi razvoja novog proizvoda nude izrade prototipa i 3D printeva.
“Kao obitelj i kao tvrtka uložili smo sve u mogućnost razvoja. S obzirom da je većina zaposlenih u Upravi iz kruga obitelji, ali ujedno odgovorna za ključne zadatke, to ponekad rezultira temperamentnim raspravama, ali u konačnici sve na dobrobit naše tvrtke. Ni jedan posao ne daje kompletan rezultat ako nisu uključene emocije, temperament, strast, ali sve to mora biti građeno na znanju struke kojom se bavimo. Naš potencijal prepoznaje se iz dana u dan, potražnja raste i to je nagrada za trud i rad koji se kontinuirano ulaže u ostvarenje naših ciljeva”, slažu se naši sugovornici.

Njihov je sustav podvrgnut auditima kupaca, inspekcijama nadležnih inspektorata iz raznih područja, ispitivanjima mikrobiološke čistoće gotovog proizvoda, prostora i opreme. Izvješća su temelj za stalno poboljšavanje u svakom segmentu poslovanja. Na pitanje jesu li im se ulaskom u EU otvorila vrata europskih tržišta, odgovaraju da u ovom trenutku ne razmišljaju o širenju jer smatraju da sadašnjim proizvodnim kapacitetima ne bi mogli zadovoljiti europske potrebe za velikim nakladama. Prebrzo i prejako širenje ne smatraju dobrim za poslovanje jer je tako vrlo lagano precijeniti svoje mogućnosti.

Educiran djelatnik na prvom mjestu
Hajduk plastična ambalaža trenutačno zapošljava 19 djelatnika u čiju edukaciju kontinuirano ulažu. Imaju godišnji plan edukacije, ovisno o segmentu poslovanja – proizvodnje, servisa, kvalitete. Uz puno rizika, puno hrabrosti i svjesni svih neizvjesnosti koje budućnost donosi, Hajduk je uspio u svom naumu pa su tako danas ne samo kvalitetom, nego i cjenovno konkurentni inozemnim proizvođačima, a interes im je usmjeriti se i na tržišta regije.

“Svi se u Hrvatskoj borimo za malu privredu, no nema razvoja male privrede bez velike privrede. Moramo imati veliku industriju koja je pokretač razvoja nas malih”, zaključuje Vladislav Hajduk te otkriva plan za blisku budućnost - u sljedeće tri ili četiri godine još će jednom podići kapacitet proizvodnje u odnosu na današnju jer to smatraju realnim u postojećem pogonu.

Nataša Gajski Kovačić
 

Institut Infoblic

Elektroničko izdanje

Više...

 

PARTNERI: