« Povratak na sadržaj Broj 4 | Godina 2013

Vice Stanić: Dominacija digitalnog tiska pitanje je vremena

Fortuna Digital na tržištu reklamne industrije, digitalnog tiska velikih formata i ambalaže zauzima nezaobilazno mjesto. Svojim klijentima omogućuju da na jednom mjestu pronađu medije, strojeve, servisnu podršku i savjetovanje, kako bi i u ovim zahtjevnim vremenima zadržali i unaprijedili svoju tržišnu poziciju.
Od 1990. godine kada je osnovana, pa do danas, splitska Fortuna Komers prerasla je u Fortuna Digital Grupu i razvila se u renomiranu tvrtku. Fortunu Komers osnovao je Mirko Stanić u Lokvi Rogoznici, inače grafički inženjer po struci s iskustvom rada u tiskari, koji je početkom rata i uslijed nemogućnosti nastavka bavljenja turizmom, krenuo s distribucijom grafičkog repromaterijala i papira. U početku je to bila mala obiteljska tvrtka koja je poslovala na ograničenom području od Zadra do Dubrovnika i koja je bilježila polagan, ali stalan porast prihoda. Danas Grupu, koja ima tvrtke u četiri zemlje, vodi njegov sin Vice Stanić s kojim smo razgovarali o poslovnom rastu unatrag dva desetljeća i sve prisutnijem trendu digitalizacije.

Možete li izdvojiti prijelomne trenutke u razvoju tvrtke?
Godine 1997. prerasli smo dotadašnje kapacitete pa urede i skladište selimo u Split, na današnju lokaciju koja je sjedište Fortune Komers. Godine 2004. se suočavamo sa sve agresivnijim dolaskom velikih inozemnih kompanija u naše područje djelovanja, te u tim trenutcima tražimo dodatan izvor prihoda, koji nalazimo u tržišnoj niši reklamne industrije i digitalnog tiska velikih formata. U tom se smjeru razvijamo do danas. Godine 2006. smo otvorili predstavništvo u Zagrebu. Fortuna Digital Grupu počinjemo formirati 2008. kada osnivamo tvrtke u Bosni i Hercegovini (2008.), Sloveniji (2009.) i Srbiji (2011.), kao i Fortuna Digital servis HR (2013.).

Kako biste ukratko predstavili temeljnu misiju i cilj Fortune Digital?
Fortuna Digital Grupa ima jasnu misiju – nastaviti razvijati naše poslovanje i stručnost u smjeru digitalnog tiska i reklamne industrije, te omogućiti tržištu na kojem djelujemo da se što lakše i bezbolnije preorijentira s analognih na digitalne tehnologije, što u današnje vrijeme znači razvoj i opstanak na tržištu. Cilj nam je da u sljedeće tri godine pokrijemo regiju (zemlje bivše Jugoslavije) te tržište Srednje Europe.

Što Fortuna Digital danas nudi tržištu?
Danas smo Grupa koja na tržištu reklamne industrije, digitalnog tiska velikih formata te ambalaže zauzima nezaobilazno mjesto i našim klijentima nudimo da na jednom mjestu pronađu medije, strojeve, servisnu podršku i savjetovanje, uglavnom sve što je u ovoj branši i u ovim zahtjevnim vremenima nužno da bi zadržali i poboljšali svoju tržišnu poziciju. Iza nas stoje vodeći brendovi u industriji koji to i jamče – HP, Esko Kongsberg, Dgen, Summa, Caldera, SunChemical, Avery Dennison, Mecanumeric, Flexa, Drytac, Fotoba, Dgen, Poli-tape, ATP, Ahlstrom, Wonpoong, KaysersbergPlastic te mnogi drugi…

Na kojim ste sve tržištima prisutni?
U ovom trenutku imamo tvrtke u državama regije: u Sloveniji, Srbiji, BIH i Kosovu, te surađujemo i imamo stalne klijente u državama Srednje Europe (Austrija, Njemačka, Mađarska, Češka, Slovačka).

Ovlašteni ste zastupnik za HP-ovu diviziju Scitex i Latex. Koje su prednosti tih tehnologija?
Tako je, zastupamo HP diviziju Scitex i Latex. HP kao svjetski poznati brend ulaže jako puno sredstava u razvoj te divizije te je već godinama svjetski lider u novim tehnologijama na području digitalnog tiska. S HP-om naši klijenti dobivaju sigurnost velikog brenda s kojim pomoću nas rade, što je u ovim turbulentnim vremenima jako bitno. HP tehnologija je ta koja predvodi trendove u industriji tiska velikih formata te svojom inovativnošću daje uvijek nešto više od konkurencije. Kao glavne komparativne prednosti možemo naglasiti Latex tehnologiju – uz UV tehnologiju, Latex je inovativna tehnologija koja se temelji na potpuno ekološkim latex bojama koje se koriste u HP Latex strojevima te omogućuju korisnicima da bez straha od posljedica na zdravlje ili okoliš koriste blagodati tiska velikih formata. Najvažnija prednost HP tehnologije je da uvijek ima jako nizak prag povrata investicije, što dokazuje uspješnost tvrtki koje koriste HP tehnologiju u Hrvatskoj, regiji te na europskoj i svjetskoj razini.

Koliko su HP Scitex strojevi prepoznati u regiji?
Pa recimo da je odgovor na ovo pitanje jako jednostavan – danas ne postoji niti jedna ozbiljna tiskara u regiji koja nema barem jedan HP Scitex/Latex stroj u svojem pogonu, a bavi se tiskom velikih formata. Mi kao Fortuna Digital imamo više od 200 instalacija HP opreme na području na kojem djelujemo, a HP-ovi strojevi prepoznati su kao izvrsno rješenje za velike industrijske pogone, kao i za male print shopove.

Sve je zamjetniji prijelaz s analognih na digitalne tehnike tiska, a Fortuna Digital svojom ponudom prati taj trend. Što biste u tom smislu, uz HP, posebno izdvojili?
Danas je prijelaz s analognih tehnologija izražen u svim segmentima poslovanja, a to se zadnjih godina sve više reflektira na tisak, te digitalizacija nije opcija, nego must za sve one koji dugoročno razmišljaju. Ono što mi nudimo uz HP tehnologiju za tisak su i doradni strojevi – Esko Kongsberg flat bet cutteri, Summa flat bet cutteri i roll to roll cutteri, razni laminatori, rezači, varilice..., printere Dgen za tisak na tekstilu sa ili bez fiksacije na stroju, softverska rješenja Caldera i Esko, uglavnom sve što jednoj digitalnoj tiskari velikih formata treba kako bi ozbiljno odradila posao.

Uz ponudu strojeva i opreme, neizostavni dio pune usluge je i servis. Jeste li u mogućnosti ponuditi klijentima takvu podršku? Na koji je način organizirana?
Servisna podrška za nas je ključ uspjeha kod klijenta. Bilo bi neozbiljno prodavati tako ozbiljnu i skupu opremu bez servisa, i mi to shvaćamo vrlo ozbiljno. U ovom trenutku u Fortuni Digital imamo pet servisera (dva u Hrvatskoj, jednog u BIH i dva u Srbiji). Rezervne dijelove za svaki stroj iz našeg portfolia imamo u našim servisnim skladištima. Prijava kvara obavlja se preko naše internetske stranice fortuna-digital.com, a na svaku prijavu odgovaramo unutar nekoliko sati.

Koliko je, po Vašem mišljenju, važna komunikacija s klijentima, i na koji način Fortuna Digital funkcionira u tom smislu?
Sa svakim klijentom nastojimo izgraditi partnerski odnos i svakome pristupamo individualno. Naša prodajna mreža ima 12 prodavača u regiji koji su na dispoziciji našim klijentima u svakom trenutku. Uz ovakve direktne kontakte, redovito klijente putem newslettera obavještavamo o novostima. Posebno bih naglasio našu internetsku stranicu koja je u svakom trenutku ažurna i dajemo značajan naglasak na informiranje klijenata putem weba.

Na koji način educirate svoje djelatnike?
Redovito organiziramo seminare za obuku djelatnika na svim razinama i pozicijama u tvrtki, prilagođavajući ih dinamičkim potrebama tvrtke u svrhu stjecanja najnovijih znanja kako bismo u svakom trenutku bili spremni odgovoriti zahtjevima klijenata. Uvijek biramo stručne predavače specijalizirane za područje koje obrađujemo. Naglasak je na prodaji o kojoj educiramo kroz treninge i demonstracije koje provode naši vendori, te servisne službe koja ima sve certifikate za sve strojeve koje imamo u portfoliu i u pravilu svaki mjesec imamo nekog iz servisne službe na edukaciji u nekom od trening centara naših vendora.

Što je ulazak Hrvatske u Europsku uniju promijenio u vašem poslovanju?
Ulazak u EU na domaćem tržištu nije promijenio gotovo ništa, međutim otvara se prilika da logistički vrlo lako dođemo do klijenata u zemljama okruženja (Austrija, Mađarska, Češka, Slovačka...), pa pristupanje Hrvatske EU vidim kao jednu veliku priliku za Fortuna Digital Grupu.

S obzirom da imate dobar uvid u tržište regije, koliko se ta tržišta međusobno razlikuju? Gdje je hrvatsko tržište u odnosu na njih?
Sva tržišta regije, a tu mislim na zemlje bivše Jugoslavije, jako su mala tržišta tako da u pravilu siromašnija istočnija tržišta karakterizira manja zahtjevnost i naglasak na niskoj cijeni proizvodnje samog proizvoda, dok se to prema zapadnijim tržištima sve više mijenja u korist naglaska na kvaliteti za razumljivu cijenu, te nas stavlja u poziciju da na jako malom području moramo imati jako širok izbor materijala za tisak kako bismo zadovoljili različite potrebe različitih tržišta. Hrvatsko tržište je najveće tržište u regiji kada gledamo broj stanovnika i financijsku veličinu tržišta.

Koliko su domaće i regionalna tržišta, po Vašim dosadašnjim iskustvima, spremna i u mogućnosti prihvatiti i implementirati najnovija tehnološka dostignuća?
U današnjem poslovnom okruženju, da biste opstali na tržištu, a pogotovo u branši koja je potpuno digitalizirana, morate konstantno pratiti najnovija tehnološka dostignuća, kontinuirano investirati u nove tehnologije i, što je najteže, brzo se mijenjati i prilagođavati potrebama tržišta. U nesigurnim uvjetima rada i neuređenom poslovnom okruženju to i nije baš lako te jako puno tvrtki zaostaje u ovoj utrci, međutim prema mojim iskustvima, oni koji su investirali, implementirali nove tehnologije te uložili u znanje, vodeći su igrači na tržištu.

Kakvo je Vaše mišljenje i predviđanja o daljnjem razvoju digitalnog tiska i njegovoj eventualnoj dominaciji?
Mogućnosti digitalnog tiska svakim su danom sve veće, a naklade u tisku su u pravilu sve manje. Stoga se kao logičan zaključak nameće razmišljanje da nije pitanje hoće li digitalni tisak preuzeti primat, nego koliko će vremena biti potrebno dok se to ne dogodi u svim segmentima tiskarske industrije. Ovo je razmišljanje posebno vidljivo na malim tržištima kao što je Hrvatska i tržišta regije, gdje smo svjedoci svakodnevnog propadanja analognih tiskara.

Sajamske priredbe i slična okupljanja struke u jednom su trenutku također osjetila djelovanje nepovoljnog gospodarskog trenutka. Danas veliki sajmovi ponovno bilježe uzlazni trend. Kakvo je Vaše mišljenje o važnosti sudjelovanja i predstavljanja ponude na takvim događanjima?
Danas sajmovi nisu ono što su nekad bili. Dakle, danas se na sajam ne dolazi da bi se vidjelo nešto novo jer su sve informacije lako dostupne putem digitalnih medija, weba... Fortuna Digital sudjeluje s HP-om i našim ostalim vendorima na svim europskim sajmovima važnima za našu industriju, a samostalno organiziramo sajmove u regiji. Pojavljivanje na sajmu jedna je vrsta pokazivanja mogućnosti određene kompanije i jako dobra prilika da na jednom mjestu u kratkom periodu sakupimo klijente te im prezentiramo ponudu. Smatram da je jako važno biti prisutan na svakom važnom sajmu samostalno ili na izložbenom prostoru vendora i pokazati svoje mogućnosti i mjesto na tržištu.

Koja je Vaša poruka ambalažnoj i grafičkoj industriji Hrvatske i regije?
Teško je dati poruku koju bih uputio svima, pogotovo u specifičnom trenutku u kojem se industrija nalazi, ali generalno stvari treba ubrzati, mijenjati, pa i ići digitalno ako je to potrebno. A za to je Fortuna Digital Grupa najbolji izbor jer mi stojimo iza uspješnih transformacija iz analognog u digitalno, a i sami smo proveli takvu transformaciju.

Tihana Lešić
 

Institut Infoblic

Elektroničko izdanje

Više...

 

PARTNERI: