«
Povratak na sadržaj
Broj 4 | Godina 2013
F. Skok, J. Brkić, V. Ivanov, Ž. Baller: Ove godine ostvarit ćemo rekordnu proizvodnju
U usporedbi s 2012. godinom, tvrtka Model Pakiranja d.d. završit će poslovnu 2013. s porastom proizvodnje od 35 % i s 15 zaposlenih više. Njezina je kvaliteta neosporna, a poslovna filozofija jednostavna – biti konkurent na tržištu, a pouzdan i kvalitetan partner u odnosu s klijentima.
Tvrtka Model Pakiranja d.d., Zagreb, članica švicarske Model Grupe, renomirani je proizvođač ambalaže od valovitog kartona. Prepoznavši vrijednost izložbe “Zašto je CROPAK dobar znak?” koja će biti postavljena u siječnju 2014. u zagrebačkom Westgate Shopping Cityju s ciljem predstavljanja dobitnika nagrade CROPAK za najbolju ambalažu na hrvatskom tržištu tijekom proteklih deset godina, u organizaciji Instituta za ambalažu i tiskarstvo Tectus- IatT, tvrtke Tectus d.o.o. i časopisa Ambalaža/REGprint iz Zagreba, tvrtka Model pakiranja uključila se kao partner projekta. Povodom vrijedne suradnje, a kako bismo predstavili visoke tehnološke mogućnosti te tvrtke i njezinu kontinuiranu orijentiranost prema razvoju, razgovarali smo s timom vrhunskih stručnjaka Model Pakiranja: dvojicom članova Uprave - direktorom proizvodnje Franjom Skokom i direktorom prodaje Juricom Brkićem, voditeljem Razvoja i dizajna Željkom Ballerom te voditeljicom Odjela kvalitete Višnjom Ivanov.
Model Pakiranja d.d. suvremena je tvrtka koja proizvodi široku paletu ambalaže od valovitog kartona. Predstavite našim čitateljima tvrtku danas.
Jurica Brkić: Tvrtka Model Pakiranja d.d. dio je Model Grupe i danas broji 150 zaposlenih. Proizvodimo ambalažu od valovitog kartona za hrvatsko tržište i četiri inozemna tržišta. Ukupan izvoz u našem prometu je oko 50 % i ima, gledajući na godišnjoj razini, stalni trend rasta.
Franjo Skok: Možemo reći da tvrtka koristi optimalne procese u proizvodnji. Model i njegovi dobavljači prilagođavaju se potrebama i dinamici kupaca. I kod osmišljavanja novih ambalažnih rješenja upoznajemo se s raspoloživim okvirnim uvjetima kupca, uvažavamo zahtjeve kupčeva marketinga, nastojeći od samog početka ideje vezane uz ambalažu pravodobno uskladiti s optimalnim proizvodno-tehničkim i logističkim mogućnostima. Još jedan važan korak u procesnoj integraciji kupca i dobavljača je međusobno umrežavanje IT sustava svih partnera koji sudjeluju u procesu, tamo gdje je to korisno. Tako se primjerice podaci o tisku i pripremi održavaju centralno na jednom serveru. Sustav naručivanja može se organizirati online, što rezultira dodatnim vremenskim uštedama i povećanjem produktivnosti. Lean menadžment za naše kupce znači da će im Model kao partner za proizvodnju ambalaže ponuditi know-how i proaktivnost te da se u smislu tog načela mogu pouzdati u svojeg dobavljača. Od novosti koje se uvode u zadnje vrijeme je Model Top inicijativa koja pokazuje naša nastojanja da budemo još bolji. Želimo, naime, unaprijediti sustav upravljanja na svim razinama. Već dvije godine radimo na razvoju tog modela poslovanja, no treba napomenuti da je unaprjeđivanje poslovanja kontinuirani proces. Recimo još i da naša tvrtka posjeduje ISO standard, a imamo i određene standarde kvalitete koji se odnose na prehrambenu industriju.
Jurica Brkić: Što se tiče samog nastupa na tržištu, već smo godinama prepoznati kao pouzdan, kvalitetan partner, a u skladu s tim su i određene referencije koje imamo. Radimo s najvećim proizvodnim grupama koje su trenutačno zastupljene na tržištu, jedan smo od najvećih ili vodećih dobavljača Agrokor Grupe, TDR-a, Coca-Cole, Vindije, Gorenja...
Koje je promjene tvrtki donijela 2001. godina kada ste postali članica švicarske Model Grupe? Koja su načela poslovanja te Grupe?
Jurica Brkić: S obzirom da smo i kolega Skok i ja članovi Uprave tek unatrag dvije godine, nismo bili u to vrijeme u tvrtki, ali ono što se tada promijenilo vidi se i danas, a to je poslovanje prema mjerilima zapadnoeuropske tvrtke. To podrazumijeva odgovornost prema svim članovima Grupe, a isti odnos imamo i prema vani. Pokušavamo svaku suradnju postaviti dugoročno, pokušavamo rasti zajedno s kupcima s kojima radimo. Uvijek pokušavamo nešto naučiti od naših kupaca, ali i prenijeti znanje kako bi cijelo tržište počelo funkcionirati na kvalitetniji način.
Koliki stupanj autonomije imate u okviru Grupe?
Jurica Brkić: Vlasnik je realan, zna da svako tržište nosi svoje specifičnosti. Nama je cilj poslovanje po načelima Grupe, ali imamo autonomiju i sami snosimo odgovornost za rezultate ove tvornice. Ruke nam nisu vezane, a uživamo benefite Grupacije.
Franjo Skok: Treba napomenuti da je Model Grupa u vlasništvu jedne obitelji iz Švicarske. U Grupaciji postoji 16 tvornica, a sedam ih proizvodi valoviti karton, dakle isti proizvod koji i mi proizvodimo, sedam tvornica se bavi proizvodnjom tvrdog kartona, poput kutija za igračke, kutija za cigarete, parfeme, pića, a dvije tvornice proizvode papir. Podijeljeni smo na regije. Zapadna regija okuplja Njemačku i Švicarsku, a u srednjoj i istočnoj Europi posluju Češka, Poljska i Hrvatska.
Spomenuli ste da se polovica proizvodnje izvozi; na koja sve tržišta isporučujete proizvode, postoji li neko koje vam je posebno zahtjevno?
Jurica Brkić: Osim na hrvatsko tržište, isporučujemo u Mađarsku, Sloveniju, BiH i Srbiju. Što se tiče zahtjevnosti tržišta, tu bih čak izdvojio Hrvatsku zbog veće koncentracije proizvođača valovitog kartona. Što se tiče tehničke strane, sva ta tržišta zadovoljavamo našom razinom tehničke kvalitete. Ono što će nam u budućnosti predstavljati izazov je austrijsko tržište na kojem namjeravamo pokrenuti prodajne aktivnosti. To će nam, s druge strane, pomoći da još više rastemo.
Kojim ste proizvodnim strojevima opremljeni? Što biste posebno izdvojili?
Franjo Skok: Nismo jedini u Hrvatskoj koji proizvodimo valoviti karton, ukupno ga proizvodi šest tvornica. No naši su pogoni opremljeni visokoučinkovitim strojevima za proizvodnju valovitog kartona renomiranih tvrtki. Naš je ključni stroj za izradu valovite ljepenke Agnati 2200 na kojem možemo proizvoditi valove B, C, E, BE, BC. Imamo na raspolaganju i doradne strojeve, Martin Midline 924, dva Bobsta SPO 160 s dvije i četiri boje, Sloter Klet 3600 i dvije ljepilice Bobst 1450 te nekoliko manjih doradnih strojeva za šivanje, krojenje, lijepljenje… Za pripremu boja koristimo modernu kompjuteriziranu mješaonu boja te opremu za preciznu kontrolu nijanse (spektrofotometar).
Koje proizvode i usluge nudite tržištu?
Željko Baller: Naš proizvodni program možemo podijeliti na transportnu ambalažu, specijalnu ambalažu, displeje i papir za valoviti karton. U zadnjih godinu dana intenzivno proizvodimo lakirane kutije, što je kombinacija fleksotiska na valovitom kartonu, a to je nešto što pokušavamo nametnuti kao alternativu ambalaži tiskanoj ofsetom na valovitom kartonu. Prvi smo to počeli raditi i zbog toga smo još uvijek korak, dva ispred ostalih u tom segmentu proizvodnje.
Višnja Ivanov: Kada je o papiru riječ, sirovine nabavljamo od eminentnih europskih proizvođača, dio dolazi iz naših tvornica, dakle integriran je i naš papir, što je dakako u interesu vlasnika. Nabavljamo od doista velikih kuća, imamo visoke zahtjeve za kvalitetom, za to postoji i ulazna kontrola, dobavljači se provjeravaju bilo interno bilo auditom i to svake godine. U svakom momentu želimo znati da je sirovina koju koristimo sigurna.
Jurica Brkić: I dodao bih, a što nas čini konkurentnima na tržištu, u svakom smo trenutku u potpunosti pokriveni svim potrebnim proizvodnim kapacitetima. To nas čini pouzdanim i fleksibilnim partnerima. Dvije tvornice papira koje posluju unutar Grupacije mogu, naime, u potpunosti zadovoljiti potrebe za osnovnom sirovinom.
Uz visoku tehnologiju kojom raspolažete neizostavan je kvalitetno educiran kadar. Na koje načine u okviru tvrtke danas ulažete u edukaciju?
Željko Baller: Kada smo spominjali promjene koje su se dogodile ulaskom naše tvornice u Grupu, vrijedi napomenuti da je te 2001. provedena i dodatna edukacija zaposlenika, što je tada Grupi bilo vrlo važno, a i nama je uvelike pomoglo.
Jurica Brkić: Svakog se mjeseca 16 sati odvaja za edukaciju. To su uglavnom radionice s vanjskim trenerima koji nas educiraju.
Je li riječ samo o edukaciji za voditelje određenih segmenata poslovanja?
Jurica Brkić: Ne, svi zaposlenici su uključeni u edukaciju. Od ukupnog prometa na godišnjoj razini 3 % se odvaja za edukaciju. I u vrijeme krize i ne baš sjajnih poslovnih rezultata, edukacija nam je bila primarna. I to ne samo interne radionice, nego i razmjena znanja, strani jezici, školovanja, posjeti sajmovima, drugim tvornicama unutar Grupacije... Naša je komparativna prednost što možemo razmjenjivati iskustva s kolegama i s aspekta proizvodnje i prodaje.
Što se etike poslovanja tiče, recimo da se unutar Grupacije ista pažnja posvećuje prezentaciji tvrtke te poslovanju po svim zakonskim okvirima i načelima tržišnog poslovanja, i to od sustava razvoja do same kvalitete proizvoda i naše prezentacije kamo god idemo. Postoji određeni kodeks ponašanja koji slijedimo.
Koji je po vašem mišljenju najučinkovitiji način praćenja tehnoloških trendova?
Jurica Brkić: Taj da se doživljavamo kao servis kupca i kao takvi trebamo pratiti sve trendove u segmentu kojim se bavimo. Razvoj i njegove trendove u našoj branši sve češće diktiraju veliki trgovački lanci, a tek posljedično tome i proizvođači hrane, stoga nastojimo svojim proizvodnim procesima biti najučinkovitiji za taj profil kupaca.
Spomenuli ste ISO standard. Koje ste sve standarde implementirali u svoju proizvodnju?
Višnja Ivanov: Implementirali smo ISO 9001, stalno ga osvježavamo. Uz to, prijatelji smo okoliša pa, iako nemamo certificiran ISO 14000, imamo potvrdu Ministarstva zaštite okoliša i prirode da je naša sirovina potpuno čista i da je ekološki prihvatljiva i za prehrambene proizvode. I od naših dobavljača tražimo sve potrebne higijenske standarde, odnosno IFC i BRC standard. I mi smo uveli BRC standard, s obzirom da je sirovina ekološki čista i prihvatljiva te da nema migracija. U postupku prerade nema nikakvih alergena ili aditiva koji bi utjecali na prehrambene proizvode.
U čemu se ogleda vaša komparativna prednost? Zašto da kupac odabere baš vas?
Franjo Skok: Naša glavna prednost, a ujedno i razvojna strategija, je poštivanje rokova, kvaliteta je ionako na prvom mjestu. Želimo da su kupci zadovoljni, da imaju pravovremeni servis, i s aspekta kvalitete, prodaje i tehnološkog razvoja. Pružamo potpunu pomoć kod razvoja i pokretanja novog proizvoda.
Željko Baller: Jedini u Hrvatskoj imamo maloprodaju u krugu tvornice, pa se manje količine standardnih kutija iz našeg proizvodnog programa tu mogu kupiti. To je uvela Model Grupa. Zainteresiranost za maloprodajnu trgovinu nije mala, doduše nije ni ogromna, no godišnji je promet oko dva milijuna kuna. Potencijala za rast ima i u ovom segmentu. U sklopu trgovine se, osim naših proizvoda, nude i srodni proizvodi vezani uz pakiranje. Ljudi se često pozitivno iznenade kada saznaju da pružamo takvu mogućnost prodaje, koja je idealna primjerice za male vinare koje nemaju velike potrebe, ali i sve one kojima su potrebne manje količine. Doslovno je moguće kupiti jednu kutiju.
Jurica Brkić: Kao proizvođači valovitog kartona, mi smo jedan kotačić u proizvodnom i opskrbnom lancu prerađivačke industrije. Tu poziciju pokušavamo iskoristiti da budemo i servis kupcu te da unaprijedimo i njegov proces rada.
Možete li opisati vaš pristup klijentu kada je u pitanju razvoj nove ambalaže?
Željko Baller: Često s kupcem i njegovim odjelom razvoja razvijamo inovacije i udovoljavamo njihovim potrebama koje znaju biti i vrlo zahtjevne.
Franjo Skok: Trudimo se razviti individualni pristup svakom pojedinom projektu, kupcu pristupamo maksimalno ozbiljno i pokušavamo, osim vlastite ideje, iskoristiti znanja Grupe i to nam predstavlja veliki plus. Iako smo kao lokacija unutar Grupe najmanji, Grupa u toj svojoj širini često iznjedri određena rješenja koja mi potom apliciramo.
Je li ulazak Hrvatske u EU donio neke promjene u vaše poslovanje? Je li vam to donijelo možda dodatnu konkurenciju?
Jurica Brkić: Nije nam donijelo konkurenciju jer je hrvatsko tržište ionako već prekapacitirano. Ne očekujemo ni da će se konkurencija pojaviti u dogledno vrijeme. Nama se također nisu otvorili dodatni poslovi jer smo na svim ovim tržištima i prije bili prisutni, jedino nam je smanjilo dio administracije.
Željko Baller: Kod nabavke sirovina prije smo znali gubiti vrijeme na graničnim prijelazima oko procedure carinjenja, a sada toga više nema.
Aktualna gospodarska situacija ne zaobilazi nikoga. Kako utječe na vaše poslovanje?
Jurica Brkić: Specifičnost ovog posla je da se kriza ne osjeti naglo, odnosno ne osjeti se u velikoj mjeri u kratkom periodu, ali s obzirom da se kod nas kriza već oduljila, naravno da je i mi osjetimo, nismo izolirani otok. Nismo možda toliko podložni krizi kada je riječ o padu potražnje za našim proizvodima, nego u vidu nesigurnosti na tržištu, ponajviše u segmentu naplate potraživanja i uređenosti tržišta.
Franjo Skok: Kriza se reflektirala i na nas manjom potrošnjom hrane i pića, a onda se kroz određeno vrijeme osjeti domino efekt. Na žalost za sve nas, to stanje predugo traje...
Kako rješavate problematiku zbrinjavanja i recikliranja otpada nastalog u proizvodnji?
Višnja Ivanov: Zapravo u svojem proizvodnom procesu nemamo nikakve sirovine koje su na nekim solventnim bazama, sve je na bazi vode - boje, ljepila, škrob je ekološka sirovina, papir također... Dakle, ne proizvodimo ništa što štetno utječe na okoliš, a papir kao naš najveći otpad, ustvari je sirovina koju baliramo i vraćamo u reciklažu.
Franjo Skok: Dodao bih da komunalni otpad, koji je popratni produkt proizvodnje svake tvrtke, selektiramo, iako nemamo ISO 14000.
Kako je na razini Model Grupe riješeno zbrinjavanje i recikliranje otpada nastalog u proizvodnji?
Franjo Skok: Grupacija nema neko centralno mjesto za recikliranje i zbrinjavanje otpada jer smo previše disperzirani, tako da se sav otpad ne bi ni mogao svesti na jedno mjesto. Zbog toga pojedine tvornice imaju samostalnost u njegovu zbrinjavanju. Povezani smo s našim proizvođačima sirovina i njima prodajemo sirovinu. Činimo, dakle, zatvoreni krug jer naš je otpad sirovina našim dobavljačima. Treba napomenuti da Grupacija ima i jedan segment rada koji se zove “paper trading”, a naša kolegica Višnja Ivanov članica je tog tima.
Jurica Brkić: Danas vladaju ubrzani ciklusi na tržištu papira, što prije nije bilo tako, odnosno ciklusi su bili puno duži nego što su sada i što se tiče dostupnosti tržišta papira i njegovih cijena. “Paper trading” nam pomaže predvidjeti određene oscilacije na tržištu i prilagoditi im se kako bi kupac imao osiguranu sirovinu po optimalnim cijenama.
Višnja Ivanov: Spomenimo i projekt Zelene energije, u kojem se komunalni otpad skuplja kao sirovina za energetsku učinkovitost. Vlasnik jako inzistira na štednji energije jer ona ne samo da je skupa, nego je i nema dovoljno. Na razini naše tvrtke imamo stoga tim za uštedu energije koji je odgovoran za sve segmente štednje energenata.
Jurica Brkić: Takav je stav usko vezan uz filozofiju Grupe da budemo samodostatni. Cijela Grupa je, što se financijske strane tiče, samostalna; iako se širimo, nismo kreditno opterećeni, dakle imamo organski rast, a takvu poslovnu politiku i mi kao pojedinačna članica moramo pratiti. I u vremenima krize moramo biti samodostatni.
Koliko ste rasli od kada ste ušli u Grupaciju, dakle od 2001. do danas?
Jurica Brkić: Našu proizvodnju mjerimo u metrima kvadratnima. Tako je početkom 2000-ih proizvodnja bila na razini 23 milijuna kvadrata, sredinom 2000-ih napravljen je značajan rast u proizvodnji od 30-ak milijuna kvadrata, dok je drugi veliki rast zabilježen unazad godinu, dvije, kada smo došli do impozantne brojke. Ova će godina biti rekordna s prodajom od 45 milijuna kvadrata. U odnosu na prošlu godinu rastemo 35 %.
Skok: To je najveća proizvodnja otkako tvornica postoji.
Je li rast proizvodnje pratio i rast zapošljavanja?
Jurica Brkić: Jest, ali ne u toj mjeri. Prošle smo godine imali oko 135 zaposlenih, ove godine ta se brojka popela na 150.
A što se tiče rasta proizvodnih kapaciteta?
Franjo Skok: Sada smo na nekih 70 % popunjenosti kapaciteta, dakle prostora za rast imamo dovoljno. U iduće dvije ili tri godine vjerujem da ćemo biti u mogućnosti značajno investirati u proizvodnju, srednjoročni (3 - 5 godina) investicijski ciklus vrijedan je više od 5 mil. eura. Današnji kapacitet proizvodnje je 60 milijuna kvadrata neto, dakle spremnih za prodaju. No bez investicija nećemo moći održavati rast. Uz pomoć našeg vlasnika sigurno ćemo doći do investicija, ovisi o nama koliko ćemo biti proaktivni u tim investicijama koje se od nas zahtijevaju. Pokrenuli smo proces unaprjeđenja proizvodnje na svim razinama, uveli smo pokazatelje rasta po svim odjelima.
Koja je vaša poruka branši, proizvođačima i korisnicima ambalaže, koji je put uspjeha, rasta i održivosti?
Jurica Brkić: Uvjerili smo se da se ispravnima pokazuju strategija i vizija koje smo u tvrtki donijeli, a koje dosljedno pratimo i u vremenu krize, i onda kada se ne ostvaruje rast po zacrtanom tempu, jer se dugoročno plan zasigurno ostvaruje. Treba biti ustrajan, puno raditi na sebi interno kako bi u konačnici tržište imalo koristi od toga što vi radite. Educirati se, mijenjati se, pratiti trendove…
Franjo Skok: Napravili smo strategiju i projekcije, gdje se i u kojem obliku želimo vidjeti sutra. Na tržištu smo konkurenti, a u proizvodnom smislu smo partneri - to je poruka koju želimo proslijediti branši.
Razgovarala: Nataša Gajski Kovačić
Model Pakiranja d.d. suvremena je tvrtka koja proizvodi široku paletu ambalaže od valovitog kartona. Predstavite našim čitateljima tvrtku danas.
Jurica Brkić: Tvrtka Model Pakiranja d.d. dio je Model Grupe i danas broji 150 zaposlenih. Proizvodimo ambalažu od valovitog kartona za hrvatsko tržište i četiri inozemna tržišta. Ukupan izvoz u našem prometu je oko 50 % i ima, gledajući na godišnjoj razini, stalni trend rasta.
Franjo Skok: Možemo reći da tvrtka koristi optimalne procese u proizvodnji. Model i njegovi dobavljači prilagođavaju se potrebama i dinamici kupaca. I kod osmišljavanja novih ambalažnih rješenja upoznajemo se s raspoloživim okvirnim uvjetima kupca, uvažavamo zahtjeve kupčeva marketinga, nastojeći od samog početka ideje vezane uz ambalažu pravodobno uskladiti s optimalnim proizvodno-tehničkim i logističkim mogućnostima. Još jedan važan korak u procesnoj integraciji kupca i dobavljača je međusobno umrežavanje IT sustava svih partnera koji sudjeluju u procesu, tamo gdje je to korisno. Tako se primjerice podaci o tisku i pripremi održavaju centralno na jednom serveru. Sustav naručivanja može se organizirati online, što rezultira dodatnim vremenskim uštedama i povećanjem produktivnosti. Lean menadžment za naše kupce znači da će im Model kao partner za proizvodnju ambalaže ponuditi know-how i proaktivnost te da se u smislu tog načela mogu pouzdati u svojeg dobavljača. Od novosti koje se uvode u zadnje vrijeme je Model Top inicijativa koja pokazuje naša nastojanja da budemo još bolji. Želimo, naime, unaprijediti sustav upravljanja na svim razinama. Već dvije godine radimo na razvoju tog modela poslovanja, no treba napomenuti da je unaprjeđivanje poslovanja kontinuirani proces. Recimo još i da naša tvrtka posjeduje ISO standard, a imamo i određene standarde kvalitete koji se odnose na prehrambenu industriju.
Jurica Brkić: Što se tiče samog nastupa na tržištu, već smo godinama prepoznati kao pouzdan, kvalitetan partner, a u skladu s tim su i određene referencije koje imamo. Radimo s najvećim proizvodnim grupama koje su trenutačno zastupljene na tržištu, jedan smo od najvećih ili vodećih dobavljača Agrokor Grupe, TDR-a, Coca-Cole, Vindije, Gorenja...
Koje je promjene tvrtki donijela 2001. godina kada ste postali članica švicarske Model Grupe? Koja su načela poslovanja te Grupe?
Jurica Brkić: S obzirom da smo i kolega Skok i ja članovi Uprave tek unatrag dvije godine, nismo bili u to vrijeme u tvrtki, ali ono što se tada promijenilo vidi se i danas, a to je poslovanje prema mjerilima zapadnoeuropske tvrtke. To podrazumijeva odgovornost prema svim članovima Grupe, a isti odnos imamo i prema vani. Pokušavamo svaku suradnju postaviti dugoročno, pokušavamo rasti zajedno s kupcima s kojima radimo. Uvijek pokušavamo nešto naučiti od naših kupaca, ali i prenijeti znanje kako bi cijelo tržište počelo funkcionirati na kvalitetniji način.
Koliki stupanj autonomije imate u okviru Grupe?
Jurica Brkić: Vlasnik je realan, zna da svako tržište nosi svoje specifičnosti. Nama je cilj poslovanje po načelima Grupe, ali imamo autonomiju i sami snosimo odgovornost za rezultate ove tvornice. Ruke nam nisu vezane, a uživamo benefite Grupacije.
Franjo Skok: Treba napomenuti da je Model Grupa u vlasništvu jedne obitelji iz Švicarske. U Grupaciji postoji 16 tvornica, a sedam ih proizvodi valoviti karton, dakle isti proizvod koji i mi proizvodimo, sedam tvornica se bavi proizvodnjom tvrdog kartona, poput kutija za igračke, kutija za cigarete, parfeme, pića, a dvije tvornice proizvode papir. Podijeljeni smo na regije. Zapadna regija okuplja Njemačku i Švicarsku, a u srednjoj i istočnoj Europi posluju Češka, Poljska i Hrvatska.
Spomenuli ste da se polovica proizvodnje izvozi; na koja sve tržišta isporučujete proizvode, postoji li neko koje vam je posebno zahtjevno?
Jurica Brkić: Osim na hrvatsko tržište, isporučujemo u Mađarsku, Sloveniju, BiH i Srbiju. Što se tiče zahtjevnosti tržišta, tu bih čak izdvojio Hrvatsku zbog veće koncentracije proizvođača valovitog kartona. Što se tiče tehničke strane, sva ta tržišta zadovoljavamo našom razinom tehničke kvalitete. Ono što će nam u budućnosti predstavljati izazov je austrijsko tržište na kojem namjeravamo pokrenuti prodajne aktivnosti. To će nam, s druge strane, pomoći da još više rastemo.
Kojim ste proizvodnim strojevima opremljeni? Što biste posebno izdvojili?
Franjo Skok: Nismo jedini u Hrvatskoj koji proizvodimo valoviti karton, ukupno ga proizvodi šest tvornica. No naši su pogoni opremljeni visokoučinkovitim strojevima za proizvodnju valovitog kartona renomiranih tvrtki. Naš je ključni stroj za izradu valovite ljepenke Agnati 2200 na kojem možemo proizvoditi valove B, C, E, BE, BC. Imamo na raspolaganju i doradne strojeve, Martin Midline 924, dva Bobsta SPO 160 s dvije i četiri boje, Sloter Klet 3600 i dvije ljepilice Bobst 1450 te nekoliko manjih doradnih strojeva za šivanje, krojenje, lijepljenje… Za pripremu boja koristimo modernu kompjuteriziranu mješaonu boja te opremu za preciznu kontrolu nijanse (spektrofotometar).
Koje proizvode i usluge nudite tržištu?
Željko Baller: Naš proizvodni program možemo podijeliti na transportnu ambalažu, specijalnu ambalažu, displeje i papir za valoviti karton. U zadnjih godinu dana intenzivno proizvodimo lakirane kutije, što je kombinacija fleksotiska na valovitom kartonu, a to je nešto što pokušavamo nametnuti kao alternativu ambalaži tiskanoj ofsetom na valovitom kartonu. Prvi smo to počeli raditi i zbog toga smo još uvijek korak, dva ispred ostalih u tom segmentu proizvodnje.
Višnja Ivanov: Kada je o papiru riječ, sirovine nabavljamo od eminentnih europskih proizvođača, dio dolazi iz naših tvornica, dakle integriran je i naš papir, što je dakako u interesu vlasnika. Nabavljamo od doista velikih kuća, imamo visoke zahtjeve za kvalitetom, za to postoji i ulazna kontrola, dobavljači se provjeravaju bilo interno bilo auditom i to svake godine. U svakom momentu želimo znati da je sirovina koju koristimo sigurna.
Jurica Brkić: I dodao bih, a što nas čini konkurentnima na tržištu, u svakom smo trenutku u potpunosti pokriveni svim potrebnim proizvodnim kapacitetima. To nas čini pouzdanim i fleksibilnim partnerima. Dvije tvornice papira koje posluju unutar Grupacije mogu, naime, u potpunosti zadovoljiti potrebe za osnovnom sirovinom.
Uz visoku tehnologiju kojom raspolažete neizostavan je kvalitetno educiran kadar. Na koje načine u okviru tvrtke danas ulažete u edukaciju?
Željko Baller: Kada smo spominjali promjene koje su se dogodile ulaskom naše tvornice u Grupu, vrijedi napomenuti da je te 2001. provedena i dodatna edukacija zaposlenika, što je tada Grupi bilo vrlo važno, a i nama je uvelike pomoglo.
Jurica Brkić: Svakog se mjeseca 16 sati odvaja za edukaciju. To su uglavnom radionice s vanjskim trenerima koji nas educiraju.
Je li riječ samo o edukaciji za voditelje određenih segmenata poslovanja?
Jurica Brkić: Ne, svi zaposlenici su uključeni u edukaciju. Od ukupnog prometa na godišnjoj razini 3 % se odvaja za edukaciju. I u vrijeme krize i ne baš sjajnih poslovnih rezultata, edukacija nam je bila primarna. I to ne samo interne radionice, nego i razmjena znanja, strani jezici, školovanja, posjeti sajmovima, drugim tvornicama unutar Grupacije... Naša je komparativna prednost što možemo razmjenjivati iskustva s kolegama i s aspekta proizvodnje i prodaje.
Što se etike poslovanja tiče, recimo da se unutar Grupacije ista pažnja posvećuje prezentaciji tvrtke te poslovanju po svim zakonskim okvirima i načelima tržišnog poslovanja, i to od sustava razvoja do same kvalitete proizvoda i naše prezentacije kamo god idemo. Postoji određeni kodeks ponašanja koji slijedimo.
Koji je po vašem mišljenju najučinkovitiji način praćenja tehnoloških trendova?
Jurica Brkić: Taj da se doživljavamo kao servis kupca i kao takvi trebamo pratiti sve trendove u segmentu kojim se bavimo. Razvoj i njegove trendove u našoj branši sve češće diktiraju veliki trgovački lanci, a tek posljedično tome i proizvođači hrane, stoga nastojimo svojim proizvodnim procesima biti najučinkovitiji za taj profil kupaca.
Spomenuli ste ISO standard. Koje ste sve standarde implementirali u svoju proizvodnju?
Višnja Ivanov: Implementirali smo ISO 9001, stalno ga osvježavamo. Uz to, prijatelji smo okoliša pa, iako nemamo certificiran ISO 14000, imamo potvrdu Ministarstva zaštite okoliša i prirode da je naša sirovina potpuno čista i da je ekološki prihvatljiva i za prehrambene proizvode. I od naših dobavljača tražimo sve potrebne higijenske standarde, odnosno IFC i BRC standard. I mi smo uveli BRC standard, s obzirom da je sirovina ekološki čista i prihvatljiva te da nema migracija. U postupku prerade nema nikakvih alergena ili aditiva koji bi utjecali na prehrambene proizvode.
U čemu se ogleda vaša komparativna prednost? Zašto da kupac odabere baš vas?
Franjo Skok: Naša glavna prednost, a ujedno i razvojna strategija, je poštivanje rokova, kvaliteta je ionako na prvom mjestu. Želimo da su kupci zadovoljni, da imaju pravovremeni servis, i s aspekta kvalitete, prodaje i tehnološkog razvoja. Pružamo potpunu pomoć kod razvoja i pokretanja novog proizvoda.
Željko Baller: Jedini u Hrvatskoj imamo maloprodaju u krugu tvornice, pa se manje količine standardnih kutija iz našeg proizvodnog programa tu mogu kupiti. To je uvela Model Grupa. Zainteresiranost za maloprodajnu trgovinu nije mala, doduše nije ni ogromna, no godišnji je promet oko dva milijuna kuna. Potencijala za rast ima i u ovom segmentu. U sklopu trgovine se, osim naših proizvoda, nude i srodni proizvodi vezani uz pakiranje. Ljudi se često pozitivno iznenade kada saznaju da pružamo takvu mogućnost prodaje, koja je idealna primjerice za male vinare koje nemaju velike potrebe, ali i sve one kojima su potrebne manje količine. Doslovno je moguće kupiti jednu kutiju.
Jurica Brkić: Kao proizvođači valovitog kartona, mi smo jedan kotačić u proizvodnom i opskrbnom lancu prerađivačke industrije. Tu poziciju pokušavamo iskoristiti da budemo i servis kupcu te da unaprijedimo i njegov proces rada.
Možete li opisati vaš pristup klijentu kada je u pitanju razvoj nove ambalaže?
Željko Baller: Često s kupcem i njegovim odjelom razvoja razvijamo inovacije i udovoljavamo njihovim potrebama koje znaju biti i vrlo zahtjevne.
Franjo Skok: Trudimo se razviti individualni pristup svakom pojedinom projektu, kupcu pristupamo maksimalno ozbiljno i pokušavamo, osim vlastite ideje, iskoristiti znanja Grupe i to nam predstavlja veliki plus. Iako smo kao lokacija unutar Grupe najmanji, Grupa u toj svojoj širini često iznjedri određena rješenja koja mi potom apliciramo.
Je li ulazak Hrvatske u EU donio neke promjene u vaše poslovanje? Je li vam to donijelo možda dodatnu konkurenciju?
Jurica Brkić: Nije nam donijelo konkurenciju jer je hrvatsko tržište ionako već prekapacitirano. Ne očekujemo ni da će se konkurencija pojaviti u dogledno vrijeme. Nama se također nisu otvorili dodatni poslovi jer smo na svim ovim tržištima i prije bili prisutni, jedino nam je smanjilo dio administracije.
Željko Baller: Kod nabavke sirovina prije smo znali gubiti vrijeme na graničnim prijelazima oko procedure carinjenja, a sada toga više nema.
Aktualna gospodarska situacija ne zaobilazi nikoga. Kako utječe na vaše poslovanje?
Jurica Brkić: Specifičnost ovog posla je da se kriza ne osjeti naglo, odnosno ne osjeti se u velikoj mjeri u kratkom periodu, ali s obzirom da se kod nas kriza već oduljila, naravno da je i mi osjetimo, nismo izolirani otok. Nismo možda toliko podložni krizi kada je riječ o padu potražnje za našim proizvodima, nego u vidu nesigurnosti na tržištu, ponajviše u segmentu naplate potraživanja i uređenosti tržišta.
Franjo Skok: Kriza se reflektirala i na nas manjom potrošnjom hrane i pića, a onda se kroz određeno vrijeme osjeti domino efekt. Na žalost za sve nas, to stanje predugo traje...
Kako rješavate problematiku zbrinjavanja i recikliranja otpada nastalog u proizvodnji?
Višnja Ivanov: Zapravo u svojem proizvodnom procesu nemamo nikakve sirovine koje su na nekim solventnim bazama, sve je na bazi vode - boje, ljepila, škrob je ekološka sirovina, papir također... Dakle, ne proizvodimo ništa što štetno utječe na okoliš, a papir kao naš najveći otpad, ustvari je sirovina koju baliramo i vraćamo u reciklažu.
Franjo Skok: Dodao bih da komunalni otpad, koji je popratni produkt proizvodnje svake tvrtke, selektiramo, iako nemamo ISO 14000.
Kako je na razini Model Grupe riješeno zbrinjavanje i recikliranje otpada nastalog u proizvodnji?
Franjo Skok: Grupacija nema neko centralno mjesto za recikliranje i zbrinjavanje otpada jer smo previše disperzirani, tako da se sav otpad ne bi ni mogao svesti na jedno mjesto. Zbog toga pojedine tvornice imaju samostalnost u njegovu zbrinjavanju. Povezani smo s našim proizvođačima sirovina i njima prodajemo sirovinu. Činimo, dakle, zatvoreni krug jer naš je otpad sirovina našim dobavljačima. Treba napomenuti da Grupacija ima i jedan segment rada koji se zove “paper trading”, a naša kolegica Višnja Ivanov članica je tog tima.
Jurica Brkić: Danas vladaju ubrzani ciklusi na tržištu papira, što prije nije bilo tako, odnosno ciklusi su bili puno duži nego što su sada i što se tiče dostupnosti tržišta papira i njegovih cijena. “Paper trading” nam pomaže predvidjeti određene oscilacije na tržištu i prilagoditi im se kako bi kupac imao osiguranu sirovinu po optimalnim cijenama.
Višnja Ivanov: Spomenimo i projekt Zelene energije, u kojem se komunalni otpad skuplja kao sirovina za energetsku učinkovitost. Vlasnik jako inzistira na štednji energije jer ona ne samo da je skupa, nego je i nema dovoljno. Na razini naše tvrtke imamo stoga tim za uštedu energije koji je odgovoran za sve segmente štednje energenata.
Jurica Brkić: Takav je stav usko vezan uz filozofiju Grupe da budemo samodostatni. Cijela Grupa je, što se financijske strane tiče, samostalna; iako se širimo, nismo kreditno opterećeni, dakle imamo organski rast, a takvu poslovnu politiku i mi kao pojedinačna članica moramo pratiti. I u vremenima krize moramo biti samodostatni.
Koliko ste rasli od kada ste ušli u Grupaciju, dakle od 2001. do danas?
Jurica Brkić: Našu proizvodnju mjerimo u metrima kvadratnima. Tako je početkom 2000-ih proizvodnja bila na razini 23 milijuna kvadrata, sredinom 2000-ih napravljen je značajan rast u proizvodnji od 30-ak milijuna kvadrata, dok je drugi veliki rast zabilježen unazad godinu, dvije, kada smo došli do impozantne brojke. Ova će godina biti rekordna s prodajom od 45 milijuna kvadrata. U odnosu na prošlu godinu rastemo 35 %.
Skok: To je najveća proizvodnja otkako tvornica postoji.
Je li rast proizvodnje pratio i rast zapošljavanja?
Jurica Brkić: Jest, ali ne u toj mjeri. Prošle smo godine imali oko 135 zaposlenih, ove godine ta se brojka popela na 150.
A što se tiče rasta proizvodnih kapaciteta?
Franjo Skok: Sada smo na nekih 70 % popunjenosti kapaciteta, dakle prostora za rast imamo dovoljno. U iduće dvije ili tri godine vjerujem da ćemo biti u mogućnosti značajno investirati u proizvodnju, srednjoročni (3 - 5 godina) investicijski ciklus vrijedan je više od 5 mil. eura. Današnji kapacitet proizvodnje je 60 milijuna kvadrata neto, dakle spremnih za prodaju. No bez investicija nećemo moći održavati rast. Uz pomoć našeg vlasnika sigurno ćemo doći do investicija, ovisi o nama koliko ćemo biti proaktivni u tim investicijama koje se od nas zahtijevaju. Pokrenuli smo proces unaprjeđenja proizvodnje na svim razinama, uveli smo pokazatelje rasta po svim odjelima.
Koja je vaša poruka branši, proizvođačima i korisnicima ambalaže, koji je put uspjeha, rasta i održivosti?
Jurica Brkić: Uvjerili smo se da se ispravnima pokazuju strategija i vizija koje smo u tvrtki donijeli, a koje dosljedno pratimo i u vremenu krize, i onda kada se ne ostvaruje rast po zacrtanom tempu, jer se dugoročno plan zasigurno ostvaruje. Treba biti ustrajan, puno raditi na sebi interno kako bi u konačnici tržište imalo koristi od toga što vi radite. Educirati se, mijenjati se, pratiti trendove…
Franjo Skok: Napravili smo strategiju i projekcije, gdje se i u kojem obliku želimo vidjeti sutra. Na tržištu smo konkurenti, a u proizvodnom smislu smo partneri - to je poruka koju želimo proslijediti branši.
Razgovarala: Nataša Gajski Kovačić