«
Povratak na sadržaj
Broj 3 | Godina 2012
Studentska rješenja kojih se ni profesionalni dizajneri ne bi posramili
Temeljem dosadašnjih iskustava četiriju održanih Radionica iskristalizirale su se brojne prednosti za sve sudionike, a posebice za tvrtke koje se odluče da ambalaža njihovih proizvoda bude predmet Radionice. Tvrtke su tako u mogućnosti proširiti baze potencijalnih budućih zaposlenika i pokazati da pružaju priliku razmišljanjima “izvan ustaljenih okvira”.
Nakon četiri uspješno provedene Studentske kreativne radionice CROPAK na kojima su sudjelovale četiri renomirane hrvatske tvrtke – Kraš d.d., Zagreb, Atlantic Grupa d.d., Zagreb Suban d.o.o., Strmec i Podravka d.d., Koprivnica te studenti i njihovi mentori s pet hrvatskih visokoškolskih institucija, pod visokim pokroviteljstvom Sveučilišta u Rijeci, Splitu i Zagrebu, Institut za ambalažu i tiskarstvo-IAT, tvrtka Tectus d.o.o. i stručni časopis Ambalaža/REGprint u tijeku su priprema za organizaciju pete Radionice, koja će, sigurni smo, iznjedriti mnoštvo kreativnih rješenja (re)dizajna ambalaže. Kako bismo prikazali sve prednosti tog sinergijskog projekta, razgovarali smo predstavnicima navedenih tvrtki i studentima čija su rješenja odabrana, a od kojih nam se neka i smiješe s polica trgovina, te prenosimo njihova, veselimo se što to možemo reći, u potpunosti pozitivna iskustva.
Idejna začetnica Studentske kreativne radionice je Drena Milijević, ravnateljica IAT-a, direktorica tvrtke Tectus d.o.o. i glavna urednica časopisa Ambalaža/REGprint, koja pojašnjava kako je sve krenulo: “Utemeljenjem nagrada CROPAK za najbolju ambalažu na hrvatskom tržištu, točno prije deset godina, jedna od kategorija je bila i Studentski radovi re/dizajna ambalaže. Prerastanje te kategorije u Studentsku kreativnu radionicu CROPAK najbolje pojašnjava zacrtani cilj Radionica, a sve u funkciji uvođenja mladih kreativaca u procese dizajna/redizajna ambalaže poznate robne marke sukladno svim pravilima struke i tržišta, dakle upravo onako kako ih to očekuje u trenutku kada svoje znanje i talent ponude tržištu po završetku fakulteta”. Dodaje da je koncept Radionica vrlo detaljno postavljen uz precizan terminski i operativni plan, a sve aktivnosti i obveze sudionika regulirane su Pravilnikom s kojim se upoznaju i koji potpisuju sve uključene strane: “Svaki sudionik točno zna što i kada treba napraviti, a budući da su svi sudionici vrhunski profesionalci svoje struke, unatoč potrebnom angažmanu i uloženom vremenu i trudu, provedba do sada održanih Radionica je bila besprijekorna i ovom prigodom svima još jednom najiskrenije zahvaljujem”.
Studenti radove realiziraju u sklopu svoje institucije uz vodstvo mentora-vrsnih stručnjaka, voditelja kolegija vezanih uz dizajn ambalaže, te superviziju i korisne sugestije autora kreativnog zadatka i predstavnika robne marke. Supervizor i autor kreativnih zadataka svih dosadašnjih Radionica je višestruko nagrađivani dizajner Dean Vranić, glavni kreativni direktor Imago reklamne agencije d.o.o. iz Zagreba, kojemu se u superviziji Radionice CROPAK 2012 pridružila dizajnerica Izvorka Jurić, mag. diz. vizualne komunikacije.
Razrađeni koncept Radionice vodi studente kroz izazovno iskustvo rada za stvarnog naručitelja i u stvarnim tržišnim uvjetima, pa se na Prvom satu studentima zadaje kreativni zadatak dizajna/redizajna ambalaže konkretnog proizvoda, uz upute autora kreativnog zadatka i predstavnika tvrtke čiji je proizvod predmet Radionice. Uz vodstvo mentora, u definiranom vremenskom razdoblju, a sukladno terminskom planu, realiziraju se predlošci ambalaže.
Brojni benefiti za vlasnike proizvoda
Svaki mentor ocjenjuje predloške ambalaže svih studenata svoje grupe i najbolje nominira u prvu selekciju. Broj predložaka prve selekcije je minimalno šest (sukladno kriteriju konkurentnosti definiranom Pravilnikom) iz svake studentske grupe, a povećava se sukladno ukupnom broju radova pojedine studentske grupe po ocjeni njezina mentora.
Predloške prve selekcije, dakle, minimalno 30 predloška s pet institucija, ocjenjuje Ocjenjivački sud koji čine svi mentori, autori kreativnog zadatka, dva predstavnika tvrtke-vlasnika proizvoda i predstavnik organizatora. Već je u tim navedenim brojkama vidljiva jedna od značajnih prednosti koje ostvaruje vlasnik proizvoda odlukom o sudjelovanju – mnogobrojna svježa rješenja (re)dizajna ambalaže koja mu, prema iskustvima prethodnih vlasnika proizvoda uključenih u Radionicu, mogu prouzročiti i “slatke muke” u odabiru onog baš najboljeg.
Temeljem dosadašnjih iskustava održanih Radionica iskristalizirale su se i druge brojne prednosti za tvrtke koje se odluče da baš ambalaža njihovog proizvoda odnosno serije proizvoda bude predmet Radionice. Tvrtke su u mogućnosti pridonijeti jačanju svijesti javnosti o društvenoj odgovornosti potičući i nagrađujući rad mladih obrazovanih ljudi, proširiti baze potencijalnih budućih zaposlenika, promovirati svoj brand te pokazati “svijetu” da pružaju priliku razmišljanjima “izvan ustaljenih okvira”.
Drena Milijević ističe da posebno voli raditi s mladim ljudima i silno vjeruje u njihovu kreativnost. Iskustvo s dosadašnjih Radionica samo je potvrdilo tu njenu vjeru.
“Sigurna sam da, ako ponudite atraktivan zadatak s jasnim ciljem, uz definiranu provedbu i profesionalno vođenje, kreativnost možete samo potaknuti i doživjeti u punoj snazi, što se upravo i događalo na svakoj Studentskoj kreativnoj radionici CROPAK do sada, a to svakako očekujemo i ubuduće. Mlade ljude treba potaknuti i mobilizirati oko pravih zadataka i tada je njihova kreativnost neupitna”, zaključuje.
Pitamo je što bi poručila obrazovnim institucijama vezanima uz ambalažnu i grafičku industriju u smislu poticanja suradnje s gospodarstvom i obrnuto, a ona odgovara da su rezultati Radionica najbolja poruka svima: “Sinergijsko djelovanje i međusobno dopunjavanje, korištenje teorijskih znanja, vezanje uz praktična iskustva i usmjerenost ka razvoju sigurno je dobitna kombinacija za sve sudionike u lancu”.
Supervizor svih dosadašnjih Studentskih kreativnih radionica CROPAK, Dean Vranić, smatra da je većina naših fakulteta, nažalost, podosta akademski nastrojena te im nedostaje dodirnih točaka s realnošću, odnosno sa stvarnim poslovima. Stoga primjećuje da studenti takve projekte u pravilu smatraju iznimno interesantnima i rado se uključuju. “Cilj Radionice i razlog mog osobnog angažmana je upravo da im približimo stvarnost koja ih očekuje kada diplomiraju i nađu se na tržištu”, pojašnjava Vranić.
Po njegovoj ocjeni, na Radionicu se u pravilu uključuju studenti koji se na svojim fakultetima ubrajaju u one najambicioznije, ali isto tako i one s najvećim kreativnim potencijalom. Te dvije osobine idu jedna s drugom ruku pod ruku i međusobno se potiču.
No priznaje da ga je jako iznenadilo kako na nekim studijima zahtjeve klijenta (zadatak i smjernice) uopće ne doživljavaju kao nešto što je važno.
“Prihvaćanje savjeta i držanje zadanih okvira kod studenata jako varira ovisno o fakultetu s kojeg dolaze i ‘klimi’ koja tamo vlada. Neki smatraju da bolje znaju što klijentu treba, jer su upravo za to educirani. Naravno da se kao supervizor Radionice nemam prava uplitati u politiku pojedine ustanove ili voditelja kolegija, ali ono što im pokušavam prenijeti je važnost klijenta i njegovog zadatka. Posao dizajnera je u pravilu naručeni posao, a ne larpurlartizam, i bez klijenata nema potrebe za dizajnerima”, naglašava Dean Vranić.
Dodaje da je bilo doista dobrih dizajnerskih ambalažnih rješenja studenata koji su sudjelovali na dosadašnjim Radionicama, no nikada nije bilo nedoumica kod žiriranja koji su to radovi.
“Nekako su uvijek oni najbolji lako isplivali i svi članovi ocjenjivačkog suda do sada su bili zadovoljni konačnim odabirom. Kako vlasnik proizvoda (klijent) sam odabire pobjednički rad iz užeg izbora, ne mogu reći koliko su oni imali ‘problema’ pri donošenju konačne odluke, ali vjerujem da su imali slatkih muka, jer su rješenja često na razini koje se ni reklamne agencije ili profesionalni dizajneri ne bi sramili”, pojašnjava Dean Vranić.
Što su jači brandovi, to su izazovniji i inspirativniji za dizajniranje
I Drena Milijević smatra da je kreativni zadatak svake, do sada održane Radionice, bio izazov sam za sebe. Najviše su se razlikovali po zadanim elementima kao svojevrsnim smjernicama, ali i okvirima kojih se nužno trebalo držati u promišljanju redizajna ambalaže. Ponuđena rješenja svake Radionice u cijelosti su ispunila zacrtani cilj, a uz to su se poznati proizvodi u redizajniranoj ambalaži pobjednika Studentske kreativne radionice CROPAK već našli na policama trgovina ili ih to uskoro čeka.
“U tom smislu uspješnost svih dosadašnjih Radionica je podjednaka. Pobjednički radovi sudionika naših Radionica ocjenjuju se i na svjetskoj razini, sudjelovanjem na natječaju WorldStar Student koji organizira Svjetska organizacija za ambalažu. Iako su svi do sada nominirani radovi postigli zavidan uspjeh, posebno bih istaknula redizajn Kraševih VIC krekera, predmeta prve Radionice, djelo mladog kreativca Marina Krstačića Furića s riječke Akademije primijenjenih umjetnosti, koji je na tom svjetskom natječaju osvojio 26. mjesto u konkurenciji 158 radova. Mentorski je Marina vodio Aljoša Brajdić, docent na Odsjeku za primijenjene umjetnosti Katedre za grafiku”, kaže Drena Milijević.
Vranićevo je mišljenje o Studentskoj kreativnoj radionici CROPAK vrlo visoko pa kaže: “Projekti poput natječaja za najbolju ambalažu CROPAK i Radionica neosporno utječu na razvoj svijesti o potrebi cjelovitog promišljanja dizajna ambalaže sa svih aspekata te sa sigurnošću znam da studente takvi projekti jako motiviraju u tom smjeru. Nažalost, nije lako na malom tržištu poput našeg imati tako specijalizirane dizajnere koji mogu sebi dopustiti luksuz da žive samo od dizajna ambalaže”, kaže Dean Vranić.
Pitamo ga misli li da će budući dizajneri morati zatomiti neke svoje interese da bi se uklopili u trenutačnu ponudu i potražnju za dizajnerskim ambalažnim rješenjima u Hrvatskoj, Vranić odgovara: “Dizajner je, kad se odlučio baviti tim poslom, pristao raditi po narudžbi. Dakle, ne da bi zadovoljavao vlastite interese, nego prije svega interese klijenta. Jasno da, ovisno o reputaciji koju stekne, može i svoje interese lakše ‘progurati’, ali mladim dizajnerima bi bilo puno konstruktivnije da za početak porade na svojim sposobnostima kako što bolje zadovoljiti zahtjeve klijenta”.
Teško mu je izdvojiti neki proizvod koji bi osobno volio vidjeti kao predmet sljedeće Radionice, ali smatra da što su jači brandovi, to su i izazovniji i inspirativniji za dizajniranje. “Istina je da su s veličinom branda i ograničenja koja se postavljaju pred dizajnere obično veća, ali to da ste upravo vi oblikovali ambalažu za neki takav proizvod, koji milijuni ljudi svakodnevno koriste, je i za mene još i danas neizmjerni izazov. Možete samo zamisliti što to predstavlja mladom studentu u smislu motivacije, ali i kao referencija ako njegovo rješenje bude odabrano”, zaključuje Vranić.
Angažman na pripremi i realizaciji predstojeće Radionice zadovoljstvom ispunjava i Drenu Milijević: “Neosporno je da sve strane koje sudjeluju ostvaruju značajne benefite. Naš benefit kao organizatora je zadovoljstvo realiziranom idejom, razvojem zacrtanih projekata i profesionalnim napretkom te ostvarenom suradnjom sa svim sudionicima u lancu.
Svima još jednom od srca zahvaljujem na dosadašnjim izuzetno pozitivnim iskustvima i veselim se radu i rezultatima koje će donijeti Studentska kreativna radionica CROPAK 2013. Uvjerena sam da će kreativni zadatak predstojeće, pete Studentske kreativne radionice CROPAK 2013 biti jednako atraktivan i izazovan kao prethodni. Stoga pozivam vlasnike poznatih robnih marki da redizajn ambalaže povjere mladim kreativcima i sigurno neće pogriješiti”, zaključuje idejna začetnica i koordinatorica projekta Drena Milijević.
KRAŠ
Prepoznali smo društveno odgovornu intenciju
Kraš prehrambena industrija d.d. iz Zagreba tvrtka je koja se odlučila sudjelovati na prvoj Studentskoj kreativnoj radionici CROPAK 2009. godine, a o iskustvima te premijerne Radionice razgovarali smo s Marijem Fraculjem, direktorom projekata Kraša d.d. koji je studentima predstavio zadatak - redizajn ambalaže robne marke VIC.
“Studentska kreativna radionica CROPAK najavljena je kao projekt koji će povezati profesionalne dizajnere i predstavnike gospodarstva s obrazovnim institucijama u cilju edukacije i uključivanja studenata u realne procese dizajna ambalaže. Kraš je prepoznao tu društveno odgovornu intenciju te se uključio dajući studentima zadatak redizajna VIC-a”, kaže Fraculj. Na završnom glasanju za najbolji redizajn na Kraševoj web stranici i na Facebooku je sudjelovalo čak 20.000 glasača. Najboljim je proglašen rad Marina Krstačića Furića s Akademije primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci.
Ipak, pobjednički redizajn još se uvijek nije našao na policama trgovina, a Fraculj kaže da VIC nije redizajniran zbog Kraševa fokusa na druge brandove u posljednje tri godine kao što su Kiki, Bronhi, Životinjsko carstvo, Bajadera…, ali, kad uskoro i redizajn slanog asortimana dođe na red, rad Marina Krstačića Furića će svakako poslužiti kao kvalitetan predložak.
“Uživam u procesu stvaranja, a sama pobjeda na Radionici donijela mi je potvrdu ne samo dobro obavljenog zadatka, nego i želje za daljnjim bavljenjem dizajnom. Svakom mladom dizajneru mnogo znači priznanje, pa tako i meni”, kaže nam Marino Krstačić Furić. Pomisao da bi se redizajn VIC-a mogao naći na policama trgovina za njega je jako uzbudljiva.
“Komunikacija proizvoda s konzumentom je najbitnija stavka u procesu. Za odabir proizvoda potrebno je svega nekoliko sekundi, a proizvoda ima mnogo. Taj zahtjevan test potvrdio bi je li dizajn ispunio svoju funkciju”, objašnjava Krstačić Furić. Radionice su, po njegovu mišljenju, za svaku pohvalu, pogotovo iz pozicije studenata jer predstavljaju idealnu priliku za učenje procesa koji ne uključuje samo dizajn, nego mnogo više faktora, od briefinga, marketinga, preko statističkih podataka i studija proizvoda do konkretne proizvodnje. Sam proces rada praćen je mentorskim savjetima, a u slučaju Marina Krstačića Furića to je bio Aljoša Brajdić, docent na Odsjeku za primijenjene umjetnosti Katedre za grafiku. Studij je danas daleko iza tog mladog kreativca. Radi kao freelance grafički dizajner u suradnji s Anom Tomić, uglavnom projekte na području kulture. Tako je radio za Zagrebačko kazalište mladih, projekte Drugo more, Iks., A.na.nas.... Referencija da je osmislio redizajn proizvoda jedne tako renomirane tvrtke kao što je Kraš za sada mu je jako dobra stavka u portofoliju, a smatra i da je bitno vjerovati u svoj rad.
ATLANTIC - NEVA
Novi sjaj ambalaže osigurava bolju prodaju
Studentska kreativna radionica CROPAK 2010. je bila u znaku linije proizvoda Ralon i Atlantic Grupe, odnosno Neve kao njene članice koja se bavi proizvodnjom kozmetike. Najboljim radom redizajna ambalaže tog renomiranog branda ocijenjen je rad studenta Tomislava Maričića sa zagrebačkog Grafičkog fakulteta, pod mentorstvom prof. dr. sc. Jesenke Pibernik, a redizajnom su u Atlantic Grupi bili iznimno zadovoljni.
“Pobjedničko rješenje ambalaže Ralona uvelike je odgovaralo onome kako smo i sami vidjeli proizvode unutar linije. Stoga je izrada konačnih vizualnih rješenja ambalaže na većini proizvoda zahtijevala tek manje izmjene”, kaže Marko Kufrin, tadašnji voditelj robne marke Ralon.
Da su i kupci prepoznali vrijednost redizajna ambalaže pokazali su i podaci da se u narednom periodu ostvario rast prodaje linije Ralon.
“Iako je ponekad teško reći koji je faktor ključan u promjeni trenda prodaje proizvoda, novi vizualni sjaj ambalaže Ralona kao zbilja kultnog branda sigurno je pozitivan doprinos “, kaže Kufrin te dodaje da su reakcije potrošača bile gotovo u potpunosti pozitivne. Naš je cilj bio da izgled ambalaže najprodavanijih proizvoda unutar linije zadržimo esencijalno istim, ali da ga osvježimo modernim vizualnim standardima i kreativnom energijom koju posjeduju mladi talenti.
S obzirom da je riječ o liniji proizvoda duge tradicije, studenti su imali težak zadatak u kojem su svoju kreativnost trebali prilagoditi našim zahtjevima koji su od njih tražili moderno, ali istovremeno i razmjerno konzervativno rješenje. Tražio se vizualni ‘update’, ali ne izvan tračnica kojima je brand već desetljećima uspješno išao”, tumači Kufrin.
Nagrađenom studentu Tomislavu Maričiću pobjeda znači puno, jer to je bio njegov prvi dizajnerski uspjeh, velika motivacija za nastavak u pravom trenutku te osobna potvrda da je na dobrom putu.
“Jako mi je drago što je moj koncept realiziran. Svaki ‘susret’ s Ralonom me podsjeća na vrijedno iskustvo stečeno kroz Radionicu”, kaže Maričić koji se sa svojim dizajnom ambalaže svakodnevno susreće na policama trgovina. Referencija da je osmislio dizajn ambalaže za veliku tvrtku kao što je Atlantic Grupa, odnosno za tako poznati proizvod kao što je Ralon, po Maričićevim je riječima vrijedna i već mu je pomogla u ostvarivanju nekih novih projekata.
“Pobjeda mi nije bila ni na kraj pameti”, kaže Maričić koji smatra da je Radionica iznimno vrijedno iskustvo za svakog studenta sudionika upravo zbog toga jer im približava realnu poslovnu situaciju koja ih očekuje nakon studija. U međuvremenu je završio studij i radi samostalno kao grafički dizajner.
“Zasad sam jedino siguran da je dizajn ono čime ću se baviti. Idealno bi bilo spojiti ugodno s korisnim, putovati i raditi kao dizajner, ostvariti suradnju u inozemstvu”, zaključuje Maričić.
Suban
Nadasve originalna rješenja
Redizajn ambalaže linije proizvoda kozmetike s posebnom namjenom Suban tvrtke Suban d.o.o. iz Strmca bila je tema Studentske kreativne radionice CROPAK 2011., a pobjedu je odnio Andrea Brajnović, student Akademije primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci pod mentorstvom doc. Aljoše Brajdića. Vlasnica i direktorica tvrtke Suban Katica Suban kazala nam je da je pobjedničko rješenje ponudilo odmak od dotadašnjeg dizajna, a istovremeno je sadržavalo elemente koji su projektnim zadatkom bili postavljeni.
“Zadatak je prezentiran studentima u Zagrebu uživo, a istovremeno smo bili telekonferencijskom vezom spojeni sa Sveučilištima u Rijeci i Splitu “, pojašnjava Katica Suban dodajući da su studentska rješenja bila nadasve originalna.
“Nije jednostavno povezati naše želje i ideje studenata, ponekad je upitna i mogućnost realizacije neke ideje ili praktičnost pojedinog rješenja, a tu je i pitanje cijene nove ambalaže u odnosu na cijenu proizvoda, stoga su se tijekom Radionice naši komentari kao sponzora često vrtjeli oko tih dilema, čak i češće nego oko samog dizajna”, kaže Katica Suban.
Smatra da suradnja obrazovnih institucija, dizajnera i tvrtki iziskuje poprilični angažman svih strana, a na nju je poseban dojam zbog uloženog truda ostavio angažman supervizora. “Radionica je ispunila očekivanja u smislu redizajna, no da bi rješenje bilo cjelovito, trebalo bi odraditi i pripremu za tisak za primjenu prihvaćenog rješenja jer se u toj fazi još uvijek odrađuju neki elementi dizajna koje treba prilagoditi situaciji”, mišljenja je Katica Suban. Neki su se kupci oduševili novim dizajnom ambalaže proizvoda Suban, drugima je stari bio draži. Prodaja jednog od proizvoda iz linije Suban se povećala, no Katica Suban napominje da s dodatnom promocijom kreću u jesen.
“Smatram da bi dizajn trebao biti prije svega jednostavan i razumljiv, pa sam u tom smjeru i osmislio koncept ambalaže”, kaže Andrea Brajnović, autor pobjedničkog rješenja.
“Ovakva vrsta suradnje približava gospodarstvenike i njihove ciljeve s osobama koje će te ciljeve ispuniti. Sve je popraćeno stručnim vodstvom mentora koji nadgleda s profesionalne strane, što je svakako odlična kombinacija i za nas studente koji stječemo iskustvo u praksi”, kaže Brajnović. Nesebično kaže da je među ponuđenim rješenjima bilo mnogo dobrih radova.
“Jako me obradovala pobjeda. Nadam se da će mi ova nagrada biti dobra referencija kada budem tražio posao, želja mi je nastaviti baviti se dizajnom. Trenutačno sam pri kraju studija, riješio sam u roku sve ispite, ostao mi je još samo diplomski rad, koji je također pri kraju”, zaključuje Brajnović.
Podravka
Studentski radovi nadmašili su naša očekivanja
Tvrtka Podravka d.d., Koprivnica sudjelovala je u Studentskoj kreativnoj radionici CROPAK 2012. Zadatak je bio redizajn ambalaže linije proizvoda Kviki, a pobjedu je odnijela studentica Nensi Benazić s Akademije primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci, opet pod mentorstvom Aljoše Brajdića. Od Vedrana Keleka, direktora marketinga Dječje hrane, kremnih namaza i snacka Podravke d.d. saznajemo da odluka o izboru pobjednika nije bila laka: “Pristigli radovi su nadmašili naša očekivanja, zbog čega smo vrlo zadovoljni. Iako su razlike među finalistima bile neznatne, rad Nensi Benazić je bio nijansu bolji kada smo ocjenjivali inovativnost i diferenciranost komunikacijske poruke te usklađenost kompozicije svih elemenata dizajna”.
Naš sugovornik kaže da su se, nažalost, od trenutka kad su startali s projektom, na tržištu dogodile bitne promjene u strukturi potrošnje, aktivnostima konkurencije, trgovačkih kuća, ali i na tržištu nabave resursa za proizvodnju. Inicijalno postavljene planove su zbog toga morali promijeniti pa su bili prisiljeni prolongirati odluku o implementaciji pobjedničkog dizajna.
“Zadatak izrade dizajna ambalaže Kviki proizvoda povjerili smo studentima jer smo htjeli dobiti nove i nadahnute ideje koje nisu opterećene ustaljenim odnosima klijenta i agencije”, kaže Vedran Kelek. Dodaje da je Radionica u potpunosti ispunila Podravkina očekivanja.
“Gledajući s distance, izrada kreativnog rješenja ambalaže je vrlo zahtjevan proces. Iako traži svojevrsnu umjetničku inspiraciju, ipak taj kreativni proces moramo staviti u okvire kako bi inicijalna inspiracija bila pretočena u komunikacijsku poruku koju će prihvatiti ciljna skupina. Ovaj je projekt postavljen tako da mi kao klijent sa studentima komuniciramo na jednak način kao što komuniciramo s kreativnom agencijom od koje naručujemo dizajn nekog proizvoda. Supervizori su profesionalni dizajneri (na ovoj je Radionici u ulozi supervizorice, uz Deana Vranića, bila i Izvorka Jurić, mag. diz. vizualne komunukacije op.a.) i oni usmjeravaju rad studenata. Mentori osiguravaju da dizajn bude u skladu s akademskim postulatima. Ovako opisan projekt je vrlo edukativan i vjerno simulira odnos između agencije i klijenta”, pojašnjava Vedran Kelek. Dodaje da se prezentiranih rješenja sigurno ne bi posramila niti jedna vrhunska hrvatska kreativna agencija.
Studentica Nensi Benazić se nada da će joj pobjeda na Radionici jednog dana omogućiti da lakše pronađe posao, a i drago joj je što je uspjela dobiti priznanje za uloženi trud. Veseli je mogućnost da svoj dizajn vidi na policama trgovina.
Pobjednica redizajna ambalaže Kvikija trenutačno studira na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci petu godinu, odnosno diplomski studij.
“S obzirom su mi glavni predmeti grafički dizajn i slikarstvo, namjeravam se i nakon studija time baviti. Željela bih raditi u dizajnerskom studiju ili u nekoj poznatoj tvrtki. No svakako bih se uz to voljela nastaviti baviti i slikarstvom”, otkriva svoje planove Nensi Benazić.
Nataša Gajski Kovačić
ZAHVALA
Vrijedan angažman mentora s visokoškolskih institucija koje sudjeluju u Radionici vrlo je važna karika u lancu kvalitetnog odvijanja Radionice te im ovom prilikom još jednom najiskrenije zahvaljujemo.
• Aljoša Brajdić, docent - Akademija primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci
• prof. dr. sc. Ivan Doroghy - Arhitektonski fakultet - Studij dizajna Sveučilišta u Zagrebu
• prof. dr. sc. Jesenka Pibernik - Grafički fakultet Sveučilišta u Zagrebu
• Ljubica Marčetić Marinović, docentica - Umjetnička akademija Sveučilišta u Splitu
• Vanja Rakočević, asistent -Visoka škola tržišnih komunikacija s pravom javnosti Agora
Cilj Radionice je sinergijsko djelovanje profesionalaca dizajnerske struke, obrazovnih institucija i gospodarstva, poticanje kreativnosti studenata srodnih visokoškolskih ustanova te što ranije uključivanje studenata-budućih stručnjaka u realne procese grafičkog dizajna/redizajna ambalaže poznatog proizvoda ili serije proizvoda, uz stručno vodstvo i po konkretno definiranom zadatku vlasnika proizvoda koji je odlučio pokazati svoju društvenu odgovornost i (re)dizajn ambalaže svojeg proizvoda ili grupe proizvoda povjeriti mladim kreativcima.Vrijedan angažman mentora s visokoškolskih institucija koje sudjeluju u Radionici vrlo je važna karika u lancu kvalitetnog odvijanja Radionice te im ovom prilikom još jednom najiskrenije zahvaljujemo.
• Aljoša Brajdić, docent - Akademija primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci
• prof. dr. sc. Ivan Doroghy - Arhitektonski fakultet - Studij dizajna Sveučilišta u Zagrebu
• prof. dr. sc. Jesenka Pibernik - Grafički fakultet Sveučilišta u Zagrebu
• Ljubica Marčetić Marinović, docentica - Umjetnička akademija Sveučilišta u Splitu
• Vanja Rakočević, asistent -Visoka škola tržišnih komunikacija s pravom javnosti Agora
Idejna začetnica Studentske kreativne radionice je Drena Milijević, ravnateljica IAT-a, direktorica tvrtke Tectus d.o.o. i glavna urednica časopisa Ambalaža/REGprint, koja pojašnjava kako je sve krenulo: “Utemeljenjem nagrada CROPAK za najbolju ambalažu na hrvatskom tržištu, točno prije deset godina, jedna od kategorija je bila i Studentski radovi re/dizajna ambalaže. Prerastanje te kategorije u Studentsku kreativnu radionicu CROPAK najbolje pojašnjava zacrtani cilj Radionica, a sve u funkciji uvođenja mladih kreativaca u procese dizajna/redizajna ambalaže poznate robne marke sukladno svim pravilima struke i tržišta, dakle upravo onako kako ih to očekuje u trenutku kada svoje znanje i talent ponude tržištu po završetku fakulteta”. Dodaje da je koncept Radionica vrlo detaljno postavljen uz precizan terminski i operativni plan, a sve aktivnosti i obveze sudionika regulirane su Pravilnikom s kojim se upoznaju i koji potpisuju sve uključene strane: “Svaki sudionik točno zna što i kada treba napraviti, a budući da su svi sudionici vrhunski profesionalci svoje struke, unatoč potrebnom angažmanu i uloženom vremenu i trudu, provedba do sada održanih Radionica je bila besprijekorna i ovom prigodom svima još jednom najiskrenije zahvaljujem”.
Studenti radove realiziraju u sklopu svoje institucije uz vodstvo mentora-vrsnih stručnjaka, voditelja kolegija vezanih uz dizajn ambalaže, te superviziju i korisne sugestije autora kreativnog zadatka i predstavnika robne marke. Supervizor i autor kreativnih zadataka svih dosadašnjih Radionica je višestruko nagrađivani dizajner Dean Vranić, glavni kreativni direktor Imago reklamne agencije d.o.o. iz Zagreba, kojemu se u superviziji Radionice CROPAK 2012 pridružila dizajnerica Izvorka Jurić, mag. diz. vizualne komunikacije.
Razrađeni koncept Radionice vodi studente kroz izazovno iskustvo rada za stvarnog naručitelja i u stvarnim tržišnim uvjetima, pa se na Prvom satu studentima zadaje kreativni zadatak dizajna/redizajna ambalaže konkretnog proizvoda, uz upute autora kreativnog zadatka i predstavnika tvrtke čiji je proizvod predmet Radionice. Uz vodstvo mentora, u definiranom vremenskom razdoblju, a sukladno terminskom planu, realiziraju se predlošci ambalaže.
Brojni benefiti za vlasnike proizvoda
Svaki mentor ocjenjuje predloške ambalaže svih studenata svoje grupe i najbolje nominira u prvu selekciju. Broj predložaka prve selekcije je minimalno šest (sukladno kriteriju konkurentnosti definiranom Pravilnikom) iz svake studentske grupe, a povećava se sukladno ukupnom broju radova pojedine studentske grupe po ocjeni njezina mentora.
Predloške prve selekcije, dakle, minimalno 30 predloška s pet institucija, ocjenjuje Ocjenjivački sud koji čine svi mentori, autori kreativnog zadatka, dva predstavnika tvrtke-vlasnika proizvoda i predstavnik organizatora. Već je u tim navedenim brojkama vidljiva jedna od značajnih prednosti koje ostvaruje vlasnik proizvoda odlukom o sudjelovanju – mnogobrojna svježa rješenja (re)dizajna ambalaže koja mu, prema iskustvima prethodnih vlasnika proizvoda uključenih u Radionicu, mogu prouzročiti i “slatke muke” u odabiru onog baš najboljeg.
Temeljem dosadašnjih iskustava održanih Radionica iskristalizirale su se i druge brojne prednosti za tvrtke koje se odluče da baš ambalaža njihovog proizvoda odnosno serije proizvoda bude predmet Radionice. Tvrtke su u mogućnosti pridonijeti jačanju svijesti javnosti o društvenoj odgovornosti potičući i nagrađujući rad mladih obrazovanih ljudi, proširiti baze potencijalnih budućih zaposlenika, promovirati svoj brand te pokazati “svijetu” da pružaju priliku razmišljanjima “izvan ustaljenih okvira”.
Drena Milijević ističe da posebno voli raditi s mladim ljudima i silno vjeruje u njihovu kreativnost. Iskustvo s dosadašnjih Radionica samo je potvrdilo tu njenu vjeru.
“Sigurna sam da, ako ponudite atraktivan zadatak s jasnim ciljem, uz definiranu provedbu i profesionalno vođenje, kreativnost možete samo potaknuti i doživjeti u punoj snazi, što se upravo i događalo na svakoj Studentskoj kreativnoj radionici CROPAK do sada, a to svakako očekujemo i ubuduće. Mlade ljude treba potaknuti i mobilizirati oko pravih zadataka i tada je njihova kreativnost neupitna”, zaključuje.
Pitamo je što bi poručila obrazovnim institucijama vezanima uz ambalažnu i grafičku industriju u smislu poticanja suradnje s gospodarstvom i obrnuto, a ona odgovara da su rezultati Radionica najbolja poruka svima: “Sinergijsko djelovanje i međusobno dopunjavanje, korištenje teorijskih znanja, vezanje uz praktična iskustva i usmjerenost ka razvoju sigurno je dobitna kombinacija za sve sudionike u lancu”.
Supervizor svih dosadašnjih Studentskih kreativnih radionica CROPAK, Dean Vranić, smatra da je većina naših fakulteta, nažalost, podosta akademski nastrojena te im nedostaje dodirnih točaka s realnošću, odnosno sa stvarnim poslovima. Stoga primjećuje da studenti takve projekte u pravilu smatraju iznimno interesantnima i rado se uključuju. “Cilj Radionice i razlog mog osobnog angažmana je upravo da im približimo stvarnost koja ih očekuje kada diplomiraju i nađu se na tržištu”, pojašnjava Vranić.
Po njegovoj ocjeni, na Radionicu se u pravilu uključuju studenti koji se na svojim fakultetima ubrajaju u one najambicioznije, ali isto tako i one s najvećim kreativnim potencijalom. Te dvije osobine idu jedna s drugom ruku pod ruku i međusobno se potiču.
No priznaje da ga je jako iznenadilo kako na nekim studijima zahtjeve klijenta (zadatak i smjernice) uopće ne doživljavaju kao nešto što je važno.
“Prihvaćanje savjeta i držanje zadanih okvira kod studenata jako varira ovisno o fakultetu s kojeg dolaze i ‘klimi’ koja tamo vlada. Neki smatraju da bolje znaju što klijentu treba, jer su upravo za to educirani. Naravno da se kao supervizor Radionice nemam prava uplitati u politiku pojedine ustanove ili voditelja kolegija, ali ono što im pokušavam prenijeti je važnost klijenta i njegovog zadatka. Posao dizajnera je u pravilu naručeni posao, a ne larpurlartizam, i bez klijenata nema potrebe za dizajnerima”, naglašava Dean Vranić.
Dodaje da je bilo doista dobrih dizajnerskih ambalažnih rješenja studenata koji su sudjelovali na dosadašnjim Radionicama, no nikada nije bilo nedoumica kod žiriranja koji su to radovi.
“Nekako su uvijek oni najbolji lako isplivali i svi članovi ocjenjivačkog suda do sada su bili zadovoljni konačnim odabirom. Kako vlasnik proizvoda (klijent) sam odabire pobjednički rad iz užeg izbora, ne mogu reći koliko su oni imali ‘problema’ pri donošenju konačne odluke, ali vjerujem da su imali slatkih muka, jer su rješenja često na razini koje se ni reklamne agencije ili profesionalni dizajneri ne bi sramili”, pojašnjava Dean Vranić.
Što su jači brandovi, to su izazovniji i inspirativniji za dizajniranje
I Drena Milijević smatra da je kreativni zadatak svake, do sada održane Radionice, bio izazov sam za sebe. Najviše su se razlikovali po zadanim elementima kao svojevrsnim smjernicama, ali i okvirima kojih se nužno trebalo držati u promišljanju redizajna ambalaže. Ponuđena rješenja svake Radionice u cijelosti su ispunila zacrtani cilj, a uz to su se poznati proizvodi u redizajniranoj ambalaži pobjednika Studentske kreativne radionice CROPAK već našli na policama trgovina ili ih to uskoro čeka.
“U tom smislu uspješnost svih dosadašnjih Radionica je podjednaka. Pobjednički radovi sudionika naših Radionica ocjenjuju se i na svjetskoj razini, sudjelovanjem na natječaju WorldStar Student koji organizira Svjetska organizacija za ambalažu. Iako su svi do sada nominirani radovi postigli zavidan uspjeh, posebno bih istaknula redizajn Kraševih VIC krekera, predmeta prve Radionice, djelo mladog kreativca Marina Krstačića Furića s riječke Akademije primijenjenih umjetnosti, koji je na tom svjetskom natječaju osvojio 26. mjesto u konkurenciji 158 radova. Mentorski je Marina vodio Aljoša Brajdić, docent na Odsjeku za primijenjene umjetnosti Katedre za grafiku”, kaže Drena Milijević.
Vranićevo je mišljenje o Studentskoj kreativnoj radionici CROPAK vrlo visoko pa kaže: “Projekti poput natječaja za najbolju ambalažu CROPAK i Radionica neosporno utječu na razvoj svijesti o potrebi cjelovitog promišljanja dizajna ambalaže sa svih aspekata te sa sigurnošću znam da studente takvi projekti jako motiviraju u tom smjeru. Nažalost, nije lako na malom tržištu poput našeg imati tako specijalizirane dizajnere koji mogu sebi dopustiti luksuz da žive samo od dizajna ambalaže”, kaže Dean Vranić.
Pitamo ga misli li da će budući dizajneri morati zatomiti neke svoje interese da bi se uklopili u trenutačnu ponudu i potražnju za dizajnerskim ambalažnim rješenjima u Hrvatskoj, Vranić odgovara: “Dizajner je, kad se odlučio baviti tim poslom, pristao raditi po narudžbi. Dakle, ne da bi zadovoljavao vlastite interese, nego prije svega interese klijenta. Jasno da, ovisno o reputaciji koju stekne, može i svoje interese lakše ‘progurati’, ali mladim dizajnerima bi bilo puno konstruktivnije da za početak porade na svojim sposobnostima kako što bolje zadovoljiti zahtjeve klijenta”.
Teško mu je izdvojiti neki proizvod koji bi osobno volio vidjeti kao predmet sljedeće Radionice, ali smatra da što su jači brandovi, to su i izazovniji i inspirativniji za dizajniranje. “Istina je da su s veličinom branda i ograničenja koja se postavljaju pred dizajnere obično veća, ali to da ste upravo vi oblikovali ambalažu za neki takav proizvod, koji milijuni ljudi svakodnevno koriste, je i za mene još i danas neizmjerni izazov. Možete samo zamisliti što to predstavlja mladom studentu u smislu motivacije, ali i kao referencija ako njegovo rješenje bude odabrano”, zaključuje Vranić.
Angažman na pripremi i realizaciji predstojeće Radionice zadovoljstvom ispunjava i Drenu Milijević: “Neosporno je da sve strane koje sudjeluju ostvaruju značajne benefite. Naš benefit kao organizatora je zadovoljstvo realiziranom idejom, razvojem zacrtanih projekata i profesionalnim napretkom te ostvarenom suradnjom sa svim sudionicima u lancu.
Svima još jednom od srca zahvaljujem na dosadašnjim izuzetno pozitivnim iskustvima i veselim se radu i rezultatima koje će donijeti Studentska kreativna radionica CROPAK 2013. Uvjerena sam da će kreativni zadatak predstojeće, pete Studentske kreativne radionice CROPAK 2013 biti jednako atraktivan i izazovan kao prethodni. Stoga pozivam vlasnike poznatih robnih marki da redizajn ambalaže povjere mladim kreativcima i sigurno neće pogriješiti”, zaključuje idejna začetnica i koordinatorica projekta Drena Milijević.
KRAŠ
Prepoznali smo društveno odgovornu intenciju
Kraš prehrambena industrija d.d. iz Zagreba tvrtka je koja se odlučila sudjelovati na prvoj Studentskoj kreativnoj radionici CROPAK 2009. godine, a o iskustvima te premijerne Radionice razgovarali smo s Marijem Fraculjem, direktorom projekata Kraša d.d. koji je studentima predstavio zadatak - redizajn ambalaže robne marke VIC.
“Studentska kreativna radionica CROPAK najavljena je kao projekt koji će povezati profesionalne dizajnere i predstavnike gospodarstva s obrazovnim institucijama u cilju edukacije i uključivanja studenata u realne procese dizajna ambalaže. Kraš je prepoznao tu društveno odgovornu intenciju te se uključio dajući studentima zadatak redizajna VIC-a”, kaže Fraculj. Na završnom glasanju za najbolji redizajn na Kraševoj web stranici i na Facebooku je sudjelovalo čak 20.000 glasača. Najboljim je proglašen rad Marina Krstačića Furića s Akademije primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci.
Ipak, pobjednički redizajn još se uvijek nije našao na policama trgovina, a Fraculj kaže da VIC nije redizajniran zbog Kraševa fokusa na druge brandove u posljednje tri godine kao što su Kiki, Bronhi, Životinjsko carstvo, Bajadera…, ali, kad uskoro i redizajn slanog asortimana dođe na red, rad Marina Krstačića Furića će svakako poslužiti kao kvalitetan predložak.
“Uživam u procesu stvaranja, a sama pobjeda na Radionici donijela mi je potvrdu ne samo dobro obavljenog zadatka, nego i želje za daljnjim bavljenjem dizajnom. Svakom mladom dizajneru mnogo znači priznanje, pa tako i meni”, kaže nam Marino Krstačić Furić. Pomisao da bi se redizajn VIC-a mogao naći na policama trgovina za njega je jako uzbudljiva.
“Komunikacija proizvoda s konzumentom je najbitnija stavka u procesu. Za odabir proizvoda potrebno je svega nekoliko sekundi, a proizvoda ima mnogo. Taj zahtjevan test potvrdio bi je li dizajn ispunio svoju funkciju”, objašnjava Krstačić Furić. Radionice su, po njegovu mišljenju, za svaku pohvalu, pogotovo iz pozicije studenata jer predstavljaju idealnu priliku za učenje procesa koji ne uključuje samo dizajn, nego mnogo više faktora, od briefinga, marketinga, preko statističkih podataka i studija proizvoda do konkretne proizvodnje. Sam proces rada praćen je mentorskim savjetima, a u slučaju Marina Krstačića Furića to je bio Aljoša Brajdić, docent na Odsjeku za primijenjene umjetnosti Katedre za grafiku. Studij je danas daleko iza tog mladog kreativca. Radi kao freelance grafički dizajner u suradnji s Anom Tomić, uglavnom projekte na području kulture. Tako je radio za Zagrebačko kazalište mladih, projekte Drugo more, Iks., A.na.nas.... Referencija da je osmislio redizajn proizvoda jedne tako renomirane tvrtke kao što je Kraš za sada mu je jako dobra stavka u portofoliju, a smatra i da je bitno vjerovati u svoj rad.
ATLANTIC - NEVA
Novi sjaj ambalaže osigurava bolju prodaju
Studentska kreativna radionica CROPAK 2010. je bila u znaku linije proizvoda Ralon i Atlantic Grupe, odnosno Neve kao njene članice koja se bavi proizvodnjom kozmetike. Najboljim radom redizajna ambalaže tog renomiranog branda ocijenjen je rad studenta Tomislava Maričića sa zagrebačkog Grafičkog fakulteta, pod mentorstvom prof. dr. sc. Jesenke Pibernik, a redizajnom su u Atlantic Grupi bili iznimno zadovoljni.
“Pobjedničko rješenje ambalaže Ralona uvelike je odgovaralo onome kako smo i sami vidjeli proizvode unutar linije. Stoga je izrada konačnih vizualnih rješenja ambalaže na većini proizvoda zahtijevala tek manje izmjene”, kaže Marko Kufrin, tadašnji voditelj robne marke Ralon.
Da su i kupci prepoznali vrijednost redizajna ambalaže pokazali su i podaci da se u narednom periodu ostvario rast prodaje linije Ralon.
“Iako je ponekad teško reći koji je faktor ključan u promjeni trenda prodaje proizvoda, novi vizualni sjaj ambalaže Ralona kao zbilja kultnog branda sigurno je pozitivan doprinos “, kaže Kufrin te dodaje da su reakcije potrošača bile gotovo u potpunosti pozitivne. Naš je cilj bio da izgled ambalaže najprodavanijih proizvoda unutar linije zadržimo esencijalno istim, ali da ga osvježimo modernim vizualnim standardima i kreativnom energijom koju posjeduju mladi talenti.
S obzirom da je riječ o liniji proizvoda duge tradicije, studenti su imali težak zadatak u kojem su svoju kreativnost trebali prilagoditi našim zahtjevima koji su od njih tražili moderno, ali istovremeno i razmjerno konzervativno rješenje. Tražio se vizualni ‘update’, ali ne izvan tračnica kojima je brand već desetljećima uspješno išao”, tumači Kufrin.
Nagrađenom studentu Tomislavu Maričiću pobjeda znači puno, jer to je bio njegov prvi dizajnerski uspjeh, velika motivacija za nastavak u pravom trenutku te osobna potvrda da je na dobrom putu.
“Jako mi je drago što je moj koncept realiziran. Svaki ‘susret’ s Ralonom me podsjeća na vrijedno iskustvo stečeno kroz Radionicu”, kaže Maričić koji se sa svojim dizajnom ambalaže svakodnevno susreće na policama trgovina. Referencija da je osmislio dizajn ambalaže za veliku tvrtku kao što je Atlantic Grupa, odnosno za tako poznati proizvod kao što je Ralon, po Maričićevim je riječima vrijedna i već mu je pomogla u ostvarivanju nekih novih projekata.
“Pobjeda mi nije bila ni na kraj pameti”, kaže Maričić koji smatra da je Radionica iznimno vrijedno iskustvo za svakog studenta sudionika upravo zbog toga jer im približava realnu poslovnu situaciju koja ih očekuje nakon studija. U međuvremenu je završio studij i radi samostalno kao grafički dizajner.
“Zasad sam jedino siguran da je dizajn ono čime ću se baviti. Idealno bi bilo spojiti ugodno s korisnim, putovati i raditi kao dizajner, ostvariti suradnju u inozemstvu”, zaključuje Maričić.
Suban
Nadasve originalna rješenja
Redizajn ambalaže linije proizvoda kozmetike s posebnom namjenom Suban tvrtke Suban d.o.o. iz Strmca bila je tema Studentske kreativne radionice CROPAK 2011., a pobjedu je odnio Andrea Brajnović, student Akademije primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci pod mentorstvom doc. Aljoše Brajdića. Vlasnica i direktorica tvrtke Suban Katica Suban kazala nam je da je pobjedničko rješenje ponudilo odmak od dotadašnjeg dizajna, a istovremeno je sadržavalo elemente koji su projektnim zadatkom bili postavljeni.
“Zadatak je prezentiran studentima u Zagrebu uživo, a istovremeno smo bili telekonferencijskom vezom spojeni sa Sveučilištima u Rijeci i Splitu “, pojašnjava Katica Suban dodajući da su studentska rješenja bila nadasve originalna.
“Nije jednostavno povezati naše želje i ideje studenata, ponekad je upitna i mogućnost realizacije neke ideje ili praktičnost pojedinog rješenja, a tu je i pitanje cijene nove ambalaže u odnosu na cijenu proizvoda, stoga su se tijekom Radionice naši komentari kao sponzora često vrtjeli oko tih dilema, čak i češće nego oko samog dizajna”, kaže Katica Suban.
Smatra da suradnja obrazovnih institucija, dizajnera i tvrtki iziskuje poprilični angažman svih strana, a na nju je poseban dojam zbog uloženog truda ostavio angažman supervizora. “Radionica je ispunila očekivanja u smislu redizajna, no da bi rješenje bilo cjelovito, trebalo bi odraditi i pripremu za tisak za primjenu prihvaćenog rješenja jer se u toj fazi još uvijek odrađuju neki elementi dizajna koje treba prilagoditi situaciji”, mišljenja je Katica Suban. Neki su se kupci oduševili novim dizajnom ambalaže proizvoda Suban, drugima je stari bio draži. Prodaja jednog od proizvoda iz linije Suban se povećala, no Katica Suban napominje da s dodatnom promocijom kreću u jesen.
“Smatram da bi dizajn trebao biti prije svega jednostavan i razumljiv, pa sam u tom smjeru i osmislio koncept ambalaže”, kaže Andrea Brajnović, autor pobjedničkog rješenja.
“Ovakva vrsta suradnje približava gospodarstvenike i njihove ciljeve s osobama koje će te ciljeve ispuniti. Sve je popraćeno stručnim vodstvom mentora koji nadgleda s profesionalne strane, što je svakako odlična kombinacija i za nas studente koji stječemo iskustvo u praksi”, kaže Brajnović. Nesebično kaže da je među ponuđenim rješenjima bilo mnogo dobrih radova.
“Jako me obradovala pobjeda. Nadam se da će mi ova nagrada biti dobra referencija kada budem tražio posao, želja mi je nastaviti baviti se dizajnom. Trenutačno sam pri kraju studija, riješio sam u roku sve ispite, ostao mi je još samo diplomski rad, koji je također pri kraju”, zaključuje Brajnović.
Podravka
Studentski radovi nadmašili su naša očekivanja
Tvrtka Podravka d.d., Koprivnica sudjelovala je u Studentskoj kreativnoj radionici CROPAK 2012. Zadatak je bio redizajn ambalaže linije proizvoda Kviki, a pobjedu je odnijela studentica Nensi Benazić s Akademije primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci, opet pod mentorstvom Aljoše Brajdića. Od Vedrana Keleka, direktora marketinga Dječje hrane, kremnih namaza i snacka Podravke d.d. saznajemo da odluka o izboru pobjednika nije bila laka: “Pristigli radovi su nadmašili naša očekivanja, zbog čega smo vrlo zadovoljni. Iako su razlike među finalistima bile neznatne, rad Nensi Benazić je bio nijansu bolji kada smo ocjenjivali inovativnost i diferenciranost komunikacijske poruke te usklađenost kompozicije svih elemenata dizajna”.
Naš sugovornik kaže da su se, nažalost, od trenutka kad su startali s projektom, na tržištu dogodile bitne promjene u strukturi potrošnje, aktivnostima konkurencije, trgovačkih kuća, ali i na tržištu nabave resursa za proizvodnju. Inicijalno postavljene planove su zbog toga morali promijeniti pa su bili prisiljeni prolongirati odluku o implementaciji pobjedničkog dizajna.
“Zadatak izrade dizajna ambalaže Kviki proizvoda povjerili smo studentima jer smo htjeli dobiti nove i nadahnute ideje koje nisu opterećene ustaljenim odnosima klijenta i agencije”, kaže Vedran Kelek. Dodaje da je Radionica u potpunosti ispunila Podravkina očekivanja.
“Gledajući s distance, izrada kreativnog rješenja ambalaže je vrlo zahtjevan proces. Iako traži svojevrsnu umjetničku inspiraciju, ipak taj kreativni proces moramo staviti u okvire kako bi inicijalna inspiracija bila pretočena u komunikacijsku poruku koju će prihvatiti ciljna skupina. Ovaj je projekt postavljen tako da mi kao klijent sa studentima komuniciramo na jednak način kao što komuniciramo s kreativnom agencijom od koje naručujemo dizajn nekog proizvoda. Supervizori su profesionalni dizajneri (na ovoj je Radionici u ulozi supervizorice, uz Deana Vranića, bila i Izvorka Jurić, mag. diz. vizualne komunukacije op.a.) i oni usmjeravaju rad studenata. Mentori osiguravaju da dizajn bude u skladu s akademskim postulatima. Ovako opisan projekt je vrlo edukativan i vjerno simulira odnos između agencije i klijenta”, pojašnjava Vedran Kelek. Dodaje da se prezentiranih rješenja sigurno ne bi posramila niti jedna vrhunska hrvatska kreativna agencija.
Studentica Nensi Benazić se nada da će joj pobjeda na Radionici jednog dana omogućiti da lakše pronađe posao, a i drago joj je što je uspjela dobiti priznanje za uloženi trud. Veseli je mogućnost da svoj dizajn vidi na policama trgovina.
Pobjednica redizajna ambalaže Kvikija trenutačno studira na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci petu godinu, odnosno diplomski studij.
“S obzirom su mi glavni predmeti grafički dizajn i slikarstvo, namjeravam se i nakon studija time baviti. Željela bih raditi u dizajnerskom studiju ili u nekoj poznatoj tvrtki. No svakako bih se uz to voljela nastaviti baviti i slikarstvom”, otkriva svoje planove Nensi Benazić.
Nataša Gajski Kovačić