« Povratak na sadržaj Broj 2 | Godina 2012

Ranko Njegovan, direktor i vlasnik tvrtke Aster, Split

Orijentirani smo prema znanju!

Splitska tvrtka Aster nedavno je investirala u softver Kodak Prinergy Connect s InSite sustavom koji pridonosi potpunom uređenju proizvodnog tijeka. Međutim, tu aktivnosti ne prestaju. U planu je proširenje djelatnosti na kreativni dio, što će u sinergiji s bogatim produkcijskim iskustvom tržištu ponuditi novu kvalitetu i višu razinu radnog komuniciranja.
Ranko Njegovan, direktor i vlasnik tvrtke Aster, naglašava važnost ulaganja u znanje i kvalitetnu komunikaciju s kupcima te u standardizaciju proizvodnje koja je jedini ispravan put kako bi se udovoljilo sve većim zahtjevima tržišta.

P: Tvrtka Aster uspješno posluje od 1995. kontinuirano osiguravajući klijentima kvalitetnu repropripremu i digitalnu izradu klišeja za fleksotisak. Molimo, predstavite ukratko Aster danas.
O: Aster je utemeljen prije 17 godina. Osnovna djelatnost su grafička priprema i fleksotiskarski klišeji za sve ambalažne proizvode. Uskoro ćemo proširiti našu djelatnost na kreativni dio i napraviti sintezu s našim bogatim produkcijskim iskustvom i na taj način, dakle, dizajnom utjecati na kvalitetu ambalažnog proizvoda.
Posao moraju raditi kompetentne osobe, a u našoj praksi svakodnevno srećemo osobe koje loše komuniciraju jer je problem u pomanjkanju znanja. To u proizvodnoj praksi znači sljedeće: loša komunikacija uzrokuje probleme s kvalitetom proizvoda. Uvijek smo bili orijentirani prema znanju i to će u godinama koje dolaze biti odlučujuće. Tehnologija je sve dostupnija, a znanja i iskustva se ne mogu stjecati preko noći. Imamo viziju naše tvrtke u idućem petogodišnjem periodu... znamo gdje moramo doći.

P: Kojom opremom raspolažete i na koji se način informirate o tehnološkim novostima?
O: 
Opremljeni smo kvalitetnom tehnologijom, a trenutačno preferiramo nabavu softvera i mjernih instrumenata. Tržište se mijenja, izlaze nove generacije opreme, zahtijeva se viša kvaliteta i kraće vrijeme realizacije pa smo odlučili u sljedećem periodu investirati u softver i opremu. Educiranim osobama, a mi to jesmo, najkvalitetniji izvor informacija je literatura i internet. Postoje on line časopisi u kojima se prezentiraju najnovija dostignuća, ali i vrhunska industrijska iskustva u formi kratkih članaka, s tabelama i grafovima u kojima je sve jasno. Preferiram FTA, DFTA i talijanski ATIF. To su vrhunske stručne institucije koje provode svoja istraživanja i edukaciju svojih članova. To su poznati asovi fleksotiska, direktori kvalitete u velikim sustavima i druge kompetentne osobe. Osim literature, često komuniciramo s trgovcima tehnologijom, međutim nisu baš svi znalci pa morate biti oprezni kod primanja informacija.
P: Nedavno je Aster napravio značajnu investiciju u softver, nabavivši Kodak Prinergy Connect s InSite sustavom. O čemu je riječ i što implementacija tog workflow rješenja donosi Asteru u smislu konkurentnosti na tržištu?

O: Ovo je jedan vrlo fin i sofisticiran proizvod pomoću kojeg potpuno uređujemo kompletan proizvodni tijek. Proizvodni tijek ili workflow uključuje i komunikaciju s kupcima. Elementi workflowa mogu se automatizirati (fleksotisak), a u ofsetnoj produkciji tijek od kupca do gotove ploče potpuno je automatiziran. Workflow nas zapravo stalno tjera prema nalaženju jednostavnijih i bržih puteva za realizaciju.
Sustav se sastoji od InSite prepress portala i Prinergy Connecta.
InSite je web portal koji opslužuje tiskarsko okruženje i njihove klijente. U proces se uključuju prodaja, marketing, tehnolozi i dizajneri te svi oni koji sudjeluju u procesu izrade proizvoda. Dakle, svi koji sudjeluju u pripremi proizvoda, preko InSitea mogu vršiti različite provjere, kao npr. separacije, mjerenje pojedinih pozicija denzitometrom, provjeru dimenzija itd. Ako treba napisati neku primjedbu, postoje alati kojima se to radi. Dakle, ono što radite na probnom otisku (provjera teksta i slično), sada radite on line na ekranu. Važno je napomenuti da sustav bilježi svaki pristup, svaku intervenciju tako da postoji sljedivost s aspekta upravljanja kvalitetom.
InSite je vrlo ugodan jer našim klijentima pruža udobnost u radu. On je pristupačan sedam dana u tjednu 24 sata. Ljudi koji putuju ili koji su na odmoru, a moraju obaviti ovjeru, mogu se preko interneta spojiti na naš server i obaviti posao. Isto tako, ovim su sustavom sve aktivosti brže i učinkovitije, a troškovi niži.
Sve se datoteke šalju preko InSitea u Aster. Sustav prima različite formate koje pretvara u PDF. Prvi korak koji sustav radi je preflight, dakle, provjera datoteke. Ako ona ne odgovara minimalnim zahtjevima koji se postavljaju za svakog kupca, sustav šalje izvješće u kojem vas upozorava što je potrebno ispraviti.
InSite je spojen s Prinergy Connectom koji u sebi ima kompletne radne procedure. Za svakog kupca potrebno je definirati sve tehnološke podatke koji se zatim spajaju u proces. Tu se nalazi kompletno upravljanje bojama (color management), sustav za rastriranje Maxtone, Hyperflex i DigiCup te sustav za montažu.
Upravljanje bojama je posebno poglavlje koje zahtijeva neka druga znanja i posebne mjerne instrumente za izradu color profila koji su važni za izradu preciznih probnih otisaka. Za uspostavu upravljanja bojama potrebno je obaviti tiskarski test ili fingerprinting koji je temelj upravljanja bojama. Također, za kvalitetno rastriranje, koristeći Maxtone, Hyperflex i DigiCup, potrebno je detaljno poznavanje tehnologije tiska kako bismo se mogli kvalitetno prilagoditi nekoj konkretnoj situaciji. I ovdje je potrebno probno tiskanje koje je temelj za kvalitetnu prilagodbu.
Implementacija će zahtijevati dosta vremena jer moramo priskrbiti niz tehnoloških informacija naših kupaca. Dakle, cilj nam je uspostaviti kvalitetan sustav koji će našim sadašnjim i budućim kupcima omogućiti kontroliran i pouzdan servis, upravo onakav kakav im treba.
Uskoro formiramo marketing koji će svakodnevno komunicirati s tržištem i, uz određeni rad i znanje kojim raspolažemo, u dogledno ćemo vrijeme imati rezultat. I još nešto, uskoro ulazimo u EU i ne mislimo biti pasivni, stoga se aktivno pripremamo. S ovakvim pristupom i navedenim alatima ostvarit ćemo prednost na tržištu.

P:
Na kojim ste sve tržištima prisutni i planirate li daljnje širenje, odnosno izvoz proizvoda i usluga na neka nova tržišta?
O: Bili smo prisutni na svim područjima u bivše Jugoslavije, osim Crne Gore i Makedonije. S nekih se područja povlačimo jer procjenjujemo da će proći dosta vremena dok se ne dogodi nešto kvalitetno, a i ekonomska situacija je nepovoljnija nego u Hrvatskoj. Imamo ambicija za širenje, ali prije toga moramo stvoriti kvalitetan sustav, a to znači snažnu digitalnu infrastrukturu, organizaciju i bogatiju ponudu. Imamo ambicije raditi za EU tržište i, naravno, za prostor bivše Jugoslavije.

P: Posebnu pažnju Aster pridaje kvaliteti proizvoda.
O: 
Naravno, to je temelj svega. Uredno nadziremo procese i nastojimo preduhitriti probleme. Točno znamo kakav klišej izlazi i što možemo očekivati u procesu tiskanja. I tada počinju problemi. Jedan dio naših kupaca nije obrazovan za tiskarske poslove, nego rade onako kako misle da je dobro. Njihovi procesi nisu pod kontrolom, radi čega dolazi do raznih problema i, naravno, uvijek se sumnja u klišeje i pripremu. Postoje, grubo gledano, dvije vrste problema: oštećenje klišeja i neodgovarajuća kvaliteta otiska.Tu je i komunikacija otežana i uglavnom se svodi na to da nam netko samouvjereno drži predavanja iz grafičke tehnologije. Tiskari naturšćici ne mogu se nikako pomiriti s argumentima da oni nešto dobro ne rade ili da su negdje pogriješili. Kada dobijemo natrag klišeje ili otiske, imamo mogućnosti ispitati i točno vidjeti što se dogodilo u procesu u konkretnom slučaju. Uzrok tome je neodgovarajuće upravljanje procesima, tu su problemi s viskozitetom, regulacijom pritiska, neodgovarajuće podešavanje tiskarskog stroja koji prouzrokuje udarce koji se vide na otisku, prečesto mijenjanje materijala i sl. i, naravno, mi koji radimo te poslove nikada nismo u pravu. Znamo se i svađati i to stvara lošu i nekonstruktivnu atmosferu. Ima još puno takvih slučajeva i jednom ću se prisiliti sve to staviti na papir jer je to stanje fleksotiska na ovim prostorima. Oni koji imaju znanja i zahtjevnu proizvodnju, tamo nema problema. Dobro se komunicira i tada je uvjet za postizanje kvalitete osiguran.
Zaključak: kad je nešto dobro, tada je zaslužan tiskar, a kada nešto nije kako treba, krivi su priprema i klišeji. Međutim, znalci fleksotiska kažu sljedeće: u pripremi je sadržan veliki dio kvalitete tiska.

P: U pripremi je stručna knjiga na temu kvalitete u fleksotisku i standardizacije za ambalažu. O čemu se radi i koje benefite standardizacija donosi?
O:
 Na razmišljanje o knjizi navele su me moje bilješke i reklamacijski zapisnici koje uredno vodim. Zapravo, krenuo sam istraživati kvalitetu tiska ambalažnih proizvoda na velikom broju uzoraka. Imam jednu veliku kutiju s uzorcima koje još uvijek sakuplja cijelo moje susjedstvo i supruga, naravno. Od tih škovaca stvaram globalnu sliku o kvaliteti tiska, koja je moj fokus. Moram naglasiti da sam se i u “prethodnom životu”, prije samostalnog rada, bavio problemom tiskanja i kvalitetom. Kada se stvari gledaju po elementima, osim tehnike tiska, stvari su iste, postoje zajednički nazivnici. Kakva je razlika kada IFRA ocjenjuje proizvode u odnosu na FTA na natjecanjima kvalitete? Nema razlike, u svim tehnikama tiska promatraju se isti elementi: oštrina detalja, kvaliteta rasterske točke, sivi balans itd. Naravno, pogreške su različite jer su različite tehnike tiska. Zapravo, standardiziranim procesima izbjegavamo probleme koji se događaju u procesima, standardiziran proces je uređen proces.
Moram također naglasiti da, kada spominjem standard, mislim isključivo na ISO DIS 12647-6 (nova revizija standarda) u kojem je upravljanje bojama glavni zadatak. Namjera mi je prikazati varijable u procesu, kako do njih dolazi i kako ih dovesti u dopušteno, tolerantno područje. Najvažnija stvar koja se postiže standardima za tisak je ponovljivost kvalitete, a to je najbitnija stvar kod ambalažnih proizvoda.
Korištenje color managementa zah­tijeva standardizirani rad, u protivnom će se probni otisci razlikovati od tiskane ambalaže. Koristim isključivo podatke nastale u Asteru, koje uspoređujem s dostupnim podacima i vrijedećim standardima. Sređujem gomilu podataka; koncept je odavno napravljen, ali treba to napisati.
Imam jedan problem, a to je recenzija... ne poznajem nikoga tko se bavi tim područjem.

P: Kako procjenjujete stanje ambalažnog fleksotiska u Hrvatskoj?
O: 
Ovog trenutka u Hrvatskoj ambalažni fleksotiskari planiraju investicije. Ne poznajem nijednog koji nešto ne planira. Hrvatska ima problem malog tržišta i slabog znanja.

P: Investicija u Kodak Prinergy Connect dio je digitalne infrastrukture koja je nužna za buduće investicije. Koji su Vam daljnji planovi?
O: 
Ova infrastruktura je fleksibilna te sutra možemo na nju priključiti npr. digitalni tiskarski stroj ili bilo koji drugi izlazni uređaj. Sada je na redu sustav kojim ćemo nadzirati proizvodnju i troškove. A nakon toga bit će iznenađenje.
Sve mora biti digitalno.

Razgovarala: Tihana Lešić
 

Institut Infoblic

Elektroničko izdanje

Više...

 

PARTNERI: