« Povratak na sadržaj Broj 3 | Godina 2009

Boris Mikšić, vlasnik i predsjednik Uprave EcoCortec d.o.o., Beli Manastir

Tvornica s vizijom

Iako nije želio otkriti o čemu je riječ, Boris Mikšić ekskluzivno je najavio nastup na CROPAK-u sljedeće godine – prema njegovoj tvrdnji, vrhunac tehnologije stiže iz EcoCorteca!
S Borisom Mikšićem, ambalažnoj branši poznat po tehnološki sofisticiranoj tvornici u Belom Manastiru, razgovarali smo o njegovom stavu prema materijalima, posebice polimerima, tehnološkim mogućnostima EcoCorteca te planovima za budućnost. Posebno je zanimljiv njegov idealistički stav prema “zelenijoj” budućnosti i najava za FEST.A CROPAK 2010.

U Hrvatskoj je, kao i u svijetu, u posljednje vrijeme aktualna tema štetnosti plastičnih vrećica te njihova zamjena ekološki prihvatljivijim alternativama. Kakvo je Vaše mišljenje o inicijativama ekoloških udruga za zabranu plastičnih vrećica u Hrvatskoj?
Problem je zbrinjavanje vrećica te cijena plastike - polietilena - koja svaki dan raste. U Americi su neki gradovi poput San Francisca i Seattlea zabranili prodaju plastičnih vrećica u trgovačkim centrima. I država Minnesota zabranit će početkom sljedeće godine vrećice koje nisu biorazgradive. U Norveškoj je takva situacija aktualna već četiri do pet godina, a u Hrvatskoj će to ipak ići malo teže. Smatram da je jako dobra stvar što ekološke udruge promoviraju zabranu polietilenskih vrećica. Mi i surađujemo s njima - naši distributeri, tvrtka Eco Positiva - jedni su od organizatora prosvjeda za zabranu plastičnih vrećica.
Mora li sve biti biorazgradivo - ne mora, mora li sve biti iz biomase - bilo bi dobro

Smatrate li Hrvatska u dovoljnoj mjeri razvila svijest o potrebi očuvanja okoliša?

I tu, naravno, postoje lobiji. Neće ni polietilenaši tako lako pustiti tržište. Vjerujem da je najvažnije ekološko osvješćivanje ljudi, ali to je najteže provesti. S druge strane, ne može se pisati regulativa, ako ne postoji adekvatna proizvodnja.

Je li EcoCortec jedini pro­izvođač biorazgradivih vrećica u Hrvatskoj?
To je pitanje definicije. Neke su vrećice razgradive, a neke su biorazgradive. U našoj ponudi su biorazgradive, bazirane na biomasi. U Americi je trend da se sva plastika radi od biomase, s ciljem neopterećivanja cijene nafte i zemnog plina tisućama tonama plastike koja se zapravo može proizvesti iz biomase - i tu je Amerika daleko ispred čitavog svijeta. U Europi se više išlo u smjeru da bude biorazgradiva, bez obzira na to iz kojeg izvora dolazi. Tu dolazi do neravnoteže. Mora li sve biti biorazgradivo - ne mora, mora li sve biti iz biomase - bilo bi dobro.

Što mislite o biorazgradivoj vrećici u ponudi trgovačkog lanca Spar koji je prvi uveo takve vrećice u svoj asortiman?
Što se tiče Sparove vrećice, ona je preskupa. Mi je možemo napraviti za 30 lipa, i to iz biomase, a njihova je sintetska.

S obzirom na glad u svijetu, postavlja se etičko pitanje je li moralno koristiti sirovinu namijenjenu prehrani za proizvodnju vrećice?
Nusprodukti proizvodnje škroba mogu se pretvoriti u plastiku. Biomasa nije hrana za ljude, a naši proizvodi nisu od kukuruza, nego od biomase.

EcoCortec je na području Europe i Amerike patentirao sve moguće kombinacije biorazgradivih polimera. Koje su prednosti kombiniranja materijala?
Polimere treba kombinirati zbog različitih svojstva kako bi se dobila mekoća, čvrstoća, zavarljivost... EcoCortec je bio na samom početku te tehnologije, pa smo i danas partneri snažne tvrtke Cargill iz Minesotte. Imamo osigurane ogromne količine polimera koje se inače u Europi teško mogu nabaviti i to su oni dobiveni iz biomase.

Postoje li ograničenja u ko­ri­šte­nju EcoCortecove biorazgradive vrećice s obzirom na njezine karakteristike? Je li cijena konkurentna?
Na vrećici su otisnuti certifikati koji vrijede na razini Europe i dva jedina standarda koja postoje za biorazgradivost. Jamčimo da je naša vrećica 100 posto biorazgradiva i kompostabilna, da se sastoji od 70 posto obnovljivog materijala i da je potpuno bez polietilena. Kad cijena nafte prijeđe 70 dolara po barelu, ona smo mi konkurentni, a kad je ispod, onda je polietilen nešto jeftiniji.


 

  DAN OTVORENIH VRATA


EcoCortec je krajem rujna u belomanastirskoj poslovnoj zoni nakon dvije godine rada organizirao Dan otvorenih vrata, kada je prezentirano najnovije dostignuće na području pakiranja: EcoCorr®, biorazgradiva antikorozivna folija s antistatičkom zaštitom. Najavljena je i kupnja novog stroja i daljnje proširenje proizvodnih i skladišnih kapaciteta te u skladu s tim i planirano novo zapošljavanje. Trenutačni je kapacitet tvornice 5000 tona godišnje, a s novim strojem uvećat će se 50 posto.  


Ipak, nema je u hrvatskim trgovačkim centrima? Zašto?

Slali smo ponude, ali mnogi konkurenti, kombinirajući različite materijale, dobivaju jeftinije vrećice koje su razgradive, ali ne i biorazgradive. Kad se u javnosti govorilo o mogućim proizvođačima vrećica za trgovački centar Spar, Vinko Mladineo iz Fonda za zaštitu okoliša nije nas ni spomenuo. Prije toga bili smo pet ili šest puta kod njega na sastanku i predstavili mu naš program i poslovanje.

Hoćete reći da nemate potporu specijaliziranih hrvatskih institucija?
Mogu reći da sam razočaran. Ne znam zašto nas je Mladineo prešutio, to me je stvarno smetalo. Možda im nije interesantno da takva tvornica posluje u Hrvatskoj. Nije logično, ali... Dobru suradnju ostvarujemo s institutom Ruđer Bošković, Fakultetom strojarstva i brodogradnje, i to najviše u segmentu ekstruzije.

Uz biorazgradive vrećice, što je u žarištu proizvodnje u EcoCortecu?
Iako smo u Americi na drugom ili trećem mjestu po proiz­vodnji vrećica, one u pravilu ne utječu previše na naše poslovanje. Ipak, najviše nas interesiraju tehnički proizvodi, npr. kompletna rješenja ambalaže za automobilsku industriju, biorazgradivi papiri – kombiniranje biorazgradivih polimera s papirima.

Prošle su dvije godine od otvorenja tvornice u Belom Manastiru. Ostvaruju li se Vaša očekivanja vezana uz poslovanje?
Tvornica je jedna od najmodernijih, a u tom smjeru je i građena. Mi smo znali da idemo u dugoročan projekt i da ne možemo preko noći očekivati rezultate. Tehnički je tvornica u Belom Manastiru bolja i kvalitetnija od one u Americi. Ipak, jedina tvornica koja je ekonomski opravdana, u ovom trenutku, je upravo ona u Americi.

Jedan od razloga otvaranja tvornice u Baranji bio je taj što ste glavnu sirovinu za biorazgradive folije - granulat - uvozili iz Amerike, a cilj je bio surađivati s domaćim proizvođačima. Je li očekivana suradnja ostvarena?
Škrobara ima određene probleme unutar tvrtke koje nikako ne rješavaju. Još uvijek nisu krenuli s proizvodnjom, pa zasad moramo uvoziti granulat iz SAD-a. Škrobara je udaljena 500 m od naše tvornice, ima kapacitet 110 000 tona, a to će nam biti dovoljno za snabdijevanje cijele Hrvatske i regije.

EcoCortec je razvio dvije nove tehnologije, Eco Film i Eco Works koje su u redovnoj proizvodnji u tvornici. Molimo, opišite prednosti tih tehnologija.
Eco Film i Eco Works nude potvrđenu biorazgradivu alternativu polietilenskim folijama i vrećicama, dok su uporabne karakteristike daleko superiornije u odnosu na PE-LD i PE-HD. U razvoju oba proizvodna asortimana naglasak je bio na sagledavanju njihova cjelokupnog životnog ciklusa. Eco Film i Eco Works mogu također inkorporirati VpCI tehnologiju (Eco-Corr), ESD zaštitu, pa čak i ljepila pružajući na taj način najšire mogućnosti biorazgradive ambalaže u svijetu. Eco Film i Eco Works dostupni su u svim veličinama i oblicima. To nam je sada najveći hit. Tehnologije još uvijek usavršavamo jer postoji niz interesantnih mogućnosti koje još nitko nije do kraja istražio. Nedavno smo patentirali najnoviju kombinaciju, koja je ušla u hrvatski i američki ured za patente - vrlo tanke stjenke.

Jesu li hrvatski proizvođači ambalaže pokazali interes za nove tehnologije koje ste razvili? Jeste li dobili potvrdu za svoj rad od struke?
Što se tiče tehnologije, nije bilo upita od strane hrvatskih proizvođača ambalaže. I to je jedan od razloga organiziranja Dana otvorenih vrata u tvornici. Ljudi često ne znaju o kakvim je sofisticiranim tehnologijama riječ, pa ne vjeruju dok ne vide vlastitim očima. Najbolje surađujemo sa Slovencima jer najbrže razvijaju ekološku svijest i prihvaćaju nove ideje.
Tvrtke koje su u tijeku krize počele štedjeti na marketingu, sigurno će nestati s tržišta

Jeste li se pokajali što ste tvornicu otvorili u Hrvatskoj?
Nisam se pokajao. Ljudi žele raditi, imaju žara, entuzijazma, vide budućnost, znaju da nikamo ne idemo, da smo hrvatska tvrtka i da tu ostajemo.

Kakvi su planovi tvornice EcoCortec za blisku budućnost?
Kad pokrenemo maksimalnu proizvodnju, možemo otvoriti i novu halu pored postojeće, otvoriti nova radna mjesta. Ovdje smo dugoročno, bez obzira na to što nas ovdje ometaju banke.

Ne možemo ne dotaknuti se aktualnog gospodarskog trenutka. Kako recesija utječe na poslovanje EcoCorteca?
Najveće posljedice osjećamo u automobilskoj industriji, ali nas je izvukla naftna industrija. Dok su ostali rezali, naftna industrija je investirala. U početku 2009. bilo je teško, ali isplovili smo iz krize. Opet zapošljavamo nove ljude, tj. vraćamo one koje smo ranije morali otpustiti.
Na marketing ulažemo oko 25 posto sredstava, što je više no što bilo tko drugi ulaže u našoj industriji. Tvrtke koje su u tijeku krize počele štedjeti na marketingu, sigurno će nestati s tržišta.

Što mislite, kakvi će se materijali koristiti u budućnosti?
U budućnosti neće biti dovoljno polimera, neće se moći kupiti. I zato mislim da je EcoCortec za hrvatsko područje bitan jer imamo dugoročne ugovore s proizvođačima polimera. Budućnost je da plastika bude biorazgradiva, i to ne samo u ambalaži, već i u automobilskoj industriji – čak će i automobili će biti biorazgradivi. Cilj je da se sve vrati natrag u zemlju.

To bi bilo idealno.
Pa i bit će. U tom smjeru se ide. Primjerice, Sony je proizveo potpuno biorazgradiv MP3, u Toyotine automobile ugrađuju se biorazgradiva sjedala i komponente čvrste plastike. Samo nebo je granica!

Što biste poručili ambalažerima u Hrvatskoj?
S vama vidimo šansu da Hrvatska postane ekološki osviještena, lider u polju ekološke ambalaže. Imamo ogromne mogućnosti - za boljitak Hrvatske dovoljan je turizam i ekološka ambalaža.

FEST.A CROPAK je festival ambalaže čiju ste važnost prepoznali sudjelujući u stručnom dijelu, ali i na CROPAK natječaju za najbolju ambalažu, kada ste bili i nagrađeni. Pripremate li se za sudjelovanje 2010.?
Za CROPAK već planiramo nešto novo. Koristim priliku najaviti predstavljanje vrhunca tehnologije iz EcoCorteca!

Hoćete li nam odati tajnu, o čemu je riječ?
Ne, to je iznenađenje...

Razgovarala: Blanka Doko
 

Institut Infoblic

Elektroničko izdanje

Više...

 

PARTNERI: