(Bel)ambalaža prodaje proizvod/(Bel)Packaging sells the Product (B. Pitting)
Kvalitetna i atraktivna ambalaža nužna je svakom proizvodu za uspjeh na tržištu. No, iako je na hrvatskom tržištu konkurencija među ambalažerima izrazita, Tvornica ambalaže koja djeluje u sklopu Belišća d.d. i dalje je među vodećim proizvođačima ambalaže, pa se, ponosno naglašavaju u Tvornici, i u poslovnim krugovima često izjednačava pojam kartonske ambalaže s “Bel-ambalažom”. Radi boljeg upoznavanja Tvornice ambalaže iz Belišća razgovarali smo s direktorom Brunom Pittingom.
Predstavite ukratko Tvornicu ambalaže, koja proizvodi ambalažu poznatu i pod nazivom “Bel-ambalaža”.
“Bel-ambalaža” stekla je veliko povjerenje kupaca, pa je taj pojam (p)ostao svojevrstan sinonim za ambalažu. Uostalom, Tvornica ambalaže iz Belišća je jedna od najstarijih i najvećih tvornica ambalaže u Hrvatskoj i jugoistočnoj Europi. Godišnje proizvodi oko 34.000 tona ambalaže, i to svih vrsta: od valovitih kartona u svim valovima, svih vrsta ambalaže od valovitog kartona, transportnih kutija (amerikanki), štancanih kutija pa do komercijalne odnosno kaširane ambalaže. Danas smo tvornica opremljena i osposobljena za veliku serijsku proizvodnju, no radimo i manje serije ambalaže. Dakle, možemo ispuniti svaki zahtjev kupca. Kvalitetan i ekološki prihvatljiv proizvod potvrđujemo certifikatima ISO 9001 i ISO 14001, a u tijeku je uvođenje normi po ISO 18001.
Današnji brzi razvoj i napredak ambalažne industrije zahtijeva i praćenje u tehnologiji. Koliko Tvornica ambalaže ulaže u nove tehnologije?
Tehnološki smo dobro opremljeni. Istina, na tom području nikada nema kraja ulaganjima. Želje za tehnološkim napredovanjem puno su veće nego trenutne mogućnosti. Međutim, svake godine ulažemo oko milijun eura u daljnju modernizaciju ambalaže i povećanje produktivnosti. Uostalom, najveći dio investicija Belišća d.d. prošle je godine usmjeren upravo u Tvornicu ambalaže. Investirali smo 1,7 milijuna eura u inliner za proizvodnju transportne kartonske ambalaže, sada najmoderniji stroj tog tipa u Hrvatskoj te u modernizaciju stroja za izradu valovitog kartona, a bilo je i drugih manjih investicija. Ove godine uložit ćemo u modernizaciju štanci kako bismo i tu povećali kapacitet i učinkovitost jer želimo zadržati vodeće mjesto u štancanoj ambalaži.
Sustavnim akvizicijama Belišće je postalo regionalni lider u papirnoj i ambalažnoj djelatnosti. Kako se novo poslovno okruženje odražava na rad Tvornice ambalaže u Belišću?
Akvizicijom tvrtki specijaliziranih za ostale vrste ambalaže, Belišće je ustvari zaokružilo kompletan asortiman. Dakle, pojedine vrste ambalaže koje Belišće nije radilo, sada rade naš članice. Primjerice, ambalažu od kromo kartona nikada nismo radili u Belišću, ali je radi Valkarton, dok zahtjevni fleksotisak radi Bilokalnik. Grupa Belišće tako pokriva kompletan asortiman kartonske ambalaže, svih vrsta i kvalitete, a ne doživljavamo se kao konkurenti nego partneri na tržištu, dok nam zajednička nabava donosi najveći sinergijski učinak. Najveća prednost Belišća d.d., kao i Grupe Belišće, je činjenica da se nalazimo na izvoru proizvodnje papira pa možemo brzo odgovoriti na zahtjev kupca. Naime, za proizvodnju ambalaže koristimo 80 posto našeg papira, a samo 20 posto papira nije u proizvodnom programu naše tvornice, nego ga kupujemo na tržištu, kao i drugi ambalažeri.
Individualan pristup klijentu i udovoljavanje specifičnim zahtjevima “recept” su uspješnog poslovanja. Slijedi li to i Tvornica ambalaže?
Sve tvornice koje mogu promptno isporučiti robu imaju značajnu prednost na tržištu. Tvrtka Belišće stoga za velike kupce čuva i odgovarajuće zalihe u Belišću ili dislocirane kod članica. Individualan pristup klijentu je uobičajen način našeg rada jer želimo kupcu izravno reći da smo opremljeni za ispunjenje svakog zahtjeva, a osobno spremni na potreban radni angažman kako bi u najkraćem mogućem roku dostavili proizvode.
Vaši konkurenti na hrvatskom i regionalnom tržištu istovremeno su i multinacionalne kompanije i male tvrtke?
Svaki proizvođač kartonske ambalaže, pa i Belišće, mora uložiti puno truda u privlačenje i zadržavanje kupaca, visoku kvalitetu proizvoda, točnost isporuke, prihvatljive cijene… Jedino se na taj način može biti konkurentan. Osim toga, svakom kupcu nudimo kompletan asortiman, a kupcu je svejedno hoće li robu dobiti iz Belišća ili iz naših članica. Važno da je roba kvalitetna, isporučena na vrijeme i konkurentna cijenom. Osim toga, imamo i vlastiti ured za dizajn kako bi kupcu ponudili optimalna rješenja. Nudimo mu, dakle, kvalitetnu ambalažu koja štiti njegov proizvod, ali i dizajnerska rješenja koja jamče dobar nastup na tržištu. Pratimo kretanja na tržištu, prilagođavamo im svoju ponudu, pa tako uočavamo da klasična transportna ambalaža postupno ustupa mjesto štancanoj ambalaži, što je posljedica sve češćeg automatiziranja pakiranja. Ona ima zahtjevniji tisak i konstrukciju i na neki način pridonosi i prodaji proizvoda.
U eri smo u kojoj strojevi i uređaji reduciraju potrebu za radnom snagom. Kakva je kadrovska struktura Tvornice ambalaže i na koji način educirate djelatnike za praćenje suvremenog razvoja struke?
Naša Tvornica ima dugu industrijsku tradiciju, pa i naši zaposlenici, uz stručna znanja, imaju i bogato iskustvo u proizvodnji ambalaže. Naravno, nužna je stalna i sustavna edukacija jer je i oprema sve sofisticiranija i traži višu obrazovanost rukovatelja strojeva. Na tom planu puno radimo, no uvijek se treba dodatno usavršavati. Poseban oblik edukacije radnika odvija se preko radionica koje se održavaju na razini Grupe Belišće, s time da članica koja je na tehnološki višoj razini pomaže drugima. Tako postižemo brzu razmjenu znanja.
Koliki dio proizvodnje konzumira domaće, a koliko se plasira na inozemno tržište? Koja su vaša ključna tržišta i partneri?
Oko 80 posto proizvodnje plasiramo na domaće tržište, a ostatak na inozemno. Među tim tržištima nema bitnih razlika, uvjeti plasmana se postupno izjednačavaju, svugdje se traže visoki standardi. Prisutni smo na tržištu BiH, Srbije, Crne Gore, gdje raste udio naše ambalaže, te u Mađarskoj koja je veliko tržište i u našoj je blizini. Poznato je, naime, da i u prodaji ambalaže vrijedi “zakon šestara”, odnosno ambalaža “podnosi” transport maksimalne udaljenosti do 300 km. Izvan toga isplati se transportirati jedino proizvode visoke vrijednosti, ali ne i klasičnu ambalažu.
Naši najznačajniji kupci su proizvođači iz prehrambene industrije, kemijske, drvno-prerađivačke, duhanske i drugih industrija.
Koji su daljnji planovi poslovanja?
Planiramo daljnje povećanje proizvodnje i širenje na tržišta u našem okruženju, te, naravno, na domaće tržište. Namjeravamo nastaviti s daljnjim osuvremenjivanjem proizvodnje jer na tržištu mogu opstati samo tvrtke koje kvalitetom, brzinom isporuke i cijenom mogu odgovoriti na zahtjeve kupca. Belišće to može i hoće.
Uredništvo
B. Pitting