« Povratak na sadržaj Broj 4 | Godina 2006

Podravka juhe – tradicija i znanje u novom ruhu / Podravka Soups – Tradition and Know-How in New Attire

Početkom 50-ih godina, uz sudjelovanje tima profesorice Zlate Bartl, počeo je razvoj i proizvodnja Podravka juha. Prve juhe predstavljene su 1957. godine na jesenskom Zagrebačkom velesajmu. Do današnjeg su dana Podravka juhe, kao dio poslovnog programa Podravka jela, postale sinonim za proizvode vrhunske kvalitete koji su prepoznati od potrošača na brojnim tržištima.

Izvrsnost proizvoda, uz brigu za potrošača, prepoznavanje i poštivanje lokalnih i regionalnih ukusa, ne bi se mogla zamisliti bez odgovarajuće ambalaže. U Podravci d. d. za ambalažu je zadužena služba Dizajn i ambalaža koja djeluje unutar sektora Marketinga. Kontinuirano poboljšavanje i inoviranje osnovne ambalaže, komercijalnih, komercijalno-transportnih i transportnih rješenja među primarnim su fokusima Službe.

Za formiranje vrećica juha prikazanih na slikama, u Podravkinoj Tvornici juha i polugotovih jela koriste se troslojne i četveroslojne folije dobivene laminiranjem različitih materijala (u struci se koristi termin kaširanje). Laminiranje materijala u folije i nanošenje tiska je proces koji za Podravku d.d. odrađuju dobavljači ambalažnih materijala. Tisak se nanosi tehnikom dubokog tiska.

LAMINIRANJE MATERIJALA

Laminiranje materijala vrši se u svrhu dobivanja efekta zbrajanja pozitivnih karakteristika pojedinih slojeva. Tako se poboljšavaju ukupna barijerna svojstva folije, odnosno ambalaže, prema “unutra” i prema “van” (smanjenje propusnosti na plinove, vodenu paru i svjetlost, uz očuvanje arome). Raspored materijala u višeslojnim folijama određen je ulogama pojedinih slojeva kao što je prikazano na primjeru slike 1.

Vanjski sloj

Za vanjski sloj koristi se kromopapir visokog sjaja (PAP) ili polietilen- tereftalat (poliester, PET). Kod papira se tisak nanosi na vanjsku površinu, dok je kod poliestera na unutrašnjoj površini kao zrcalna slika. Tisak na papiru se štiti dodatnim nanosom laka. Prednost papira je što foliji daje krutost potrebnu za uspješno formiranje vrećica na horizontalnim tipovima strojeva. Prednosti poliestera su u boljim barijernim svojstvima, zaštiti tiska i izrazitom sjaju kojim ambalažu čini dodatno privlačnom potrošaču. Nedostatci poliestera su u velikoj klizavosti, što dovodi do određenih problema na stroju.

Središnji sloj

Za središnji sloj koristi se aluminij (Al). To je ambalažni materijal s ulogom očuvanja organoleptičkih svojstava. Ukoliko je aluminij unutar folije minimalne debljine 7 µm i na odgovarajući način laminiran, može se reći da je proizvod na najbolji način zaštićen i zdravstveno siguran. Nedostatak aluminija je u njegovoj krutosti. Ukoliko se laminira prevelikim silama, kod formiranja ambalaže može doći do pucanja aluminija i narušavanja barijernih svojstava. U novije vrijeme kao zamjenski se materijali koriste monoaksijalno i biaksijalno orijentirani polipropileni s metalizacijom (OPP i BOPP filmovi) odličnih barijernih i mehaničkih svojstava, različitih trgovačkih naziva i dobavljača.

Unutarnji sloj

Za unutarnji sloj koristi se polietilen (PE). To je materijal koji služi za hermetičko zatvaranje ambalaže. Varovi se formiraju prijenosom topline preko čeljusti za varenje (prijenos topline je ovisan o temperaturi i pritisku čeljusti za varenje te radnom taktu stroja). Prijenosom topline polietilenski slojevi u dodiru se rastale i spajaju te hlađenjem formiraju homogene, nepropusne varove.

Kod izbora višeslojnih folija za pakiranje juha provedene su detaljne kontrole koje obuhvaćaju laboratorijske analize, strojne provjere te termostatiranje ambalaže s juhama uz praćenje organoleptičkih promjena. Vodi se računa i o uporabnim vrijednostima ambalaže, tako se na vrećice, ovisno o odabranoj foliji, strojno urezuju “zarezi” radi lakšeg otvaranja proizvoda.

Potrošačima je omogućeno lakše pronalaženje Podravka juha na polici trgovina uz potpune informacije o proizvodu. Srce kao ključni grafički element jasno diferencira Podravkine juhe od konkurencije. Također, podgrupe juha razlikuju se različitim bojama u pozadini. Kod bistrih juha je to narančasta boja kao poveznica s postojećim dizajnom, kod krem juha zelena boja koja asocira na povrće, a kod juha za djecu plava, “razigrana” pozadina. Na prednjoj strani ambalaže istaknuti su nazivi juha, vrijeme pripreme i broj obroka, a na stražnjoj strani istaknuta je slikovna uputa te ambalažne oznake (slika 2), a kod krem juha prijedlog za serviranje (kako juhu pripremiti na novi način).

Projektom redizajna ambalaže Podravka juha sjedinjen je moderan i osvježen izgled na polici s praktičnošću same ambalaže, očuvanjem organoleptičkih svojstava tijekom životnog vijeka proizvoda i ekološke osviještenosti unutar Podravke d.d. Prepoznatljivost i kvaliteta Podravkinih juha nije slučajnost. Rezultat je to rada mnogih sektora i službi čiji djelatnici kroz međusobnu suradnju teže proizvodima kojima će zadovoljiti potrebe potrošača i na koje će moći biti ponosni.

Priredio: Predrag Grubiša, služba Dizajn i ambalaža, Podravka d.d., Koprivnica

 

Institut Infoblic

Elektroničko izdanje

Više...

 

PARTNERI: