« Povratak na sadržaj Broj 4 | Godina 2006

Inovacija u službi svježine / Innovation In Service Of Freshness (M. Azagury)

Američka tvrtka DuPont osnovana je 1802. godine i otada istražuje i nudi kreativna održiva rješenja u mnogim segmentima tržišta. Jedna od platformi, DuPont materijali visoke izvedbe, svoje je novosti predstavila na jednodnevnim seminaru “Science of Fresh” u slovenskim Mokricama. Tom smo prilikom razgovarali s Maurijem Azaguryjem, stručnjakom za razvoj europskog tržišta u segmentu prehrane i napitaka DuPont ambalažnih rješenja.

DuPont posluje u okviru pet poslovnih platformi. Kako to funkcionira?

U tvrtki DuPont je zaposleno 60 000 ljudi u 20 različitih neovisnih poslovnih jedinica. To je svakoj od tih jedinica pomoglo pri povećanju učinkovitosti i pojednostavljenju vođenja posla. Kako bi se iskoristila sinergija različitih poslovnih jedinica te povećala naša brzina i učinkovitost, kojima odgovaramo na potrebe potrošača, te poslovne jedinice su grupirane u tržišne platforme.

Platforme su okrenute iskorištavanju tržišnih prilika i predane održivom razvoju:

  • DuPont elektroničke i komunikacijske tehnologije
  • DuPont materijali visoke izvedbe
  • DuPont premazi i boje
  • DuPont sigurnost i zaštita
  • DuPont poljoprivreda i prehrambena industrija

Za potrebe svakodnevnog upravljanja platforme su razdvojene, ali u strateškom smislu one formiraju jedinstveni DuPont. Mi smo jedna tvrtka s jedinstvenom misijom. Smatramo se najdinamičnijom svjetskom znanstveno orijentiranom tvrtkom, jer stvaramo održiva rješenja koja su nužna za bolji, sigurniji i zdraviji život za ljude cijelog svijeta.

Što nam možete reći o DuPontovim ambalažnim rješenjima?

U svijetu ambalaže isprepliće se niz drugih tehnologija – vezanih uz papir, plastiku, ekstrudiranje, injekcijsko prešanje, tisak, čak i tekstil i elektroniku… Mnoge DuPontove platforme izravno ili neizravno surađuju s ambalažnom industrijom. DuPont ambalažna rješenja (DuPont Packaging Solutions) je zapravo grupa profesionalaca iz različitih struka, čiji je cilj bilo kojoj tvrtki koja se bavi proizvodnjom prehrambenih proizvoda omogućiti pristup DuPontovoj tehnologiji. DuPont također razvija ambalažna rješenja i promovira patentirane koncepte kao što je Cool2Go™ etiketa za održavanje konstantne temperature, zasnovana na posebnoj troslojnoj strukturi koja koristi tehnologiju šupljih vlakana i koju je nedavno na svojim ambalažnim rješenjima počela primjenjivati pivovara Labbatt Breweries iz Kanade, ili pak nova Duo-Pouch™, interaktivna vrećica s dva odjeljka koja omogućava miješanje dva odvojena sastojka proizvoda kada je to potrebno, jednostavnim stiskanjem vrećice rukom.

Znatan dio DuPontovih materijala namijenjen je ambalaži prehrambenih proizvoda. Koje su glavne karakteristike tih materijala?

Kao što i sami ističete, znatan dio DuPontovih proizvoda koristi se u ambalažnoj industriji. Neki od najupečatljivijih su Cyrel® sustav za fleksotisak, Cromalin® sustav za izradu probnih otisaka, Mylar® - niz materijala na bazi poliestera na koje je moguće tiskati, filmovi s dobrim barijernim svojstvima ili oni koje je moguće nesmetano zagrijavati na visoke temperature, pa su pogodni kao ambalaža za gotove obroke. Kada govorimo o smolama za ambalažu, možemo ih podijeliti na tri veća područja:

• zatvarači: visokokvalitetne smole za izradu zatvarača, uključujući Surlyn® ionomerne smole, koje su zapravo jak, a opet lakozatvarajući polimer, Appeel® smola za zatvaranje koju je moguće guliti, a koja se koristi za niz aplikacija pokrovnih folija, ili pak Elvax® EVA zatvarači za primjenu na niskim temperaturama, koji su vrlo čvrsti.
• smole za spajanje: DuPont Bynel® smole za koekstrudiranje koriste se za spajanje različitih materijala koji inače ne bi prianjali jedni za druge. Primjeri su najlon, EVOH ili poliesterne smole s polietilenom. DuPont Nucrel® kopolimerne smole također daju jaku snagu povezivanja aluminiju, najlonu i Surlynu®. DuPont je također investirao u najmoderniju opremu za koekstruziju kako bi mogao testirati naše polimere i raditi s našim klijentima na pripremi prototipa. Naši laboratoriji u Meyrinu u Švicarskoj imaju opremu za izradu višeslojnog puhanog filma, ekstruzijsko premazivanje i ekstruzijsko puhanje, koja može koekstrudirati do pet različitih polimera zajedno.
• barijerne smole, u koje pripadaju Selar® PA amorfni najloni, te niz polimernih modifikatora koji mogu poboljšati karakteristike barijernih i strukturalnih slojeva, kao što su Surlyn® N-ionomer za poboljšanje čvrstoće i mogućnosti termoformiranja EVOH smola koje karakterizira dobra barijernost za kisik, ili Elvaloy® AC koji se koristi kao učvršćivač za PET.

Gdje god se koriste, sve te specijalne DuPontove smole za izradu ambalaže karakteriziraju izvrsna svojstva i manji troškovi kada se u obzir uzme cijeli proces pakiranja.

”Znanost svježeg” (Science of Fresh) je DuPontov koncept za ambalažu prehrambenih proizvoda, koji koristi inovativnu tehnologiju. Možete li nam reći nešto više o tome?

Nedavno smo proveli evaluaciju za sve svjetske regije. Htjeli smo bolje shvatiti gdje se sve koriste naši polimeri i kakvu oni vrijednost donose prehrambenom lancu. Svim regijama je zajedničko da mi uvijek nastojimo osigurati SVJEŽINU proizvoda na različite načine – boljim barijernim svojstvima, boljim integritetom zatvarača, manjim postotkom lomova ambalaže i istjecanja proizvoda iz nje, sve to kako bi prehrambeni proizvodi stizali potrošačima svježiji, a time i kvalitetniji.

Također smo proveli istraživanje među potrošačima kako bismo dobili bolji uvid u to što potrošači očekuju od ambalaže prehrambenih proizvoda. Pogodite što je to bilo? SVJEŽINA. To je na neki način potvrdilo da mi u DuPont ambalažnim rješenjima radimo u pravom smjeru, a taj svoj rad mi nazivamo “znanošću svježeg”.

Tijekom nedavno održanog seminara “Znanost svježeg” DuPont je predstavio neke nove materijale za ambalažnu industriju. Glavna tema konferencije bili su materijali za ambalažu prehrambenih proizvoda s naglaskom na ambalažu za svježe meso. Ukoliko uzmemo u obzir osjetljivost mesa, koje kriterije moraju zadovoljiti ambalažni materijali?

Mesna industrija i primjena ambalaže u njoj ima dvije strane. Prvu čini industrijska ambalaža u kojoj se meso doprema iz klaonice do prodajnog mjesta, a druga je ambalaža u kojoj se meso prodaje potrošačima.

Prva, industrijska ambalaža, mora omogućiti dulji rok trajanja mesa, manje istjecanje iz probušenih vreća i manje loše zatvorenih vreća zbog kojih su stope odbijanja proizvoda od strane trgovaca još uvijek relativno visoke te stoga mesna industrija ima određene gubitke. Također je potrebno postići manji gubitak težine mesa zbog isušivanja te smanjiti rast bakterija. Tradicionalno, meso se prevozilo do trgovina bez ambalaže. Glavni problemi tog starog sustava su lošiji higijenski uvjeti i veći gubitak težine zbog dehidracije mesa, koji su utjecali i na okus mesa. Trend u mesnoj industriji kreće se prema pakiranju mesa za krajnje potrošače u samoj klaonici. DuPontovi posebni polimeri za ambalažu koriste se na tom području kako bi osigurali bolja barijerna svojstva (korištenjem Selar® PA), bolju otpornost na bušenje ambalaže te smanjili gubitak težine (korištenjem Surlyn® smole za zatvaranje). Kod ambalaže mesnih proizvoda u maloprodaji važno je sve od navedenog, uz dodatni zahtjev da je potrebna atraktivnija prezentacija proizvoda – prozirnost i sjaj ključni su efekti kada su u pitanju potrošači, kao i sigurnost proizvoda (čvršća ambalaža pruža tu sigurnost) te praktičnost (lako otvaranje, mogućnost ponovnog zatvaranja). I na tom je području DuPont u mogućnosti pružiti najbolju moguću kombinaciju snage i prozirnosti korištenjem Selar® PA – kristalno bistrog najlona koji karakteriziraju tri puta bolja barijerna svojstva od uobičajenog najlona i Surlyn® smole za zatvaranje koje su jedinstveni zatvarači koji kombiniraju sjaj, prozirnost i čvrstoću, s mogućnošću zatvaranja usprkos mastima prisutnima u mesu. DuPont je razvio niz uspješnih rješenja za lako otvaranje ambalaže, za vakuumirane vrećice koje koriste Surlyn®, pa sve do patentom zaštićenih vrećica Freshclose® koje je moguće ponovno zatvarati.

Tijekom seminara, DuPont je predstavio Surlyn, novi polimerni materijal. Glavno područje primjene Surlyna® je u ambalaži za prehrambene proizvode. Koje su njegove karakteristike i prednosti?

Surlyn® ionomerne smole koriste se u ambalaži pretežno kao sloj za zatvaranje, budući da nude jedinstvenu kombinaciju svojstava kakva nema niti jedan drugi polimer koji se koristi za zatvaranje:

• iznimna mogućnost zatvaranja – jaka snaga zatvaranja postiže se već pri niskim temperaturama, čak i ako postoje ostaci, odnosno sitni komadići hrane. To omogućuje brži rad opreme i smanjenje istjecanja proizvoda iz ambalaže
• zbog iznimnog sjaja i prozirnosti, hrana izgleda jako ukusno
• zbog većih mehaničkih svojstava, moguće je izrađivati tanje filmove koji neće izgubiti privlačnost na policama

Surlyn® se koristi za pakiranje svježeg mesa i mesnih proizvoda kao što su kobasice i salame, za pakiranje grickalica, pahuljica za doručak, a zahvaljujući svojoj izvrsnoj otpornosti na alkohol i ulja, mnogo se koristi u kozmetičkoj i farmaceutskoj industriji i medicini za izradu prozirnih zatvarača, boca, staklenki ili vrećica za uzorke te filmova koje je moguće termoformirati, a koji su otporni na bušenje.

Osim Surlyn®, DuPont je predstavio novu smolu za zatvaranje Appeel® s aditivom protiv magljenja. Kakva su svojstva tog proizvoda i koja su glavna područja njegove primjene?

Smole Appeel® su polimeri za izradu zatvarača koji se gule s ambalaže. Osmišljeni su i izrađeni tako da prianjaju na različite površine, kao što su polipropilen, polistiren, PVC ili PET. Glavne prednosti Appeel® smola za izradu zatvarača su:

• sposobnost prianjanja na različite podloge
• niska temperatura pri kojoj je moguće postići prianjanje
• prozirnost
• mogućnost zaštite od kontaminacije.

Appeel® zatvarači koje je moguće oguliti s ambalaže izrađuju se bez otapala, a s njima se može raditi na bilo kojoj uobičajenoj opremi za ekstruziju kakva se danas koristi u ambalažnoj industriji (puhani ili lijevani film, ekstruzijsko premazivanje).

Uobičajeni zatvarači koji se izrađuju od Appeela mogu biti zasnovani na papiru, aluminiju ili prozirnim filmovima kao što su OPP, Mylar® ili PET.

U nekim primjenama (kao što je ambalaža za voće, povrće, salate ili svježe meso) uporaba prozirnih zatvarača ujedno znači da se ti materijali ne magle, jer je potrebno eliminirati stvaranje kapljica vode na unutrašnjoj površini filma, zbog čega ambalaža postaje manje atraktivna. Premaz protiv magljenja Appeel učinkovito eliminira magljenje, a da pri tome ne utječe na svojstva samog zatvarača.

Danas biorazgradiva i jestiva ambalaža postaju dio mainstreama. Što DuPont može ponuditi na tom području?

Postoji niz načina na koje tvrtke korisnice ambalaže mogu smanjiti štetan utjecaj materijala koje koriste na okoliš: smanjivanjem njihove mase i obujma, korištenjem biorazgradivih materijala, korištenjem polimera koje je moguće reciklirati, kao i korištenjem polimera dobivenih iz obnovljivih izvora kao što su kukuruz ili šećer. DuPont je aktivan na svim tim područjima.

Razvili smo kompjutersku simulaciju koja nam omogućava da redizajniramo višeslojne ambalažne strukture kako bismo smanjili njihovu debljinu, a ujedno i troškove, ne gubeći pri tome mehanička i barijerna svojstva ili dojam koji ambalaža ostavlja na policama. Zbog toga koristimo ekstra jake polimere kao što su Selar® PA ili Surlyn® ionomerne smole.

DuPont je razvio Biomax®, biorazgradivu PET smolu koju je moguće kompostirati. Također je razvio i Biomax® Strong, učvršćivač za PLA (polilactic acid), koji je jako lomljiv i teško je raditi s njim. Pri izradi pladnjeva, dodavanje 1-2 posto Biomax® Stronga pomaže pri poboljšavanju otpornosti na udarce i mogućnosti prerade (kao što je rezanje ili recikliranje).

DuPont je također u samom vrhu razvoja filmova koje je moguće reciklirati, sa svojom serijom reaktivnih polimera Fusabond® koji pomažu pri usklađivanju različitih plastičnih materijala, kao što su PA i PE koji se koriste u višeslojnim filmovima, a koji se na drugi način ne mogu ponovno koristiti.

Naposljetku, nova tehnološka platforma stvara se u DuPontu s ciljem korištenja materijala zasnovanih na prirodnim materijalima, kao što je zajedničko ulaganje s BP u razvoj nove generacije biogoriva, odnosno primjer bliži ambalažnoj industriji, razvoj SORONA®, poliesterne smole koja koristi monomer dobiven iz šećera. Neki Sorona® polimeri već se koriste u tekstilnoj industriji zbog svojih izvrsnih mehaničkih svojstava.

Koliko su vam važni trendovi na tržištu i želje kupaca prilikom razvoja novih ambalažnih rješenja?

Vrijeme kada je DuPont stvarao nove polimere, a tek tada tražio mogućnosti njihove primjene je vrlo vjerojatno prošlo. Danas je naša organizacija usmjerena istraživanju i razvoju mnogo bliža našoj organizaciji za prodaju i marketing te koristi strateške smjernice koje definira marketing. Naša marketinška grupa neprestano osluškuje želje potrošača, trgovaca i vlasnika brandova, održavajući seminare kao što je ovaj današnji, provodi istraživanja mišljenja potrošača, a čiji se detaljni rezultati mogu pogledati na našoj web stranici www.scienceoffresh.com. Nedavno proizvedene smole Appeel® za zatvarače, Biomax® učvršćivač, Surlyn® za ekstra jake zatvarače ili Bynel® adhezivi razvijene su u sklopu projekata zasnovanih na željama potrošača.

Kakvi su vaši planovi i kakve inovacije možemo očekivati na području ambalažnih materijala?

DuPontov “radar” pokazuje pojačane aktivnosti vezane uz polugotovu i gotovu hranu, polimere s biološkom osnovom, te održavanje svježine proizvoda. Trenutačno radimo na novim Appeel® zatvaračima za biorazgradive posudice od PLA, interaktivnoj ambalaži koja dulje čuva svježinu proizvoda (spojevi koji uništavaju neugodne mirise ili troše kisik) i na visokopropusnim filmovima za voće, povrće, salate i ribu. Također radimo na inhibitorima plijesni – koji bi mogli biti zanimljivi pekarskoj i drugim prehrambenim i neprehrambenim industrijama – te topivim folijama za primjenu u bolnicama i kućanstvima. Uvođenjem sofisticirane opreme za obradu višeslojnih materijala doći će do optimizacije troškova i proizvodnje, dodatne funkcionalnosti ambalaže, kao što je mogućnost njezina ponovnog zatvaranja, mogućnost kuhanja proizvoda u samoj ambalaži te pripreme na zahtjev, kao što je slučaj s našim patentiranim Duo-Pouch™ vrećicama, gdje se odvojeni sastojci miješaju tek kada je to potrebno.

Koja je vaša poruka hrvatskoj ambalažnoj industriji i čitateljima stručnog časopisa “Ambalaža”?

Lokalna industrija mora upotrijebiti svoju snagu kako bi se proširila izvan regionalnih okvira. To se već dogodilo u automobilskoj industriji, gdje se mnogi dijelovi automobila sastavljaju na Istoku. Zbog toga je potrebno ulagati u najnovije tehnologije.

Do slične će evolucije vjerojatno doći i u regionalnoj prehrambenoj i ambalažnoj industriji.

Naš seminar o pakiranju mesa doživio je velik uspjeh kod klijenata, mesne industrije i drugih institucija. To nas ohrabruje i služi kao potvrda da je naša strategija povećanja prisutnosti u regiji upravo ono što treba činiti. Cilj nam je redovito održavati seminare, te njima pokriti i druge segmente tržišta kao što su grickalice i pekarski proizvodi, te mliječni proizvodi i bezalkoholna pića. Međutim, volio bih iskoristiti ovu priliku koju mi je pružio vaš časopis da pozovem sve predstavnike prehrambene industrije, od dobavljača ambalaže do prodavača, da nas kontaktiraju kako bismo im predstavili neka tehnološka rješenja, mogućnosti poboljšanja i inovacije u njihovoj najranijoj fazi. Naši specijalisti mogu im pomoći oko dizajna, tiska i same izrade ambalaže, sve to uz korištenje najnovijih ambalažnih tehnologija.

M. Azagury

 

Institut Infoblic

Elektroničko izdanje

Više...

 

PARTNERI: